Gunnell skrev 2011-10-25 07:31:01 följande:
Nej, det är du VERKLIGEN inte! Du är en auktoritär förälder som inte orkar ta konflikter utan hellre utövar din makt som större och starkare.
Till större och starkare ska även läggas klokare, mer erfaren, större omdöme, mer kunskap och inte minst ansvarig.
Om du väljer att kalla agerandet utifrån det som auktoritär och maktutövande...fine.
Du kan ju gå till din chef på jobbet sedan och gnälla lite med samma argument.
Barnet får en uppfattning om att han måste vara till lags för att duga.
Vara till lags så pass att man följer vissa normer och regler. Inget konstigt med det.
Du är lat och vill att dina barn ska lyda dig så att DU slipper att reda ut konflikter. Skaffa en hund att dressera istället. Sitt! Ligg! Rulla runt!
Vänta här nu, är man oense om något är det en konflikt, även om det inte leder till bråk.
Jag väljer precis som TS bort bråk alla dagar i veckan men utan att släppa på de regler jag vill ska efterföljas eller de saker jag vill ska göras.
Att inte orka stå emot utan låta konflikter gå till bråk, tjafs, gap, skrik och vägran att göra vad man borde tycker jag är lathet och slapphet.
Faktum är att det finns en hel del likheter mellan en småbarn och hundar även om du inte vill se det och även om min strävan inte är densamma för båda.