• Anna Paulita

Theralen sömndroppar?

Någon som har någon erfarenhet av dessa?

Min sons barnläkare tog upp det som ett alternativ nu när han som 13 månaders vaknar 8-10 gånger per natt och har gjort det sedan han var 6 månader. Inget har hittills hjälpt och vi har provat allt från Sova hela natten kuren, till 5 min metoden, till Tavegyl, byta rum, Omega 3...(har du fler tips är det bara att hojta)

Nu har det börjat gå så lång att inte bara vi som föräldrar sover väldigt dåligt utan även hans storasyster blir väckt och har stora svårigheter att somna om. Så det finns en viss desperation hos oss alla nu. Samtidigt är jag tveksam till att ge sömnmedicin, å andra sidankänns det som om det är det enda som skulle kunna vara ett alternativ just nu.

Vet någon något om hur dessa droppar kan ha hjälpt andra?

• Svar på tråden Theralen sömndroppar?
  • gammeltacka

Såg att du svarat om snarkningarna redan. Sorry.

• gammeltacka
    Anna Paulita skrev 2011-10-20 22:43:03 följande:
    Ja, ja och ja.   
    Ok. Om han sover stökigt så tycker jag att att ni bör väcka frågan om sömnapné hos er barnläkare om det inte redan har varit på tapeten.
  • Anna Paulita
    gammeltacka skrev 2011-10-20 22:48:34 följande:
    Men om en förälder sover med öronproppar i annat rum, storasysters kanske?, så borde man väl få sova hyggligt? Kanske hon också klarar av att ha öronproppar? Men det har ni kanske redan provat?

Det verkar som om pojken också har ont av sin dåliga nattsömn, oftast är det ju vi föräldrar som lider mest som bekant.
    Har han lärt sig att gå ännu?
    Sover han oroligt när han väl sover?
    Snarkar han?
    Växer som han ska?

Jag kan inte ha öronproppar pga trånga örongångar och det slutar i stor smärta. Min dotter har fått prova med antingen petar hon ur dem eller så ramlar de ur för hon vaknar alltid med dem i sängen.

Ja, han går, han sover gott när han väl sover och har inga problem att somna för kvällen, nej, han snarkar inte, han växer som han ska.

När han va mindre sov han med huvudet väldigt rakt upp, dvs en väldigt utsträckt hals och jag har funderat på om det kunde vara för att underätta andningen men läkaren trodde bara att det var ett bekvämt sätt för honom oc h inget annat.     

• Anna Paulita
    gammeltacka skrev 2011-10-20 22:51:56 följande:
    Ok. Om han sover stökigt så tycker jag att att ni bör väcka frågan om sömnapné hos er barnläkare om det inte redan har varit på tapeten.

Fast är inte det att de slutar andas?

I dagsläget skulle jag vilja läggas in en natt på någon sömnklinik för observation, i hop om att de skulle se något vi inte ser. Men jag vet inte hur jag ska gå till väga.  
  • vittra
    Anna Paulita skrev 2011-10-20 22:48:57 följande:
    Mediciner prövas ALDRIG på så små barn utan på vuxna friska män och kvinnor (icke gravida). Pencillin testades inte på barn en gång i tiden, eller alvedon, nu får barn det dagligen. Med detta säger jag inte att jag jämför de två och att jag tänker ge mitt barn denna medicin (vilken du och många nadra har beslutat sig för att vi har bestämt oss för) men detta är ett diskussionsforum och jag har en fråga, en undran.
    Nej det har jag inte, då har du helt missuppfattat. Jag kritiserar läkaren som vill skriva ut theralen istället för att starta en utredning! Att sömnen är orolig, stökig och att han flaxar runt tyder ju ytterligare på att det finns en specifik fysisk orsak, och inte bara är nåt han "dragit sig till med". Precis som en av läkarna i länken till "barnläkaren" ovan svarade så är risken att man förbiser de egentliga problemen. Er läkare borde vara den som ställer dessa frågor till dig (hur sömnen är, om han äter bra osv osv) inte någon användare på FL. Just därför kan det ju också vara bra att vända sig till fler läkare, tex samma som ni var till innan och som sa att det var ett normalt sömnmönster. Jag skulle inte vilja kalla det normalt, men att lösningen skulle vara att ge riskfylld läkemedelsbehandling tror jag inte ett ögonblick på. Nej mediciner testas inte på barn, av etiska skäl naturligtvis. Men studier kan ju faktiskt göras på andra sätt. Fortfarande kommer riskmedvetenheten någonstans ifrån, eller tror du FASS har hittat på biverkningar av tex andningssvårigheter?
  • vittra
    Anna Paulita skrev 2011-10-20 22:55:18 följande:

