• Anna Paulita

Theralen sömndroppar?

Någon som har någon erfarenhet av dessa?

Min sons barnläkare tog upp det som ett alternativ nu när han som 13 månaders vaknar 8-10 gånger per natt och har gjort det sedan han var 6 månader. Inget har hittills hjälpt och vi har provat allt från Sova hela natten kuren, till 5 min metoden, till Tavegyl, byta rum, Omega 3...(har du fler tips är det bara att hojta)

Nu har det börjat gå så lång att inte bara vi som föräldrar sover väldigt dåligt utan även hans storasyster blir väckt och har stora svårigheter att somna om. Så det finns en viss desperation hos oss alla nu. Samtidigt är jag tveksam till att ge sömnmedicin, å andra sidankänns det som om det är det enda som skulle kunna vara ett alternativ just nu.

Vet någon något om hur dessa droppar kan ha hjälpt andra?

• Svar på tråden Theralen sömndroppar?
  • vittra
    Anna Paulita skrev 2011-10-20 19:49:59 följande:
    Vi har varit hos två, den första menade att hans nattbeteende var fullkommligt normalt (detta var när han var 11 månader) och sedan den sista som tog upp Theralen. Vad kan en kiropraktor göra?
    En kiropraktor kollar om det finns fysiska hinder för barnet att sova bra, om det är smärtor som gör att han får störd sömn. Du kan som sagt göra en sökning här, eller på google, det finns trådar av dem som blivit hjälpta av det.
  • vittra

Hur var förlossningen? Ofta finns ett samband mellan hur förlossningen fortlöpte och hur barnet sedan sover.

• Anna Paulita
    vittra skrev 2011-10-20 20:19:35 följande:
    Oavsett vad man definierar som tung, skulle du verkligen vilja ge ett läkemedel som man enligt FASS inte ens får ge till barn under 2 år, till din 13-månaders son?!
    Nej, det vill jag inte. Självklart vill jag inte medicinera honom alls. Men just nu är det ingen i vår familj som fungerar. Jag gråter säkerligen tre gånger per dag av trötthet, jag och min man bråkar konstant, vår dotter är konstant trött och irritabel. Allt är skit just nu. Jag är desperat och när läkarna inte hittar något fel så är man (jag ) villig att ta till vad som helst för att få honom att sova. Av ren självbevarlesedrift.

Med det har jag inte sagt att vi ska ta dessa droppr, det är därför jag frågar här, om folks erfarenheter.   
  • Anna Paulita
    vittra skrev 2011-10-20 20:26:26 följande:
    Hur var förlossningen? Ofta finns ett samband mellan hur förlossningen fortlöpte och hur barnet sedan sover.

Han är förlöst med snitt och sov gott de första 5-6 månaderna.
  • Nokiz
    Jocckke skrev 2011-10-20 15:16:53 följande:
    Theralen är tung lugnande/sövande medicin som jag vet bland annat ges till missbrukare som sitter häktade. För att de ska klara av pressen, abstinensen o.s.v. Så jag fattar inte hur en läkare ens kan diskutera det här för ett litet barn.
    Har ett jobb där jag har kommit i kontakt med Theralen, vet effekten utav det o tycker som ovanstående , förstår inte direkt heller hur en läkare kan skriva ut det som ett alternativ. 
  • Hypnotica
    LillaNovaK skrev 2011-10-20 20:03:55 följande:
    Jag jobbar med behandling och har många gånger stött på ungdomar som blivit ordinerade theralen. Den första var psykotisk och blev hårt medicinerad på theralen. Hon gick omkring som en levande zombie på avdelningen.

På mitt nuvarande jobb är det ett par av pojkarna som får theralen vid behov. Detta ges vid svåra panikångestattacker och vid svår dödsångest.

Min uppfattning är att det är en tung medicinering. Bieffekterna är att de blir väldigt trötta och hängiga dagen efter.
    Den ges också vid allmän ångest. Även om jag brukade bli tröttare av den så är det ju inte en ovanlig sidoeffekt av ångestdämpande.
  • Hypnotica

Däremot ställer jag mig en aningens frågande till förslaget om kiropraktor:

"I metastudier har det kunnat beläggas att kiropraktisk behandling av ryggsmärtor fungerar bättre än placebo, men inte bättre än vedertagna medicinska behandlingar eller smärtstillande medel. Däremot har det inte kunnat beläggas att kiropraktisk behandling har någon effekt på andra åkommor än muskuloskeletala hos vuxna, och belägg saknas helt för att kiropraktik skulle ha effekt hos barn. Likaså har kiropraktikens centrala begrepp "subluxationer" ingen som helst vetenskaplig grund. Enligt Edzard Erns thar kiropraktisk behandling effekt endast vid smärtor i nedre delen av ryggraden."

Saxat från Wikipedia med en väldigt lång länklista.

• vittra
    Hypnotica skrev 2011-10-20 21:15:43 följande:
    Däremot ställer jag mig en aningens frågande till förslaget om kiropraktor:

"I metastudier har det kunnat beläggas att kiropraktisk behandling av ryggsmärtor fungerar bättre än placebo, men inte bättre än vedertagna medicinska behandlingar eller smärtstillande medel. Däremot har det inte kunnat beläggas att kiropraktisk behandling har någon effekt på andra åkommor än muskuloskeletala hos vuxna, och belägg saknas helt för att kiropraktik skulle ha effekt hos barn. Likaså har kiropraktikens centrala begrepp "subluxationer" ingen som helst vetenskaplig grund. Enligt Edzard Erns thar kiropraktisk behandling effekt endast vid smärtor i nedre delen av ryggraden."

Saxat från Wikipedia med en väldigt lång länklista.
    Ja det är ungefär samma sorts kritik som mot akupunktur, som mängder av föräldrar har blivit hjälpta av när det gäller kolik. Kiropraktik är numera godkänd behandling för små barn och spädbarn. Precis som akupunktur. Det var ju dessutom bara en källa till att det inte skulle fungera på barn, det finns andra källor som visar på motsatsen. Men var och en får givetvis själva bedöma om det är värt att prova eller ej. Själv skulle jag gladeligen testa, med tanke på att jag själv pratat med människor som blivit hjälpta efter månader och åter månader av usel sömn! Så säg du till dem att det "inte fungerar på barn".

www.raakliniken.se/barn.html
  • Fru U

googla på familjeliv och theralen och du får upp trådar där det diskuterats ingående för och nackdelar. Föräldrar som testat detta och fått ett nytt liv (barnen har också mått bättre så klart)

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
Svar på tråden Theralen sömndroppar?