• Shasti

Min 3-åring läser

Det här är ingen "skryttråd" även om jag såklart tycker att det är häftigt att min 3-åriga tjej kan läsa. Men jag undrar hur vanligt/ovanligt det är. Finns det fler här?
    Det enda vi har gjort är att ge henne lite bokstavspussel rätt tidigt och läsa några ABC-böcker för henne tillsammans med alla andra böcker. Hennes pappa har påstått i flera månader att hon kan läsa men först trodde jag att hon hade lärt sig hur vissa ord såg ut utantill som en "ordbild" utan att kunna sätta ihop bokstäverna, fast hon iofs har kunnat bokstäverna rätt länge. Sen har hon gillat att skriva vissa ord på datorn. Men nu har jag förstått att hon kan läsa på riktigt eftersom hon börjat bokstavera/ljuda ord högt som hon aldrig har sett och inte ens vet vad de betyder, för att sen säga hela ordet rätt. Korta ord är såklart enkast men längre funkar också.

Jag tycker det är häftigt som sagt men samtidigt lite läskigt nästan. Hon har fortfarande blöja på natten och klär knappt på sig själv, men läser? Skumt. I övrigt är hon som vilken annan treåring som helst. Någon mer?  

• Svar på tråden Min 3-åring läser
  • Shasti
    Primrose skrev 2011-10-01 01:37:58 följande:
    Jag har inte velat att han ska sitta och hålla på vid datorn och tangentbordet (sånt kommer med råge tids nog!). Men de senaste dagarna har han skrivit in "alfons" för att kunna se på alfons åberg på youtube.
    Primrose skrev 2011-10-01 01:36:08 följande:
    Sonen (nu snart 3 år) har kunnat alfabetet i ett år. Vi har haft bokstavspussel,  ABC-böcker och, självklart, massor av andra böcker (vi föräldrar är båda litteraturvetare). När det gäller böcker tycker han, lustigt nog fortfarande också om pek- bildböcker. Han gillar att skapa historier och scenarion kring bilderna själv, utan text. Han är, för övrigt, också fysiskt aktiv och "tidig" med att våga göra fysiska saker (tyvärr hemmar dagis honom litet där har jag märkt). Han har aldrig ritat något som man förstår vad det kan vara. Utom regnbågar.

Det var litet lustigt för när sonen var knappt 2,5 år kom en dagispersonal fram till mig och sa. Din son kan ju alfabetet!! De tyckte att det var fantastiskt - de upptäckte det inte förrän då.
    Kul Primrose! *vinkar* 
  • Shasti
    rednose skrev 2011-09-30 22:36:13 följande:
    min dotter är snart 16 månader och på dagis tränar de alfabetet i hennes grupp. De leker med "letterland" och är på bokstaven e nu. :) Jag märker att hon börjat forma munnen till olika ljud och skrattar när jag pratar om Annie Apple och Clever Cat osv. Hon går på engelsktalande dagis. verkar bra men vad vet jag, så gör man säkert på alla dagis. :)

Näää jag tror inte det är vanligt på "svenska vanliga" dagis... eller? En bekants barn har gått på något privat engelskspråkigt dagis i Stockholm där det var mycket pedagogiska aktiviteter på hög nivå.
  • rednose
    Shasti skrev 2011-10-01 10:06:38 följande:
    Näää jag tror inte det är vanligt på "svenska vanliga" dagis... eller? En bekants barn har gått på något privat engelskspråkigt dagis i Stockholm där det var mycket pedagogiska aktiviteter på hög nivå.
    Jasså? Ja jag vet ju inte, jag har aldrig varit i kontakt med vanliga dagis eller i alla fall inte sen jag själv gick där. :)
    Tycker dock det verkar riktigt bra att de redan börjat med bokstäver.
    Denna veckan ska de börja med nya dräkter de köpt in. De är i former av bokstäver och en lärare ska varje dag vara utklädd till en bokstav för att barnen ska lära sig. :)
    Det märks att det krävs mycket resurser för detta och detta är oxå ett privat dagis där vi som föräldrar "pitchar in" med bidrag i den mån vi kan. Har insamlingar och säljer kakor osv. :) 
  • Flickan och kråkan

Har en pojke som fyller 4 år i slutet av december. Han ljudar och avkodar. Långa ord orkar han inte . Han knäckte ljudnigen i våras då han var 3 år + 3 månader. Kunde alfabetet både små och stora bokstäver som 2½-åring. Han är allmänt lite smånördig . Har även bra koll på siffror, former och har börjat räkna, har bra koll på klockan, månader, solsystemet och är för tillfället insnöad på kartor och labyrinter. Han började på förskola som 3-åring så det har kommit hemma. Han har en lillebror som är 2½ som kan färgerna blå och gul samt i bästa fall räkna till 10 och känner igen 5-10 bokstäver . Han har inget intresse alls

• Shasti

Rednose- det låter ju jättebra o kul för pedagogerna också haha . Jag har inte hört talas om ngt liknande på vanliga dagis men om nån har andra erfarenheter får de gärna rätta mig. Min dotter gick ett tag på montessori o där började de med bkstavspussel i 3-5 årsgruppenm Fast det var ingen aktiv inlärning utan barnen som var intresserade fick hållapå med det om de ville. Själv har jag erfarenhet av Waldorfdagis o skolor där de tvärtom aktivt HINDRAR barnen att lära sig läsa för det skadar dem om de lär sig före 7 års ålder. Sen när de äntligen får lära sig är de givetvis inte intresserade längre. Dessutom skriver dje upp till 3e klass med fyrkantiga vaxkritor och får inte använda linjerat papper under hela skoltiden. Jag har gått högstadiet i Waldorf o min killehar 3 barn som gått 1aldorf 0-9 och mer eller mindre är analfabeter. Hemskt, jag fattar inte att det är tillåtet.

• Shasti

Sorry för felskrivningar skriver på mobilen.

• Hedebris

min dotter kunde hela alfabetet när hon var 3, även forma bokstäver. För hon tyckte det var skoj. Nu när hon fyllde 5 har hon börjat ljuda och skriva ihop ord och läsa lite.

jag har inte pressat henne alls, utan bara uppmuntrat. Rädd för att hon ska tycka det är trist

• EllanEriksson

Jag kunde läsa helt okej för min ålder när jag var tre. Skrev även lite vet jag.
    Började träna engelska när jag var fyra.
    Men det är ju den enda jag kan utgå ifrån också x)

• Ellieott

Kul! Då har du nog ett extra intelligent barn tror jag

Min sambo lärde sig läsa mer eller mindre av sig själv när han var tre. Han tittade på Fem myror osv men hans föräldrar lärde honom inte. De blev chockade när han plötsligt läste "soprum" på en dörr och sen visade att han knäckt koden på riktigt .

Han är ganska intelligent, 133 i IQ (riktigt test av psykolog), skrev 2.0 på högskoleprovet efter 3 timmars sömn osv. plus socialt kompetent .

• Parniara

Jag har ett syskonbarn som läste vid 3 år. Vid 4 skrev hon och vid 5 kan hon slå oss vuxna i alfapet...alltså det vanliga för vuxna. Trodde det var ett skämt tills jag fick uppleva det själv. En femåring som sitter och stirrar på sina bokstäver och pluppar ut A-S-F-A-L-T kan inte höra till vanligheterna.  

Hon började spela bokstavsspel på datorn vid 2 år.   

Svar på tråden Min 3-åring läser