Min 3-åring läser
Det här är ingen "skryttråd" även om jag såklart tycker att det är häftigt att min 3-åriga tjej kan läsa. Men jag undrar hur vanligt/ovanligt det är. Finns det fler här?
Det enda vi har gjort är att ge henne lite bokstavspussel rätt tidigt och läsa några ABC-böcker för henne tillsammans med alla andra böcker. Hennes pappa har påstått i flera månader att hon kan läsa men först trodde jag att hon hade lärt sig hur vissa ord såg ut utantill som en "ordbild" utan att kunna sätta ihop bokstäverna, fast hon iofs har kunnat bokstäverna rätt länge. Sen har hon gillat att skriva vissa ord på datorn. Men nu har jag förstått att hon kan läsa på riktigt eftersom hon börjat bokstavera/ljuda ord högt som hon aldrig har sett och inte ens vet vad de betyder, för att sen säga hela ordet rätt. Korta ord är såklart enkast men längre funkar också.
Jag tycker det är häftigt som sagt men samtidigt lite läskigt nästan. Hon har fortfarande blöja på natten och klär knappt på sig själv, men läser? Skumt. I övrigt är hon som vilken annan treåring som helst. Någon mer?