• Anna Paulita

Theralen sömndroppar?

Någon som har någon erfarenhet av dessa?

Min sons barnläkare tog upp det som ett alternativ nu när han som 13 månaders vaknar 8-10 gånger per natt och har gjort det sedan han var 6 månader. Inget har hittills hjälpt och vi har provat allt från Sova hela natten kuren, till 5 min metoden, till Tavegyl, byta rum, Omega 3...(har du fler tips är det bara att hojta)

Nu har det börjat gå så lång att inte bara vi som föräldrar sover väldigt dåligt utan även hans storasyster blir väckt och har stora svårigheter att somna om. Så det finns en viss desperation hos oss alla nu. Samtidigt är jag tveksam till att ge sömnmedicin, å andra sidankänns det som om det är det enda som skulle kunna vara ett alternativ just nu.

Vet någon något om hur dessa droppar kan ha hjälpt andra?

• Svar på tråden Theralen sömndroppar?
  • Jocckke
    Hypnotica skrev 2011-10-20 22:04:37 följande:
    Theralen är inte narkotikaklassat?
    Är inte hundra, men utgår från att det är det med tanke på hur stark den är.
  • Hypnotica
    gammeltacka skrev 2011-10-20 22:00:02 följande:
    När jag arbetade natt på en psykosavdelning så var detta den absolut mest effektiva medicinen för att få dessa patienter att sova. Theralen är kontraindicerat för barn under två år och för detta finns det goda skäl - man vet inte hur det påverkar de små barnen. Theralen kan vara andningsdeprimerande.

Hur bor ni? Kan ni inte sova med honom varannan natt för att få sova?

Och hur mår pojken? Är han dagtrött? Snarkar han? Dreglar ovanligt mycket? Barn med stor körtel bakom näsan (adenoid) och/eller stora tonsiller kan ha störd nattsömn med många uppvaknanden. Det kan vara värt att kolla upp i alla fall.
    Innan nån förfasar sig, så är inte Theralen antipsykotiskt (enl. de uppgifter jag har). Men väldigt poppis inom psykriatrin eftersom det inte är vanebildande och fortfarande milt.
  • vittra
    Hypnotica skrev 2011-10-20 21:58:28 följande:
    Nej. Det har ni inte gjort.

Det står i FASS att det inte skall ges till barn under 2 år eftersom det inte är testat på så små barn.

"Marianne Yngen, medicinsk rådgivare på företaget, har inga uppgifter om att barn under två år förskrivs Theralen:

Företaget rekommenderar att Theralen ej används av barn under två år. Anledningen är att det inte är säkerställt hur medicinen påverkar små barn, det finns inga studier gjorda, därför skriver vi, i samråd med läkemedelsmyndigheter, sådana rekommendationer. Men, att medicin används med så kallad indikationsglidning, det vill säga att den förskrivs till annat än rekommenderat, är inte ovanligt."

www.corren.se/mer-pa-corren/?articleId=491376...

Det verkar ju vara du som inte läst FASS... varför länkar du till en drygt 2 år gammal artikel i corren..? Det var väl FASS vi pratade om..?

FASS:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3
    "Theralen är kontraindicerat till barn under 2 år p.g.a. risk för en uttalad sederande effekt och andningsdepression."

FASS:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=5
    "Theralen ska inte användas till barn under 2 år."
    "Theralen ska inte användas till barn under 2 år p.g.a. risk för uttalad trötthet och nedsatt andningsförmåga."
  • Ängel8401

Lite efter i tråden, ledsen om jag upprepar något som redan sagts. Theralen till ett litet barn? Har själv varit ordinerad Theralen både i vuxen ålder och tonår, man blir helt bombad av den medicinen. Skulle säga över min döda kropp till en läkare som skulle rekommendera den till min son. Min första reaktion. Sen tänker jag att jag aldrig upplevt den stress det innebär med ett barn i den åldern som inte sover... men nej. absolut och helt enkelt nej till att ge ett så litet barn theralen.

• Hypnotica
    Jocckke skrev 2011-10-20 22:06:23 följande:
    Är inte hundra, men utgår från att det är det med tanke på hur stark den är.
    Nej, det är inte narkotikaklassat. Theralen tillhör samma fentiazinderivatgrupp som bla Propavan och Lergigan.
  • Jocckke
    Hypnotica skrev 2011-10-20 22:09:17 följande:
    Nej, det är inte narkotikaklassat. Theralen tillhör samma fentiazinderivatgrupp som bla Propavan och Lergigan.
    Hur som helst, lyssna till de i tråden med egen erfarenhet av medicinen. Vill man ge sånt till sitt spädbarn?
  • vittra
    Hypnotica skrev 2011-10-20 21:53:51 följande:
    Oh. Snyggt försök med den systerliga nedtryckningen. Argumentationen är på topp.

Ok, jag formulerar om mig: Varför vill du påskina att Theralen är farligt och dåligt?
    Du tycker det är konstigt att jag anser att man måste hitta orsaken till den dåliga sömnen, istället för att bara dölja symptomen och strunta i orsaken? Jag förstår att du känner dig personligt träffad av tråden som själv går på theralen (enligt egen utsago) men du är vuxen. Bebisar och små barn på 13 ynka månader är långt ifrån vuxna och det är uttalat farliga biverkningar för små barn att använda theralen! Sedan att jag anser att vuxna med ångest inte heller bör söka lösningar i kontinuerlig medicinering utan istället hitta orsaken till ångesten och bota den från grunden, det är en annan diskussion.
  • Hypnotica
    vittra skrev 2011-10-20 22:07:05 följande:
    Det verkar ju vara du som inte läst FASS... varför länkar du till en drygt 2 år gammal artikel i corren..? Det var väl FASS vi pratade om..?

FASS:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    "Theralen är kontraindicerat till barn under 2 år p.g.a. risk för en uttalad sederande effekt och andningsdepression."

FASS:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    "Theralen ska inte användas till barn under 2 år."
    "Theralen ska inte användas till barn under 2 år p.g.a. risk för uttalad trötthet och nedsatt andningsförmåga."
    Du glömde "Alimemazin bör ej ges till barn under 2 år då säkerheten vid behandling av mindre barn ej fastställts." = Man vet inte säkert att Theralen är skadligt för barn under 2 år eftersom man inte gjort några studier.
  • Hypnotica
    Jocckke skrev 2011-10-20 22:12:42 följande:
    Hur som helst, lyssna till de i tråden med egen erfarenhet av medicinen. Vill man ge sånt till sitt spädbarn?
    Jag HAR använt Theralen. Som jag också skrev tidigare.
Svar på tråden Theralen sömndroppar?