I dagsläget skulle jag vilja läggas in en natt på någon sömnklinik för observation, i hop om att de skulle se något vi inte ser. Men jag vet inte hur jag ska gå till väga.  
    Jo men bara för ett ögonblick, sedan kommer det igång igen. Och det är inte särskilt lätt att märka vad jag förstått.
  • Anna Paulita
    vittra skrev 2011-10-20 22:57:16 följande:
    Nej det har jag inte, då har du helt missuppfattat. Jag kritiserar läkaren som vill skriva ut theralen istället för att starta en utredning! Att sömnen är orolig, stökig och att han flaxar runt tyder ju ytterligare på att det finns en specifik fysisk orsak, och inte bara är nåt han "dragit sig till med". Precis som en av läkarna i länken till "barnläkaren" ovan svarade så är risken att man förbiser de egentliga problemen. Er läkare borde vara den som ställer dessa frågor till dig (hur sömnen är, om han äter bra osv osv) inte någon användare på FL. Just därför kan det ju också vara bra att vända sig till fler läkare, tex samma som ni var till innan och som då sa att det var ett normalt sömnmönster. Jag skulle inte vilja kalla det normalt, men att lösningen skulle vara att ge riskfylld läkemedelsbehandling tror jag inte ett ögonblick på. Nej mediciner testas inte på barn, av etiska skäl naturligtvis. Men studier kan ju faktiskt göras på andra sätt. Fortfarande kommer riskmedvetenheten någonstans ifrån, eller tror du FASS har hittat på biverkningar av tex andningssvårigheter?

Varför skulle jag inte tro på FASS? För övrigt är min man utbildad apotekare sp han (vi) har betydligt med kolla på mediciner än de flesta. Det är till honom jag vänder mig och diskutera mediciner och absolut ingen användare på FL.

Tyvärr har jag inte hittat en barnläkare i sthlm som vill ta barns sömnbekymmer seriöst, då hade jag stationerat mig utanför deras dörr tills vi fått en tid. Men när jag har ringt runt har de varit föga intresserade. Men självklart har läkaren ställt frågor som hur hanäter, hur hans humör är annars osv. Även om hon tyckte att sömndroppar var en god ide är hon ju inte tappad bakom en vagn.  
  • Theres

Oj vilket dilemma ni hamnat i, detta måste vara både fysiskt och psykiskt utmattande för er alla! :( det är lätt att komma med råd när man hör vad ni berättar men i slutändan är detta ett beslut ni måste fatta tillsammans för er allas bästa! Men som du själv skriver så verkar det som att du skulle vilja testa andra undersökningar först?! Jag tror som många andra i tråden att dropparna kan hjälpa för stunden (vilket ni kanske behöver just nu) men att det i långa loppet kan vara bättre att gå till botten med hans sömnproblem?! Lycka till!

• gammeltacka
    Anna Paulita skrev 2011-10-20 22:55:18 följande:

Det betyder att barnet gör kortare, eller längre, andningsuppehåll. De barn som har detta flaxar ofta runt mycket i sin sömn och man tror att det är ett sätt för barnet att komma igång med andningen, som om det puttar till sig själv skulle man kunna säga.

Innan ni ger Theralen, som man för övrigt rekommenderar att bara ge några nätter i dessa fall, bör ni förvissa er om att det inte finns någon underliggande fysiologisk orsak till sömnstörningen. Att medicinera kan kamouflera något annat.

Kombinationen eventuell sömnapné och Theralen med risk för andningsdepression känns ju inte jättebra.

Det finns öronproppar som inte sitter in i hörselgången, som bara täpper till. Kolla musikaffärer.
  • Loppan81

Jag har en son som var precis som din upp tills han var två år! Jag vet hur oerhört frustrerande det är att inte få den sömnen man behöver! Man blir koko i huvudet tillslut. Ingen hjälp fick vi när vi tog upp problemet på bvc, idag blir jag så ARG för att dom var så nonchalanta. Jag kan säga med facit i hand så hade jag varit villig att testa nästan vad som helst, även Theralendroppar!

Jag har sett personer i min närhet använda preparatet, både i jobbet och privat. Dom har varit nöjda med resultatet.

Svar på tråden Theralen sömndroppar?