• Vanilj L

Varför dessa fingervantar?

Varför envisas föräldrar med att ta med fingervantar till barnen i 1,2 och treårsåldern?

Varför inte vänta tills de kan sätta på sig det själva ? Det kan ta upp till 4 minuter att sätta på dessa vantar, ta det gånger 20. Det hade ju varit roligare att använda den tiden till rolig lek ute i stället. Som tur är, så har en del andra vantar med sig också.

• Svar på tråden Varför dessa fingervantar?
  • sten1
    MissJulie skrev 2011-10-17 22:01:49 följande:
    Oj, jag jobbar inte på förskola men jag letar febrilt efter just fingervantar till min 2-åring. Hittar bara tumvantar men det är ju kasst eftersom de inte kan röra händerna/fingrarna lika bra. Nån som vet var jag kan köpa lite tjockare FINGERvantar till min 2-åring? Har bara sett på H&M o då var det slut i hans storlek... :(

Stadium har vattentäta fingerhandskar, och pop har magiska fingervantar i ull

Jag har arbetat på förskola, på småbarn, och jag föredrog att barnen hade fingervantar. Det gick snabbt att ta på tycker jag? Och barnen kan använda händerna och tar inte av sig vantarne hela tiden. Tvärtom tycker jag att styva tumvantar kan vara ett helsike.

Ull håller värmen även när det blir blött också.     
  • J1983

Jag köpte fingervantar nu i höst för att det skulle vara lite större chans att dottern skulle ha vantarna på sig o inte bara ta av dom. Men visst, det är absolut lite krångligt.

• Vanilj L
    Pyrola skrev 2011-10-18 20:03:22 följande:
    Så klart han kan det är inte vinter än. Går du omkring med vintervantar redan?

Ja vi är ute länge så det blir kallt om fingrarna med fingervantar. En del barn blir riktigt iskalla om händerna, då får man sätta på ett par vantar till om det finns på hyllan.
  • Vanilj L
    Kya skrev 2011-10-18 20:03:42 följande:
    du har skrivit det själv - de tar av sig vantarna när de leker. för att de inte kan använda fingrarna. Min dotra har tumvantar som hon sliter av sig hela tiden. sonen har fingervantar, och de sitter på. wonder why?

Ja de tar av sig fingervantarna för att de blir blöta, då måste ju andra vantar på.
  • SOL123

min son har inte fyllt 3 år än men honom sätter man på fingervantar på 20 sek...han är bättre på det än min 5 åring
    Han hatar dessutom tumvantar, han tar av sig dem direkt!

• Pyrola
    Vanilj L skrev 2011-10-18 21:17:55 följande:
    Ja vi är ute länge så det blir kallt om fingrarna med fingervantar. En del barn blir riktigt iskalla om händerna, då får man sätta på ett par vantar till om det finns på hyllan.
    Det låter ju jättekonstigt är ni inne sedan hela vintern? Har man torra fingervantar på sig borde man inte bli kall i oktober.
  • Vanilj L
    sten1 skrev 2011-10-18 20:08:48 följande:

Stadium har vattentäta fingerhandskar, och pop har magiska fingervantar i ull

Jag har arbetat på förskola, på småbarn, och jag föredrog att barnen hade fingervantar. Det gick snabbt att ta på tycker jag? Och barnen kan använda händerna och tar inte av sig vantarne hela tiden. Tvärtom tycker jag att styva tumvantar kan vara ett helsike.

Ull håller värmen även när det blir blött också.     
    Vattentäta fingerhandskar till 1-2 åringar?
  • Vanilj L
    Pyrola skrev 2011-10-18 21:24:24 följande:
    Det låter ju jättekonstigt är ni inne sedan hela vintern? Har man torra fingervantar på sig borde man inte bli kall i oktober.

Nej vi är inte inne hela vinter varför skulle vi vara det menar du. Självklart har barnen torra vantar på sig när de går ut, men efter en stund i lek med fuktig sand och gräs så blir dessa vantar blöta och barnen blir kalla om händerna.
  • Pyrola
    Vanilj L skrev 2011-10-18 21:30:21 följande:
    Nej vi är inte inne hela vinter varför skulle vi vara det menar du. Självklart har barnen torra vantar på sig när de går ut, men efter en stund i lek med fuktig sand och gräs så blir dessa vantar blöta och barnen blir kalla om händerna.
    Är det riktigt blöt ute så passar galonhandskar över vantar\fingervantar bäst. Sen får man ju räkna med som föräldrar att man måste skicka med minst 2 par fingervantar så att pedagogerna kan byta.
  • Vanilj L
    sommar2001 skrev 2011-10-18 18:56:55 följande:
    Ja inte tar det 4 min att ta på en 2 årigt fingervantar. Bättre med fingervantar på än inga vantar alls.

Nej det kanske inte tar 4 minuter, det kan ju vara lite olika. Men att klä på 20 1-2 åringar tar lite tid sen ska då alla dessa fingervantar på. Det tar tid.

Det är ju såklart inte så svårt att sätta på ETT barn fingervantar. 
Svar på tråden Varför dessa fingervantar?