• Anna Paulita

Theralen sömndroppar?

Någon som har någon erfarenhet av dessa?

Min sons barnläkare tog upp det som ett alternativ nu när han som 13 månaders vaknar 8-10 gånger per natt och har gjort det sedan han var 6 månader. Inget har hittills hjälpt och vi har provat allt från Sova hela natten kuren, till 5 min metoden, till Tavegyl, byta rum, Omega 3...(har du fler tips är det bara att hojta)

Nu har det börjat gå så lång att inte bara vi som föräldrar sover väldigt dåligt utan även hans storasyster blir väckt och har stora svårigheter att somna om. Så det finns en viss desperation hos oss alla nu. Samtidigt är jag tveksam till att ge sömnmedicin, å andra sidankänns det som om det är det enda som skulle kunna vara ett alternativ just nu.

Vet någon något om hur dessa droppar kan ha hjälpt andra?

• Svar på tråden Theralen sömndroppar?
  • Anna Paulita

Vi har även testat att undvika mjölk produkter likaså gluten under längre perioder och inte heller det har påvisat någon skillnad.

• vittra

Alla metoder ni har provat verkar ju handla om att hålla bebisen ifrån er, hur fungerar det om ni istället håller honom nära en period och tex samsover? Varför tror ni själva att han vaknar? Jag skulle undvika läkemedel in i det längsta, den är ju till för att bryta en vana och det borde ju ha skett redan med tanke på alla metoder ni har provat innan? Jag kan inte se hur theralen skulle hjälpa ytterligare. Däremot kanske ni behöver utreda eventuellt bakomliggande orsaker, det kan tex vara allergi, reflux, fysiska smärtor i kroppen eller annat. Min erfarenhet är att orolig sömn bäst botas med mycket närhet, inte tvärtom att lämna dem ensamma och skrika. Det gör dem bara ännu mer otrygga och oroliga!

• vittra

Det finns några jag varit i kontakt med som blivit hjälpt av kiropraktor efter den här typen av sömnsvårigheter under lång tid, då har det visat sig att barnet hela tiden haft ont i nacke/rygg i form av nackspärr, knutar eller liknande som gör att sömnen blir lidande.

• Anna Paulita
    vittra skrev 2011-10-20 12:14:17 följande:
    Alla metoder ni har provat verkar ju handla om att hålla bebisen ifrån er, hur fungerar det om ni istället håller honom nära en period och tex samsover? Varför tror ni själva att han vaknar? Jag skulle undvika läkemedel in i det längsta, den är ju till för att bryta en vana och det borde ju ha skett redan med tanke på alla metoder ni har provat innan? Jag kan inte se hur theralen skulle hjälpa ytterligare. Däremot kanske ni behöver utreda eventuellt bakomliggande orsaker, det kan tex vara allergi, reflux, fysiska smärtor i kroppen eller annat. Min erfarenhet är att orolig sömn bäst botas med mycket närhet, inte tvärtom att lämna dem ensamma och skrika. Det gör dem bara ännu mer otrygga och oroliga!
    Han sover mellan oss, vilket är det "vanliga läget" men då det inte funkar vare sig för honom eller någon annan av oss vuxna så har vi povat andra alternativ som inte heller fungerar.

Varför han vaknar? Ingen som helst aning. Hade jag haft någon teori om det hade vi inte haft bekymmret då det hade varit betydligt enklare avhjälpt.

Vi har varit hos en läkare och tagit allergiprover och det verkar inte som om det är bekymmret och som du kanske läste har vi även provat mjölk och glutenfri kost, utan resultat. En läkare har undersökt honom vid 4-5 tillfällen och hon säger att han inte har reflux och menar att om han hade ont på nätterna borde han ha samma beteende på dagtid.

Tror du inte att detta är den absolut slutgiltiga eventuella lösningen för oss? Eller har du andra tankar?
  • K med lilla E

Jag har haft Theralen till ett "sömnstörd" barn. Prova, det är inget farligt. Det som kan vara problem är att det finns en risk att  barnet blir trött även dagen efter.

Om du fått det utskrivet av läkare så tycker jag att ni skall prova under ett par nätter och se om det funkar för ert barn. Som du säger, det är ju inte det första man testar..

Lycka till och hoppas ni får sova!

• Anna Paulita
    K med lilla E skrev 2011-10-20 12:32:44 följande:
    Jag har haft Theralen till ett "sömnstörd" barn. Prova, det är inget farligt. Det som kan vara problem är att det finns en risk att  barnet blir trött även dagen efter.

Om du fått det utskrivet av läkare så tycker jag att ni skall prova under ett par nätter och se om det funkar för ert barn. Som du säger, det är ju inte det första man testar..

Lycka till och hoppas ni får sova!
    Blev det bättre?

Vi har inte fått det ännu, när hon tog upp det sist ville jag avvakta men nu så går vi på knäna och efter att vår stora tjej också väck så är liksom måttet rågat. Något måste göras och då inget av de andra alternativen verkar fungera så känns det som om detta är det enda kvar.
  • Izela

Min äldsta dotter fick Theralen när hon va ca 7 mån, Jag upplevde dock ingen förändring mot det bättre så vi slutade ganska fort då det kändes onödigt.
    Men testa och se.. om ni redan provat allt annat menar jag.

• Anna Paulita
    Izela skrev 2011-10-20 13:40:03 följande:
    Min äldsta dotter fick Theralen när hon va ca 7 mån, Jag upplevde dock ingen förändring mot det bättre så vi slutade ganska fort då det kändes onödigt.
    Men testa och se.. om ni redan provat allt annat menar jag.
    Så tidigt? Jag trodde det egentligen inte gavs förrän efter 2 års ålder, och blev förvånad då läkaren föreslog det på min då 12 månaders...
  • Smulanpus

HAr fått Theralen utskrivet till min son, han blev ett i september, gick också på knäna och var beredd att i princip skänka bort stackarn till slut då han vaknade i snitt tre gånger i timmen hela nätterna från han va sju månader. Han mådde inte bra av det och jag och storasyster vart också inte helt pigga av det kan man kanske säga. Och ja vi provade också allt innan utan resultat :/

Det har blivit bättre, det tar ju några gånger innan det ger effekt, man kan inte tro som jag gärna ville att efter första gången så sover han som en klubbad säl. Helt bra är det ju inte han vaknar kanske två tre gånger per natt nu men klar förbättring mot tre gånger i timmen som förut.

Jag ville heller inte ge sömnmedicin, det låter så brutalt men när det inte finns något annat alternativ så är man till slut villig att prova allt känns det som.

Testa och se om det går att bryta en del av det dåliga mönstret ialla fall, sömn föder ju sömn säger dom ju och det kan jag nog hålla med om lite.

Min son sover ju mer nu och framförallt mer sammanhängande vilket faktiskt även gör han lite gladare på dagarna

Längtar.......
  • Lilith Dark

Jag skulle nog inte ge mitt barn Theralen emot sömnen. Det har inte forskats alls på vad de kan ha för biverkningar på barn, eller om någon av biverkningarna kan ge andningsuppehåll. Utan den informationen skulle jag inte ge mitt barn det.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
Svar på tråden Theralen sömndroppar?