• Vanilj L

Varför dessa fingervantar?

Varför envisas föräldrar med att ta med fingervantar till barnen i 1,2 och treårsåldern?

Varför inte vänta tills de kan sätta på sig det själva ? Det kan ta upp till 4 minuter att sätta på dessa vantar, ta det gånger 20. Det hade ju varit roligare att använda den tiden till rolig lek ute i stället. Som tur är, så har en del andra vantar med sig också.

• Svar på tråden Varför dessa fingervantar?
  • Vanilj L
    Pyrola skrev 2011-10-18 21:33:43 följande:
    Är det riktigt blöt ute så passar galonhandskar över vantar\fingervantar bäst. Sen får man ju räkna med som föräldrar att man måste skicka med minst 2 par fingervantar så att pedagogerna kan byta.
    Jo just det, först fingervantar och sedan galonhandskar över:)
  • Trynträ

Men inte tar det väl 4 minuter att sätta på ett par vantar. Nu överdriver du. Fingervantar är ju mycket lättare att ha på sig om man ska ta i grejer och så. Tumvantar är rätt klumpigt.

• Pyrola
    Vanilj L skrev 2011-10-18 21:39:43 följande:
    Jo just det, först fingervantar och sedan galonhandskar över:)
    Är du omvänd nuGlad Fingervantar är bäst!
  • Trynträ
    MissJulie skrev 2011-10-17 22:01:49 följande:
    Oj, jag jobbar inte på förskola men jag letar febrilt efter just fingervantar till min 2-åring. Hittar bara tumvantar men det är ju kasst eftersom de inte kan röra händerna/fingrarna lika bra. Nån som vet var jag kan köpa lite tjockare FINGERvantar till min 2-åring? Har bara sett på H&M o då var det slut i hans storlek... :(
    ICA Maxi har fempack. One size visserligen men de passar utmärkt till en tvååring.
  • Trynträ
    Trynträ skrev 2011-10-18 22:00:55 följande:
    ICA Maxi har fempack. One size visserligen men de passar utmärkt till en tvååring.
    Såg nu att du ville ha tjockare och det vet jag däremot inte om de har.
  • Vanilj L
    Trynträ skrev 2011-10-18 21:59:15 följande:
    Men inte tar det väl 4 minuter att sätta på ett par vantar. Nu överdriver du. Fingervantar är ju mycket lättare att ha på sig om man ska ta i grejer och så. Tumvantar är rätt klumpigt.

Nej det skulle ta längre tid om alla 20 1-2 åringar hade fingervantar. Jag tycker barnen klarar tjockare tumvantar bra.
  • Vanilj L
    Pyrola skrev 2011-10-18 22:00:45 följande:
    Är du omvänd nuGlad Fingervantar är bäst!

Det var lite ironi i det hela. Du menar alltså att vi först ska ta på alla fingervantar och sen ytterligare vantar. Jag menar att det finns vättigare vantar så här års.
  • Busbellan

Men vet inte folk om att det finns TUNNA tumvantar? Varför snackar ni om klumpiga vantar bara för att det är tumvantar. Finns tumvantar som är lika tunna och smidiga som fingervantar. Tycker med det tar en väldig tid att få på en 1-2 åring fingervantar. Sen när det blir kallare har alltid både jag och barnen tumvantar, är ju mycket varmare.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Pyrola
    Vanilj L skrev 2011-10-18 22:06:45 följande:
    Det var lite ironi i det hela. Du menar alltså att vi först ska ta på alla fingervantar och sen ytterligare vantar. Jag menar att det finns vättigare vantar så här års.
    Det finns inga vintervantar som klarar av regnpölar, då är galonvantar bäst. Sen kan man faktiskt inte sätta på vintervantar redan nu. Nu pratar jag om vad som är bäst för barnen och inte i förhållande till vad som är lättast på er förskola.
  • Maisie

Både som pedagog och förälder föredrar jag tunna tumvantar före tunna fingervantar. Jag har aldrig upplevt att barnen har svårt att greppa med de tunna tumvantarna men har desto fler upplevelser av för stora fingervantar, slappa barnhänder (det kan vara som att försöka sätta på vantar på kokt spagetti dvs inget motstånd alls) och barn som hur man än gör får in två fingrar i ett av vantens fingrar.

Vill föräldrarna sätta på barnen fingervantar så är det inga problem för mig men det hjälper om vantarna är i rätt storlek så att fingrarna faktiskt når ut i fingerspetsarna på vantarna och att barnet kan hjälpa till.

Själv använder jag tumvantar när det är kallt eftersom mina fingrar blir jättekalla i fingervantar/handskar. 

Svar på tråden Varför dessa fingervantar?