• Anna Paulita

Theralen sömndroppar?

Någon som har någon erfarenhet av dessa?

Min sons barnläkare tog upp det som ett alternativ nu när han som 13 månaders vaknar 8-10 gånger per natt och har gjort det sedan han var 6 månader. Inget har hittills hjälpt och vi har provat allt från Sova hela natten kuren, till 5 min metoden, till Tavegyl, byta rum, Omega 3...(har du fler tips är det bara att hojta)

Nu har det börjat gå så lång att inte bara vi som föräldrar sover väldigt dåligt utan även hans storasyster blir väckt och har stora svårigheter att somna om. Så det finns en viss desperation hos oss alla nu. Samtidigt är jag tveksam till att ge sömnmedicin, å andra sidankänns det som om det är det enda som skulle kunna vara ett alternativ just nu.

Vet någon något om hur dessa droppar kan ha hjälpt andra?

• Svar på tråden Theralen sömndroppar?
  • Hypnotica
    vittra skrev 2011-10-20 21:27:00 följande:
    Ja det är ungefär samma sorts kritik som mot akupunktur, som mängder av föräldrar har blivit hjälpta av när det gäller kolik. Kiropraktik är numera godkänd behandling för små barn och spädbarn. Precis som akupunktur. Det var ju dessutom bara en källa till att det inte skulle fungera på barn, det finns andra källor som visar på motsatsen. Men var och en får givetvis själva bedöma om det är värt att prova eller ej. Själv skulle jag gladeligen testa, med tanke på att jag själv pratat med människor som blivit hjälpta efter månader och åter månader av usel sömn! Så säg du till dem att det "inte fungerar på barn".

www.raakliniken.se/barn.html
    En....? Det var en HEL länklista med källor!

Men visst - vissa går aldrig att övertyga. Men som en sidonot till TS: Funderat på lite hederlig massage? Det lär tom vara billigare än en kiropraktor.
  • vittra
    Hypnotica skrev 2011-10-20 21:35:39 följande:
    En....? Det var en HEL länklista med källor!

Men visst - vissa går aldrig att övertyga. Men som en sidonot till TS: Funderat på lite hederlig massage? Det lär tom vara billigare än en kiropraktor.
    Men hela länklistan var ju inte referenser till att det inte fungerar på barn, det var bara en referens till det påståendet. Övriga källor hör till övrig text (tex att det finns vetenskapligt stöd för att det har effekt vid smärtor och besvär i rygg och nacke).
  • Hypnotica
    vittra skrev 2011-10-20 21:48:47 följande:
    Men hela länklistan var ju inte referenser till att det inte fungerar på barn, det var bara en referens till det påståendet. Övriga källor hör till övrig text (tex att det finns vetenskapligt stöd för att det har effekt vid smärtor och besvär i rygg och nacke).
    Visst stöd - inte fullständigt stöd. Man har kunnat påvisa effekt i nedre delen av ryggen.
  • vittra

För att hjälpa andra i tråden lite på traven, här är källan:
    sv.wikipedia.org/wiki/Kiropraktik

Källorna är numrerade. Det betyder att de hör ihop med det påstående där siffran finns i den löpande texten, sk fotnot.

• Hypnotica
    vittra skrev 2011-10-20 21:48:47 följande:
    ....men du får gärna bevisa ditt påstående att Theralen är så skitfarligt som du vill påskina.
  • Jocckke

Man skrattar ju ibland hånfullt över att våra förfäder doppade trasor i sprit som småbarnen fick suga på för att de skulle hålla sig lugna. Idag kan vi tänka oss att ge dem tung narkotika. Om jag tvingades välja mellan pest och kolera hade jag nog valt spriten...

• vittra
    Hypnotica skrev 2011-10-20 21:50:28 följande:
    Visst stöd - inte fullständigt stöd. Man har kunnat påvisa effekt i nedre delen av ryggen.
    Ja. Jag ville poängtera att övriga källförteckningen hör till alla andra påståenden.
  • vittra
    Hypnotica skrev 2011-10-20 21:51:09 följande:
    ....men du får gärna bevisa ditt påstående att Theralen är så skitfarligt som du vill påskina.
    Ursäkta men vad är ditt problem? PMS, eller bara vaknat på fel sida idag?
  • Hypnotica
    Jocckke skrev 2011-10-20 21:51:10 följande:
    Man skrattar ju ibland hånfullt över att våra förfäder doppade trasor i sprit som småbarnen fick suga på för att de skulle hålla sig lugna. Idag kan vi tänka oss att ge dem tung narkotika. Om jag tvingades välja mellan pest och kolera hade jag nog valt spriten...
    "Tung narkotika"??

IGEN - ingen av er som tycker Theralen är så fasansfullt har kommit med ETT ENDA bevis på detta. Läs FASS, är mitt råd.
  • Mollz

Jag fick det i tonåren, tog det en gång sen aldrig mer! Var helt borta i flera dygn efter en liten droppe.. Aldrig att jag skulle ge ett barn det!

Svar på tråden Theralen sömndroppar?