• Anna Paulita

Theralen sömndroppar?

Någon som har någon erfarenhet av dessa?

Min sons barnläkare tog upp det som ett alternativ nu när han som 13 månaders vaknar 8-10 gånger per natt och har gjort det sedan han var 6 månader. Inget har hittills hjälpt och vi har provat allt från Sova hela natten kuren, till 5 min metoden, till Tavegyl, byta rum, Omega 3...(har du fler tips är det bara att hojta)

Nu har det börjat gå så lång att inte bara vi som föräldrar sover väldigt dåligt utan även hans storasyster blir väckt och har stora svårigheter att somna om. Så det finns en viss desperation hos oss alla nu. Samtidigt är jag tveksam till att ge sömnmedicin, å andra sidankänns det som om det är det enda som skulle kunna vara ett alternativ just nu.

Vet någon något om hur dessa droppar kan ha hjälpt andra?

• Svar på tråden Theralen sömndroppar?
  • vittra
    Hypnotica skrev 2011-10-20 21:52:21 följande:
    "Tung narkotika"??

IGEN - ingen av er som tycker Theralen är så fasansfullt har kommit med ETT ENDA bevis på detta. Läs FASS, är mitt råd.
    Eh ja det är liksom det vi har gjort. Där står uttryckligen att det inte ska ges till barn under 2 år pga biverkningarna. Det behöver inte bevisas. Det står svart på vitt i FASS.
  • Hypnotica
    vittra skrev 2011-10-20 21:52:20 följande:
    Ursäkta men vad är ditt problem? PMS, eller bara vaknat på fel sida idag?
    Oh. Snyggt försök med den systerliga nedtryckningen. Argumentationen är på topp.

Ok, jag formulerar om mig: Varför vill du påskina att Theralen är farligt och dåligt?
  • vittra
    Mollz skrev 2011-10-20 21:52:23 följande:
    Jag fick det i tonåren, tog det en gång sen aldrig mer! Var helt borta i flera dygn efter en liten droppe.. Aldrig att jag skulle ge ett barn det!
    Usch, låter läskigt.
  • Hypnotica
    vittra skrev 2011-10-20 21:53:21 följande:
    Eh ja det är liksom det vi har gjort. Där står uttryckligen att det inte ska ges till barn under 2 år pga biverkningarna. Det behöver inte bevisas. Det står svart på vitt i FASS.
    Nej. Det har ni inte gjort.

Det står i FASS att det inte skall ges till barn under 2 år eftersom det inte är testat på så små barn.

"Marianne Yngen, medicinsk rådgivare på företaget, har inga uppgifter om att barn under två år förskrivs Theralen:

Företaget rekommenderar att Theralen ej används av barn under två år. Anledningen är att det inte är säkerställt hur medicinen påverkar små barn, det finns inga studier gjorda, därför skriver vi, i samråd med läkemedelsmyndigheter, sådana rekommendationer. Men, att medicin används med så kallad indikationsglidning, det vill säga att den förskrivs till annat än rekommenderat, är inte ovanligt."

www.corren.se/mer-pa-corren/

• Jocckke
    Hypnotica skrev 2011-10-20 21:52:21 följande:
    "Tung narkotika"??

IGEN - ingen av er som tycker Theralen är så fasansfullt har kommit med ETT ENDA bevis på detta. Läs FASS, är mitt råd.
    Jo, det är i alla fall narkotikaklassat, räknas som tung medicin. Personligen har jag ingen aning om vilka bieffekterna är. Tycker bara tanken på att ge små outvecklade barn mediciner av den kalibern är otrevlig.

Det råder också en medicinacceptans bland läkarna som jag tror beror på att de är helt miljöskadade. De är så vana vid att röra sig vid alla dessa preparat som hela den moderna sjukvården bygger på.

Då gäller det att tänka själv.
  • virre85

Min syster fick det till sin son som aldrig sov, nu har han ju adhd och får annan medicin i dagsläget men det fungerade rätt bra har jag för mig. Men det var bara för en kort period.

Jag skulle personligen inte ge det till mina barn, har själv fått det utskrivet och man mår rätt uselt dagen efter. Man går som i en dimma och är väldigt seg. Har testat både sömntabletter och insomningstabletter som , imovane, stilnoct, propavan, theralen (flytande).. Theralen är bland de värre anser jag. Men det kanske bara är så för mig men med min erfarenhet hade jag inte gett det till mina barn iallafall

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • gammeltacka

När jag arbetade natt på en psykosavdelning så var detta den absolut mest effektiva medicinen för att få dessa patienter att sova. Theralen är kontraindicerat för barn under två år och för detta finns det goda skäl - man vet inte hur det påverkar de små barnen. Theralen kan vara andningsdeprimerande.

Hur bor ni? Kan ni inte sova med honom varannan natt för att få sova?

Och hur mår pojken? Är han dagtrött? Snarkar han? Dreglar ovanligt mycket? Barn med stor körtel bakom näsan (adenoid) och/eller stora tonsiller kan ha störd nattsömn med många uppvaknanden. Det kan vara värt att kolla upp i alla fall.

• Hypnotica
    Jocckke skrev 2011-10-20 21:58:54 följande:
    Jo, det är i alla fall narkotikaklassat, räknas som tung medicin. Personligen har jag ingen aning om vilka bieffekterna är. Tycker bara tanken på att ge små outvecklade barn mediciner av den kalibern är otrevlig.

Det råder också en medicinacceptans bland läkarna som jag tror beror på att de är helt miljöskadade. De är så vana vid att röra sig vid alla dessa preparat som hela den moderna sjukvården bygger på.

Då gäller det att tänka själv.
    Theralen är inte narkotikaklassat?
  • gammeltacka

Ett par undringar till: Sover han stökigt när han nu väl sover? Flaxar han runt mycket?
    Äter han bra och växer som han ska?

• Jocckke
    virre85 skrev 2011-10-20 21:59:19 följande:
    Min syster fick det till sin son som aldrig sov, nu har han ju adhd och får annan medicin i dagsläget men det fungerade rätt bra har jag för mig. Men det var bara för en kort period.

Jag skulle personligen inte ge det till mina barn, har själv fått det utskrivet och man mår rätt uselt dagen efter. Man går som i en dimma och är väldigt seg. Har testat både sömntabletter och insomningstabletter som , imovane, stilnoct, propavan, theralen (flytande).. Theralen är bland de värre anser jag. Men det kanske bara är så för mig men med min erfarenhet hade jag inte gett det till mina barn iallafall
    Exakt, har själv en person i min närhet som hade diverse problem och åt massor av mediciner. Han beskrev Theralen som den tyngre av samtliga.
Svar på tråden Theralen sömndroppar?