• Vanilj L

Varför dessa fingervantar?

Varför envisas föräldrar med att ta med fingervantar till barnen i 1,2 och treårsåldern?

Varför inte vänta tills de kan sätta på sig det själva ? Det kan ta upp till 4 minuter att sätta på dessa vantar, ta det gånger 20. Det hade ju varit roligare att använda den tiden till rolig lek ute i stället. Som tur är, så har en del andra vantar med sig också.

• Svar på tråden Varför dessa fingervantar?
  • Pyrola
    Vanilj L skrev 2011-10-18 22:06:45 följande:
    Det var lite ironi i det hela. Du menar alltså att vi först ska ta på alla fingervantar och sen ytterligare vantar. Jag menar att det finns vättigare vantar så här års.
    Fast i galonvantarna kan du ju ha vantar.
  • Vanilj L
    Pyrola skrev 2011-10-18 22:12:17 följande:
    Det finns inga vintervantar som klarar av regnpölar, då är galonvantar bäst. Sen kan man faktiskt inte sätta på vintervantar redan nu. Nu pratar jag om vad som är bäst för barnen och inte i förhållande till vad som är lättast på er förskola.

Jag pratar också om vad som är bäst för barnen. Det bästa för barnen är ju att vara  varm om händerna.
  • Pyrola
    Vanilj L skrev 2011-10-18 22:35:33 följande:
    Jag pratar också om vad som är bäst för barnen. Det bästa för barnen är ju att vara  varm om händerna.
    Ja och det kan man vara med fingervantar beroende på temperaturen då givetvis. På vår förskola har dem fingervantar som önskemål pga att barnen lättare kan leka med fingervantar.
  • Vanilj L
    Pyrola skrev 2011-10-18 22:16:26 följande:
    Fast i galonvantarna kan du ju ha vantar.

Fast det blir ju lite svårare att gräppa med först fingervantar och sen galonvantar.
  • MammaTillDomFinaste

har fingervantar på min snart 3 åring eftersom det underlättar hennes lek ute, mycket lättare med grävning, cykling och plocka uopp intressanta saker från backen med.

• Mary Jo

jag var tvungen att gå och köpa fingervantar till min 1 1/2 åring efter att ha läst den här tråden. Det var mycket smidigare än tumvantar och lättare att få på ju!

• Pyrola
    Vanilj L skrev 2011-10-18 22:41:26 följande:
    Fast det blir ju lite svårare att gräppa med först fingervantar och sen galonvantar.
    Nej då, det är klart att det är klumpigare än att inte ha vantar alls. Men i vårt klimat måste vi ju klä på oss. Man kan ju köpa fodrade galonvantar men man kan även ha 2 vantar istället.
  • Vanilj L

Idag hade de flesta varmare vantar än fingervantar. Föräldrar har väl förstått att det blir för kallt.

• Vanilj L
    Mary Jo skrev 2011-10-20 09:55:09 följande:
    jag var tvungen att gå och köpa fingervantar till min 1 1/2 åring efter att ha läst den här tråden. Det var mycket smidigare än tumvantar och lättare att få på ju!

Synd om hon har dessa på dagis för hon kommer garanterat att frysa om händerna. Så här års köper man väl varmare vantar.
  • EllanEriksson

MiSa08: Jag som liten tyckte att fingervantar kändes varmare för mig. Tumvantar blev blöta och kalla FORT!

Svar på tråden Varför dessa fingervantar?