• Shasti

Min 3-åring läser

Det här är ingen "skryttråd" även om jag såklart tycker att det är häftigt att min 3-åriga tjej kan läsa. Men jag undrar hur vanligt/ovanligt det är. Finns det fler här?
    Det enda vi har gjort är att ge henne lite bokstavspussel rätt tidigt och läsa några ABC-böcker för henne tillsammans med alla andra böcker. Hennes pappa har påstått i flera månader att hon kan läsa men först trodde jag att hon hade lärt sig hur vissa ord såg ut utantill som en "ordbild" utan att kunna sätta ihop bokstäverna, fast hon iofs har kunnat bokstäverna rätt länge. Sen har hon gillat att skriva vissa ord på datorn. Men nu har jag förstått att hon kan läsa på riktigt eftersom hon börjat bokstavera/ljuda ord högt som hon aldrig har sett och inte ens vet vad de betyder, för att sen säga hela ordet rätt. Korta ord är såklart enkast men längre funkar också.

Jag tycker det är häftigt som sagt men samtidigt lite läskigt nästan. Hon har fortfarande blöja på natten och klär knappt på sig själv, men läser? Skumt. I övrigt är hon som vilken annan treåring som helst. Någon mer?  

• Svar på tråden Min 3-åring läser
  • rednose

min dotter är snart 16 månader och på dagis tränar de alfabetet i hennes grupp. De leker med "letterland" och är på bokstaven e nu. :) Jag märker att hon börjat forma munnen till olika ljud och skrattar när jag pratar om Annie Apple och Clever Cat osv. Hon går på engelsktalande dagis. verkar bra men vad vet jag, så gör man säkert på alla dagis. :)

• cruz

Min autistiska son lärde sig läsa innan han fyllde fyra år. Han kunde bokstäverna som tvååring. Men vi har ju medvetet uppmuntrat läsningen hela tiden, eftersom det är ett komplement till verbal kommunikation.

• Veladis

Coolt! Jag har jobbat som förskollärare sedan 2004 och hittills bara träffat på en treåring som knäckt läskoden. Ja, kanske någon som närmat sig fyra har gjort det också.
    Min egen dotter läste när hon var 4 år och 1 månad. Det handlar ju både om intresse hos barnet och stimulans från omgivningen. Min son är nu snart 5½ och han har visat intresse för ord, ordbilder, bokstäver, ljudning etc, först nu. Trots ungefär samma stimulans.

Som andra påpekat gäller det att se till att barnet får fortsätta med sitt försprång i skolan sedan, så att det inte blir uttråkat av att göra sådant hen lärde sig för flera år sedan...   

• Mrs Moneybags

Jag kunde också läsa och skriva vid tre års ålder... Jag älskar fortfarande ord och språk! Skrattande

• Primrose

Sonen (nu snart 3 år) har kunnat alfabetet i ett år. Vi har haft bokstavspussel,  ABC-böcker och, självklart, massor av andra böcker (vi föräldrar är båda litteraturvetare). När det gäller böcker tycker han, lustigt nog fortfarande också om pek- bildböcker. Han gillar att skapa historier och scenarion kring bilderna själv, utan text. Han är, för övrigt, också fysiskt aktiv och "tidig" med att våga göra fysiska saker (tyvärr hemmar dagis honom litet där har jag märkt). Han har aldrig ritat något som man förstår vad det kan vara. Utom regnbågar.

Det var litet lustigt för när sonen var knappt 2,5 år kom en dagispersonal fram till mig och sa. Din son kan ju alfabetet!! De tyckte att det var fantastiskt - de upptäckte det inte förrän då.

• Primrose

Jag har inte velat att han ska sitta och hålla på vid datorn och tangentbordet (sånt kommer med råge tids nog!). Men de senaste dagarna har han skrivit in "alfons" för att kunna se på alfons åberg på youtube.

• sweedy

Båda mina pojkar (tvillingar) lärde sig alla bokstäver tidigt. E1 kunde alla innan han fyllde två och han älskade allt vad bokstäver heter. E2 har inte riktigt samma intresse men kunde många bokstäver, vid 3 kunde han också alla. Jag har uppmuntrat men intresset har varit mest E1s, han har tjatat om att läsa ABC böcker och att leka bokstavslekar av typen mamma skriver jag gissar. De fyller fyra i december och börjar lära sig skriva lite, men kan inte direkt läsa eller skriva, mer känna igen ord som sitt namn. Blev smått arg fast ganska stolt då E1 hade klottrat sitt namn med krita i både bokhyllan och på sin sänggavel. Bakochfram och spegelvänt, men det gick inte att missta. Ser fram emot att de ska förstå hur bokstäver sätts ihop till ord.

~*~*~♥♥~*~*~Älskar mina pojkar!~*~*~♥♥~*~*~
  • FinaFamiljen

Dottern som har autism lärde sig läsa nu under sommaren, hon fyller 5 i oktober. Läser och skriver ord på ganska många bokstäver nu, ljudar bra. Sonen, som också har autism, upptäckte vi också under sommaren att han kunde läsa. Han var då 3 år och 2 månader ungefär, och han läser utan svårigheter flera meningar i rad och förstår dem. Man undrar hur det går till, för han läser i stort sett lika snabbt som en vuxen. Riktigt hur mycket han klarar att läsa han vi inte provat än, det är ju liksom inte huvudfokus eftersom han har påtagliga svårigheter på andra områden. Men det kan ju underlätta hans kommunikation (pratar i stort sett inte alls än) så vi jobbar med det lite "vid sidan om".

• signus

Min son knäckte läskoden starx innan han fyllde tre år och nu ska han läsa på alla skyltar överallt :) Han skriver på datorn och med sina träbokstäver men har inte finmotoriken för att skriva själv.  Han har alltid haft lätt för att ta in information och har ett otroligt minne. Är det något som ni känner igen? Han är också mycket intresserad av siffror, räknar till 100 på svenska och till 30 på engelska (lärt sig genom att titta på engelska siffersånger på youtube...)

Jag tror att barn utvecklar det de får positiv uppmärksamhet om. Min son började tidigt att visa intresse för bokstäver och siffror och alla runtomkring honom tyckte att det var roligt och uppmuntrade honom genom att berömma och ställa frågor. Min kompis son visade istället tidigt intresse för musik och dans och fick då uppmärksamhet runt det.

• Shasti
    signus skrev 2011-10-01 07:54:06 följande:
    Min son knäckte läskoden starx innan han fyllde tre år och nu ska han läsa på alla skyltar överallt :) Han skriver på datorn och med sina träbokstäver men har inte finmotoriken för att skriva själv.  Han har alltid haft lätt för att ta in information och har ett otroligt minne. Är det något som ni känner igen? Han är också mycket intresserad av siffror, räknar till 100 på svenska och till 30 på engelska (lärt sig genom att titta på engelska siffersånger på youtube...)

Jag tror att barn utvecklar det de får positiv uppmärksamhet om. Min son började tidigt att visa intresse för bokstäver och siffror och alla runtomkring honom tyckte att det var roligt och uppmuntrade honom genom att berömma och ställa frågor. Min kompis son visade istället tidigt intresse för musik och dans och fick då uppmärksamhet runt det.

Det där med minnet känner jag igen, dottern har ett hästminne utan dess like. Kan komma ihåg saker man själv glömt att man någonsin vetat, typ .
Svar på tråden Min 3-åring läser