• Anna Paulita

Theralen sömndroppar?

Någon som har någon erfarenhet av dessa?

Min sons barnläkare tog upp det som ett alternativ nu när han som 13 månaders vaknar 8-10 gånger per natt och har gjort det sedan han var 6 månader. Inget har hittills hjälpt och vi har provat allt från Sova hela natten kuren, till 5 min metoden, till Tavegyl, byta rum, Omega 3...(har du fler tips är det bara att hojta)

Nu har det börjat gå så lång att inte bara vi som föräldrar sover väldigt dåligt utan även hans storasyster blir väckt och har stora svårigheter att somna om. Så det finns en viss desperation hos oss alla nu. Samtidigt är jag tveksam till att ge sömnmedicin, å andra sidankänns det som om det är det enda som skulle kunna vara ett alternativ just nu.

Vet någon något om hur dessa droppar kan ha hjälpt andra?

• Svar på tråden Theralen sömndroppar?
  • Hypnotica
    vittra skrev 2011-10-20 22:15:50 följande:
    Du tycker det är konstigt att jag anser att man måste hitta orsaken till den dåliga sömnen, istället för att bara dölja symptomen och strunta i orsaken? Jag förstår att du känner dig personligt träffad av tråden som själv går på theralen (enligt egen utsago) men du är vuxen. Bebisar och små barn på 13 ynka månader är långt ifrån vuxna och det är uttalat farliga biverkningar för små barn att använda theralen! Sedan att jag anser att vuxna med ångest inte heller bör söka lösningar i kontinuerlig medicinering utan istället hitta orsaken till ångesten och bota den från grunden, det är en annan diskussion.
    Har använt, inte använder. Även om jag inte förstår varför jag skulle ha känt mig personligen träffad av en tråd om Theralen?

Jag har inte sagt någonting om att du är konstig. Hänvisa mig gärna om jag nu har drabbats av akut senildemens. Jag har ifrågasatt din iver att hänvisa TS till en kiropraktor. Jag har ifrågasatt de överdrivna och felaktiga uttalandena om Theralen.
  • vittra
    Hypnotica skrev 2011-10-20 22:16:56 följande:
    Du glömde "Alimemazin bör ej ges till barn under 2 år då säkerheten vid behandling av mindre barn ej fastställts." = Man vet inte säkert att Theralen är skadligt för barn under 2 år eftersom man inte gjort några studier.
    Nej. Man vet inte säkert att det är riskfritt. Misstanken kommer ju någonstans ifrån, forskningens uppgift är att säkerställa att det faktiskt är ofarligt. Vilket man alltså inte lyckats med ännu. Studier finns naturligtvis! Annars skulle det över huvudtaget inte vara ett godkänt läkemedel.

Vad är ditt syfte med argumentationen? Anser du på riktigt att man bör sträva efter att ge theralen till bebisar? Eller vad är det du håller på med?
  • Hypnotica
    vittra skrev 2011-10-20 22:23:42 följande:
    Nej. Man vet inte säkert att det är riskfritt. Misstanken kommer ju någonstans ifrån, forskningens uppgift är att säkerställa att det faktiskt är ofarligt. Vilket man alltså inte lyckats med ännu. Studier finns naturligtvis! Annars skulle det över huvudtaget inte vara ett godkänt läkemedel.

Vad är ditt syfte med argumentationen? Anser du på riktigt att man bör sträva efter att ge theralen till bebisar? Eller vad är det du håller på med?
    Studier på barn finns icke. Det säger läkemedelstillverkaren själv.

Hurvida Theralen bör ges till TS barn är mellan henne, pappan och läkaren. Den saken lägger jag mig inte i.
    Men att Theralen i allmänhet skulle vara djävulens påfund (man får lätt det intrycket i tråden) vänder jag mig emot.
  • vittra
    Hypnotica skrev 2011-10-20 22:32:15 följande:
    Studier på barn finns icke. Det säger läkemedelstillverkaren själv.

Hurvida Theralen bör ges till TS barn är mellan henne, pappan och läkaren. Den saken lägger jag mig inte i.
    Men att Theralen i allmänhet skulle vara djävulens påfund (man får lätt det intrycket i tråden) vänder jag mig emot.
    Nej jag menade studier överlag. Men risk för andningssvårigheter och "uttalad sederande effekt" har man inte hittat på ur tomma intet, eller hur tror du man fått reda på den risken?

