• Vanilj L

Varför dessa fingervantar?

Varför envisas föräldrar med att ta med fingervantar till barnen i 1,2 och treårsåldern?

Varför inte vänta tills de kan sätta på sig det själva ? Det kan ta upp till 4 minuter att sätta på dessa vantar, ta det gånger 20. Det hade ju varit roligare att använda den tiden till rolig lek ute i stället. Som tur är, så har en del andra vantar med sig också.

• Svar på tråden Varför dessa fingervantar?
  • Kotthare

Jätteskönt för barnen som håller sig varma men ändå kan klättra, greppa och leka ute. 

Men jag vet, jag dör lite varje gång jag måste försöka pilla fram små fingrar i rätt finger på vanten... Förskollärarnas mardröm! :) 

• Pyrola
    Vanilj L skrev 2011-10-20 22:26:51 följande:
    Synd om hon har dessa på dagis för hon kommer garanterat att frysa om händerna. Så här års köper man väl varmare vantar.
    Vintervantarna åker på när det blir minusgrader och snö.
  • Zoe03

Att ta på 180 små fingrar fingervantar tar både tid och tålamod.Flört

• Vanilj L
    EllanEriksson skrev 2011-10-20 22:28:46 följande:
    MiSa08: Jag som liten tyckte att fingervantar kändes varmare för mig. Tumvantar blev blöta och kalla FORT!
    Så du menar att fingervantarna blev inte lika blöta som tumvantarna, tillåt mig le. Barnen är ute i ca tre timmar i sträck och jag lovar dig att de fryser om händerna. Men som sagt i dag har de flesta barnen haft bra vantar på sig så de har sluppit att frysa.

På våran förskola är barnen iallafall väldigt duktiga på att greppa saker med tumvantar.

• Vanilj L
    Pyrola skrev 2011-10-20 22:31:19 följande:
    Vintervantarna åker på när det blir minusgrader och snö.

Men det finns ju vantar som är varma, fast det inte är vintervantar.
  • EllanEriksson

Misa08: Det var så jag upplevde det som liten.. Sedan gick det inte att leka med tumvantar!! Man va ju så jäkla handikappad! Seriöst.. Skulle aldrig tvinga på mina barn nått som hindrar deras finmotorik i händerna.

• Vanilj L
    EllanEriksson skrev 2011-10-20 23:18:15 följande:
    Misa08: Det var så jag upplevde det som liten.. Sedan gick det inte att leka med tumvantar!! Man va ju så jäkla handikappad! Seriöst.. Skulle aldrig tvinga på mina barn nått som hindrar deras finmotorik i händerna.

Men vad gör du då när vintern kommer för då måste ju ännu tjockare vantar fram?
  • EllanEriksson

Japp. Handskar kallas det. Finns på intersport till bra priser. och då även som fingervantar.

Men jag har inga barn ännu.

• Vanilj L
    EllanEriksson skrev 2011-10-20 23:43:50 följande:
    Japp. Handskar kallas det. Finns på intersport till bra priser. och då även som fingervantar.

Men jag har inga barn ännu.
    Okej försök då att sätta på ett 1½ årigt barn handskar.
  • EllanEriksson

MiSa08: Jag minns hur det var att ha handskar som ett o ett halvt år.. Det gick otroligt mycket bättre att kasta snö på pappa :)

• SmileyMalin

Undrar detsamma!
    Tunna tumvantar ger lika bra rörelsefrihet som fingervantar dom mildare dagarna.
    Och dom kalla dagarna värmer ju tumvantar garanterat bäst

Mina ungar får börja med fingervantar när dom kan ta på sig dom själv
    Så jag köper fingervantar rätt tidigt, så det finns något av öva på och inspireras av!

Nellie 060510 Leah 090921
  • sten1
    Vanilj L skrev 2011-10-20 23:40:52 följande:

Men vad gör du då när vintern kommer för då måste ju ännu tjockare vantar fram?

Eller så är det samma vantar, fast i kombination med ullunderställ och ullstrumpor, fleece och vinteroverall och ullmössa. Och då är barnet varmt. 

Jag förstår inte argumentet att vissa vantar måste sparas till minusgrader. Det beror ju helt på hur kombinationen av kläder ser ut. Om barnet är iskallt om händerna så behöver barnet mer kläder och/eller tjockare vantar.    
  • Hedebris

Jag som fsklärare säger tvärtom ÄLSKAR fingervantar. Hatar däremot dessa erorma Tumvantar som man inte kan få rätt på handen, sen kan barnen inte leka med dem. Visst, på dem som är under 2 år är det kanske smidigast med tumvante, men då en tunn vante som man kan få på.

Svar på tråden Varför dessa fingervantar?