• Vanilj L

Varför dessa fingervantar?

Varför envisas föräldrar med att ta med fingervantar till barnen i 1,2 och treårsåldern?

Varför inte vänta tills de kan sätta på sig det själva ? Det kan ta upp till 4 minuter att sätta på dessa vantar, ta det gånger 20. Det hade ju varit roligare att använda den tiden till rolig lek ute i stället. Som tur är, så har en del andra vantar med sig också.

• Svar på tråden Varför dessa fingervantar?
  • MissJulie

Oj, jag jobbar inte på förskola men jag letar febrilt efter just fingervantar till min 2-åring. Hittar bara tumvantar men det är ju kasst eftersom de inte kan röra händerna/fingrarna lika bra. Nån som vet var jag kan köpa lite tjockare FINGERvantar till min 2-åring? Har bara sett på H&M o då var det slut i hans storlek... :(

• Vanilj L
    MissJulie skrev 2011-10-17 22:01:49 följande:
    Oj, jag jobbar inte på förskola men jag letar febrilt efter just fingervantar till min 2-åring. Hittar bara tumvantar men det är ju kasst eftersom de inte kan röra händerna/fingrarna lika bra. Nån som vet var jag kan köpa lite tjockare FINGERvantar till min 2-åring? Har bara sett på H&M o då var det slut i hans storlek... :(

Du menar väl inte att han ska ha fingervantar nu, barnen blir ju dessutom väldigt kalla om händerna. Det är inte skönt att leka med kalla händer. Va ute själv i tre timmar och lek i sand o dyl så får du se hur kallt det blir.

Och barnen tar av sig vantarna ibland flera gånger under en lek vilket gör det betydligt krångligare  med fingervantar då de fryser.
  • sommar2001

Ja inte tar det 4 min att ta på en 2 årigt fingervantar. Bättre med fingervantar på än inga vantar alls.

• sommar2001
    MissJulie skrev 2011-10-17 22:01:49 följande:
    Köpte Lindberg fingervantar på Team sportia. Riktigt bra, helt klart värda 59 kr. har flera par.
  • Vanilj L
    sommar2001 skrev 2011-10-18 18:56:55 följande:
    Ja inte tar det 4 min att ta på en 2 årigt fingervantar. Bättre med fingervantar på än inga vantar alls.

Varför skulle barnet inte ha några vantar alls på?
  • bananflugan82

Mina killar är 20 månader och jätteduktiga med fingervantar. Ibland kan dom knipa ihop men för det mesta inte, utan dom håller fint fram händerna. Dom hade blivit tokiga i tumvantar där dom knappt kan använda händerna!

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Pyrola
    Vanilj L skrev 2011-10-17 22:42:49 följande:
    Du menar väl inte att han ska ha fingervantar nu, barnen blir ju dessutom väldigt kalla om händerna. Det är inte skönt att leka med kalla händer. Va ute själv i tre timmar och lek i sand o dyl så får du se hur kallt det blir.

Och barnen tar av sig vantarna ibland flera gånger under en lek vilket gör det betydligt krångligare  med fingervantar då de fryser.
    Så klart han kan det är inte vinter än. Går du omkring med vintervantar redan?
  • Kya
    Vanilj L skrev 2011-10-18 20:00:37 följande:

Varför skulle barnet inte ha några vantar alls på?
    du har skrivit det själv - de tar av sig vantarna när de leker. för att de inte kan använda fingrarna. Min dotra har tumvantar som hon sliter av sig hela tiden. sonen har fingervantar, och de sitter på. wonder why?
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • pandyb

MiSa08

Vad förespråkar du för vantar? Tunna tumvantar är lika kallt som fingervantar.

Tjockare vantar kan barnen dels inte leka med och dels så undrar jag vad man ska ha till vinterna om man redan nu ska ha vintervantar på sig

Beror säkert på vart man bor men här på västkusten lämnar vi alla tjocka vantar inne på förskolan där vi jobbar. Tunna fingervantar/tumvantar (förespråkar helt klart finger-varianten) eller inget alls på om vi är ute      

Nils 090419 *mammas prins*
  • Vanilj L

Ok, det är ju upp till er. Men det är oftast dessa fingervantar som barnen tar av sig för att de har blivit blöta. För även om det inte regnar så är det mycket fuktigt i gräs och sand.

Svar på tråden Varför dessa fingervantar?