Läkaren gör naturligtvis fel som rekommenderar ett läkemedel som inte får rekommenderas. Du tycker alltså att läkaren gör rätt i att rekommendera theralen till ett barn som enligt FASS kan ta skada av det, istället för att utreda orsaken till sömnsvårigheterna?
  • Anna Paulita
    gammeltacka skrev 2011-10-20 22:00:02 följande:
    När jag arbetade natt på en psykosavdelning så var detta den absolut mest effektiva medicinen för att få dessa patienter att sova. Theralen är kontraindicerat för barn under två år och för detta finns det goda skäl - man vet inte hur det påverkar de små barnen. Theralen kan vara andningsdeprimerande.

Hur bor ni? Kan ni inte sova med honom varannan natt för att få sova?

Och hur mår pojken? Är han dagtrött? Snarkar han? Dreglar ovanligt mycket? Barn med stor körtel bakom näsan (adenoid) och/eller stora tonsiller kan ha störd nattsömn med många uppvaknanden. Det kan vara värt att kolla upp i alla fall.

Vi bor i en lägenhet om 88 kvadrat, tyvärr hör man hans vrålande vart man än är i lägenheten. Jag vill inte vara oförskämd, men tror du inte vi har försökt det? Att varannan natt ha hand om vår son och varannan natt sova? Hade det fungerat och vi hade fått hjälpligt med sömn varannan natt hade vi varit betydligt mindre sömndepreverade. Och med tanke på att storasyster också vaknar så ska en vuxen söva om henne efter vår sons skrikattacker,

Han är rätt gnällig dagtid för det mesta, sover mellan 1-1½ timme. ibland bara 30 min. Snarkar inte, dregglar inte.  
  • gammeltacka
    Hypnotica skrev 2011-10-20 22:06:50 följande:
    Innan nån förfasar sig, så är inte Theralen antipsykotiskt (enl. de uppgifter jag har). Men väldigt poppis inom psykriatrin eftersom det inte är vanebildande och fortfarande milt.
    Nej men det säger en del om läkemedlets effektivitet. De patienter det handlade om här var kroniskt sjuka med tung medicinering med flera vanebildande läkemedel. I dessa fall var prio ett att kunna ge dem nattsömn, inte att undvika vanebildande läkemedel.
  • Anna Paulita
    gammeltacka skrev 2011-10-20 22:05:05 följande:
    Ett par undringar till: Sover han stökigt när han nu väl sover? Flaxar han runt mycket?
    Äter han bra och växer som han ska?

Ja, ja och ja.   
  • gammeltacka
    Anna Paulita skrev 2011-10-20 22:42:10 följande:
    Vi bor i en lägenhet om 88 kvadrat, tyvärr hör man hans vrålande vart man än är i lägenheten. Jag vill inte vara oförskämd, men tror du inte vi har försökt det? Att varannan natt ha hand om vår son och varannan natt sova? Hade det fungerat och vi hade fått hjälpligt med sömn varannan natt hade vi varit betydligt mindre sömndepreverade. Och med tanke på att storasyster också vaknar så ska en vuxen söva om henne efter vår sons skrikattacker,

Han är rätt gnällig dagtid för det mesta, sover mellan 1-1½ timme. ibland bara 30 min. Snarkar inte, dregglar inte.  
    Men om en förälder sover med öronproppar i annat rum, storasysters kanske?, så borde man väl få sova hyggligt? Kanske hon också klarar av att ha öronproppar? Men det har ni kanske redan provat?

Det verkar som om pojken också har ont av sin dåliga nattsömn, oftast är det ju vi föräldrar som lider mest som bekant.
    Har han lärt sig att gå ännu?
    Sover han oroligt när han väl sover?
    Snarkar han?
    Växer som han ska?
  • Anna Paulita
    vittra skrev 2011-10-20 22:23:42 följande:

Mediciner prövas ALDRIG på så små barn utan på vuxna friska män och kvinnor (icke gravida). Pencillin testades inte på barn en gång i tiden, eller alvedon, nu får barn det dagligen. Med detta säger jag inte att jag jämför de två och att jag tänker ge mitt barn denna medicin (vilken du och många nadra har beslutat sig för att vi har bestämt oss för) men detta är ett diskussionsforum och jag har en fråga, en undran.
Svar på tråden Theralen sömndroppar?