Inlägg från: ViljaDrömma |Visa alla inlägg
  • ViljaDrömma

    Barn till varje pris!

    Jag uppskattade INTE att programledaren envist gjorde likamedtecken mellan ordet EGNA barn och biologiska barn...SUCK!

    Väldigt klantigt i ett avsnitt som gjorts för att tydliggöra att biologi inte är så viktigt....

  • ViljaDrömma
    TomMon skrev 2011-10-06 22:02:35 följande:
    Vadå Rene? Nu blev jag nyfiken, har jag missat något bra program om adoption?!
    Drömmen om ett barn, på TV3, 20:00 på torsdagar....
  • ViljaDrömma
    chatnoir skrev 2011-10-18 16:48:21 följande:
    Gillar inte alls tonen i programmet. Har inte sett ett helt avsnitt, men tänker inte titta på Play eftersom jag bara blir irriterad. Begravningsmusik när ett barn föds som har två mammor och två pappor, plumpa skämt om hur jobbigt det är att se magar när man inte själv kan få barn... Nej, det går bort!!
    Jag håller med. Tycker programledaren är under all kritik. Hon bara förlöjligar allt och använder felaktiga benämningar på både det ena och det andra. Korkat!
  • ViljaDrömma

    Jag blir iallafall trött på att programledaren envist hävdar att när hon längtade som mest efter barn, då fanns det INGA alternativ. Nähä, så adoption existerade inte i samhället för 20 år sedan???? Suck, hon kan väl isåfall säga att hon inte kunde få biologiska barn.

    Jag blir så trött på särskiljningen mellan biobarn och adopterade barn. Barn är väl bara barn, oavsett hur de kom till sin familj?!

  • ViljaDrömma
    Emeli skrev 2011-10-21 17:52:51 följande:
    Hon är ju singel. Det fanns mycket begränsade möjligheter för singlar att adoptera för 20 år sedan. Det var ungefär som nu. Jag adopterade 1990, och den adoptionen tog 4 år från start till mål. Man kan bara föreställa sig hur svårt det måste ha varit för en ensamstående såvida hon inte hade varit beredd att ta emot ett barn lägst i förskoleåldern. Alla vill ju inte adoptera lite äldre barn.

    Det var först senare som singeladoptionerna från Kina och Vietnam kom igång i stor skala under ett begränsat antal år.
    Jag vet att hon var singel. Jag vet oxå en del ensamstående som adopterade för sissådär en 20-25 år sedan, så det är klart att det gick. Jag säger inte att alla måste tycka det är okej att adoptera överhuvudtaget, men det stör mig när hon upprepade gånger säger att det inte fanns NÅGRA MÖJLIGHETER för henne att bli mamma. Det fanns det ju visst, men hon ville uppenbarligen ha biologiska barn, så då kan hon väl säga det?!
  • ViljaDrömma

    I rest my case. Jag ogillar hur som helst hennes insats och jag uppfattar det på det sättet jag beskrivit.

  • ViljaDrömma
    chatnoir skrev 2011-10-22 10:15:31 följande:
    Men vilken sorts debatt vill SVT:s program väcka? Jag tycker att det finns enormt många fördomar redan både om adoption och andra alternativa sätt att få barn, och jag tycker att serien bara spär på de fördomar som finns.
    Exakt, precis, just så!!!!!
  • ViljaDrömma
    Ethi skrev 2011-10-25 16:45:11 följande:
    Va? Jag uppfattade det som att hon med "egna" menade precis egna och inte alls enbart biologiska...? Jag brukar vara ordpolis men det enda snedtrampet i den frågan som jag hört i det här programmet var det mamman med två adopterade barn och ett som kom magvägen, som uttalade... När hon plötsligt gled på "egna" i betydelsen "biologiska". Även om hon snabbt rättade sig så lät det inget vidare...
    Nejdå hon gjorde faktiskt bort sig upprepade gånger ch använde ordet EGNA som synonym för biologiska. Det har påpekats för SVT som erkännt misstaget ch bett om ursäkt...
  • ViljaDrömma
    chatnoir skrev 2011-10-25 20:22:24 följande:
    Vad bra! Var har du läst om det?
    I min mailbox

