Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Noll tolerans!

Bonanza skrev 2011-10-24 22:09:41 följande:
    Jag blev tvingad att smaka på allt och äta allt som barn.

Idag har jag ett mycket komplicerat förhållande till mat och det är väldigt mycket jag helt enkelt inte klarar av att äta.  
    Det är stor skillnad på att smaka och att äta.

Jag skulle också smaka allt som barn. Så började jag också tidigt gilla mat som inte anses vanligt för barn att gilla. Jag har heller inga problem med mat idag. Äter verkligen det mesta med god aptit.
  • Tom Araya
    MalinEddie skrev 2011-10-24 22:24:30 följande:
     Skriket är den starkaste signalen barnet har att signalera att något inte känns bra så det är jäkligt illa minst sagt.
    Jäkligt illa på vilket sätt?
    Barn skriker ju ibland för att de är arga, inte får som de vill eller vill ha uppmärksamhet.
    Jag tycker inte alltid det är läge för några uppmuntrande åtgärder i sådana situationer.
  • Tom Araya
    BlommyNess12 skrev 2011-10-24 22:27:13 följande:
    Ja, om du gillar makaroner och köttbullar, men inte är så värst hungrig eller sugen men kan tänka dig ta en macka så tvingar du dig själv att äta eller?
    Är man inte särskilt hungrig eller sugen kan man väl äta 3 köttbullar och en lite klick makaroner (mot normala 10 köttbullar och 3 gånger så mycket makaroner) om det nu är köttbullar och makaroner som serveras.
  • Tom Araya
    BlommyNess12 skrev 2011-10-24 22:46:19 följande:
    Nej jag är nog inte så ensamen, jag har med mig det ifrån mitt föräldrahem. Om jag är bortbjuden på middag så kan jag tacka nej om jag inte är så hungrig och säga att jag redan ätit ja? Varför skulle värden bli gladare av att jag tvingade i mig mat om jag inte är sugen/hungrig?
    Hade jag bjudit någon på middag (vilket de naturligtvis vet innan) och det redan har ätit lär det vara sista gången de blir bjudna. Jag hade hellre sett att de var ärliga och sagt att de inte tycker om den rätt som serverades.

Fast hade jag bjudit någon jag inte känner så bra hade jag nog hört mig för lite så jag inte är ute och cyklar, det kan ju vara allergier och sådant.
  • Tom Araya
    BlommyNess12 skrev 2011-10-24 22:47:56 följande:
    Brukar ta lite sallad eller en bit bröd att tugga på bara för att vara social oftast, eller så dricker jag bara till måltiden. Har aldrig fått några konstiga reaktioner på det bara typ "Ja jag har läst att man ska inte äta om man inte är hungrig, då håller kroppen idealvikten naturligt" osv..
    Det beror på vad du menar med hungrig. Man ska äta 5-8 gånger om dagen om du ska följa hur kroppen vill ha det. Det säger sig självt att du är mindre hungrig varje gång då men så ska man också äta mindre varje gång.

Frukost sägs vara dagens viktigaste mål och jag är benägen att hålla med.
    Jag brukar mer eller mindre tvinga i mig en macka och en kopp te till frukost när jag jobbar trots att jag inte är hungrig. För det är väl få som är hungriga nyuppstigna klockan 5-6 på morgonen.
    Äter jag inget på morgonen hinner jag inte mer än komma till jobbet och börja jobba innan magen knorrar och då är det inte kul.
  • Tom Araya
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-24 23:20:55 följande:
    TS, du verkar sakna insikt om att inte alla barn fungerar som ditt. Vissa är oändligt mycket mer medgörliga än andra. Vissare väldigt avårstyrda.
    ....och de flesta påverkas av vad vi gör av situationen.
    Vissa föräldrar verkar väldigt lätt acceptera svårigheterna och anse sig själva inte ha något annat val än att ge upp.
  • Tom Araya
    Gunnell skrev 2011-10-25 07:31:01 följande:
    Nej, det är du VERKLIGEN inte! Du är en auktoritär förälder som inte orkar ta konflikter utan hellre utövar din makt som större och starkare.
    Till större och starkare ska även läggas klokare, mer erfaren, större omdöme, mer kunskap och inte minst ansvarig.
    Om du väljer att kalla agerandet utifrån det som auktoritär och maktutövande...fine.

Du kan ju gå till din chef på jobbet sedan och gnälla lite med samma argument.
     Barnet får en uppfattning om att han måste vara till lags för att duga.
    Vara till lags så pass att man följer vissa normer och regler. Inget konstigt med det.
    Du är lat och vill att dina barn ska lyda dig så att DU slipper att reda ut konflikter. Skaffa en hund att dressera istället. Sitt! Ligg! Rulla runt! 
    Vänta här nu, är man oense om något är det en konflikt, även om det inte leder till bråk.
    Jag väljer precis som TS bort bråk alla dagar i veckan men utan att släppa på de regler jag vill ska efterföljas eller de saker jag vill ska göras.

Att inte orka stå emot utan låta konflikter gå till bråk, tjafs, gap, skrik och vägran att göra vad man borde tycker jag är lathet och slapphet.

Faktum är att det finns en hel del likheter mellan en småbarn och hundar även om du inte vill se det och även om min strävan inte är densamma för båda.
  • Tom Araya
    Gunnell skrev 2011-10-25 07:59:52 följande:
    Men folk är inte kloka. När min son var riktigt liten så påpekade folk att "han bara ville ha uppmärksamhet" när han grät. Eeeeeh, ja? Och vill han ha uppmärksamhet så är det detta han ska få.
    Du gör aldrig skillnad på situation.
    Som att orsaken till skrik och gråt har grund i hans egen handling.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2011-10-25 08:26:50 följande:
    Du gör aldrig skillnad på situation.
    Som att orsaken till skrik och gråt har grund i hans egen handling.
    Lät lite tokigt nu när jag tänker efter, ditt barn var nog mindre då än vad jag tänkte.
  • Tom Araya
    Mad as snow skrev 2011-10-25 07:32:50 följande:
    Jag gissar att vi talar om spädbarn här? Där är skriket ett kommunikationsmedel som föräldern har som uppgift att svara på. Skriket är inte något dåligt beteende som ska ignoreras. Ilska eller behovet av uppmärksamhet är viktiga känslor och att ignorera dessa för att bebisen ska sluta visa dessa känslor, förstår jag inte riktigt. Varför är det något negativt att vara arg? 
    Jag uppfattade nog det som att det handlade om små barn, typ 3-5 år men jag kan ha missuppfattat.
Svar på tråden Noll tolerans!