    Vi, och fler med oss, blev upprörda över hennes ordval och kontaktade SVT.
  • ViljaDrömma
    Ethi skrev 2011-10-25 23:45:54 följande:
    Jag hörde bara att hon sa "egna biologiska" och det är ju helt ok. Egna biologiska och egna adopterade. Jag hörde aldrig att hon sa "egna", helt ensamt? Men sa hon det så håller jag med. Men det var verkligen inget som jag hörde... Jag måste kanske kolla om det avsnittet
    Ja, ta å kolla igen så får du se!

    Håller med om att "egna biologiska" eller "egna adopterade" är okej! Även om det oftast är ointressant vilket man menar, utom i vissa specifika situationer när biologi kan vara viktigt. Typ läkarvård...
  • ViljaDrömma
    mockaruta skrev 2011-10-27 10:58:39 följande:
    som IVF förälder efter att ha längtat och kämpat (och betalat mycket) i många år tycker jag tv3 "drömmen om ett barn" är som ett slag i ansiktet och helt i spekulations syfte -alltid med en snyftig piano balad i bakgrunden när ngn berättar ngt sorgligt, och par hand i hand i motljus. Lägg till Renés "sportkommentator" frågor typ -hur känns det. Sedan Har det alltid löst sig för alla -så ser ju faktiskt inte verkligheten ut. Hur engagerad känner jag mig i det 2 höginkomsttagare från Djursholm 40+ som har svårt att få barn, men som lyckas på försök IVF no 2??
    Jag tycker svt "Barn till varje pris" visar mer hur det är att vara barnlös samt ifråga sätter rätten till barn på ett intressant sätt!
    Jag kan förstå vissa delar av det du skriver, men hur mycket man tjänar har väl ändå inget med barnlängtan att göra? Visst IVF och adoption kostar (I know) men längtan efter barn kan ju vara precis lika stark och svår oavsett om du är miljonär eller fattig som en kyrkråtta.
  • ViljaDrömma
    mockaruta skrev 2011-10-27 18:04:58 följande:
    det jag menar är att bli gravid på IVF försök no 2 när man är 40+ är ju super bra -chans till graviditet minskar ju drastiskt efter 37 så det kändes inte som de behövt vänta så jätte länge på ett barn. Sedan fokuseras det så mycket på tiden efter barnet -som om dessa föräldrar skulle ha det annorlunda mot "vanliga" föräldrar. Självklart är de glada, självklart är det jobbigt att inte få sova etc. När det är tv3 känns det så "happy end" fokuserat som om alla problem löser sig bara barnet kommer och att det blir ett barn för alla. Sedan drar de i alla trådar för att man ska räcka sig efter kleenex förpackningen -jag blir äcklad av bakgrundsmusiken. Dessa historier om barnlängtan och barn beskked är tillräckligt starka ändå, utan plink i bakrunden och motljus.
    Nä, jag håller med dig. I jämförelse med de andra paren i serien så har de inte väntat särskilt länge. Jag vände mig bara emot det du skrev ang deras inkomster.
    Emeli skrev 2011-10-27 17:40:04 följande:
    Det är klart att inkomst inte har något med längtan att göra. Däremot kan det ha med möjligheterna att realisera sina drömmar att göra. Det aktuella paret tycker jag inte är så intressant.


    Absolut och det skrev jag oxå, jag vet att det kostar och att det kan underlätta om man har pengar. Men att man
     inte skulle kunna ha en lika svår känslomässig väg till barn för att man har pengar på banken, det köper jag inte.
Svar på tråden Barn till varje pris!