Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Noll tolerans!

Tom Araya skrev 2011-10-25 11:07:24 följande:
    Jasså det räcker med barn i närhet, hur många, räcker 8?
    10 är det nog förresten.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 11:06:41 följande:
    Så vad vill du ha sagt? Att ett barn argument ska ignoreras och att man som vuxen ska ha igenom sin vilja bara för att man är vuxen? Känner du till begreppet att välja sina strider? Eller att höja barns självkänsla genom att de ibland vinner en argumentation. Jag som förälder måste inte ha rätt bara för att jag ska ha rätt. Drabbar det mig på något vis om jag låter mitt barn få som han vill efter att han förklarat varför han vill detta? Nej.
    Men det är en sak att rida från läktaren och en annan sak att vara varje dag mitt i manegen. 
    Mitt inlägg #397 svarar rätt bra på dessa frågor.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 11:10:02 följande:
    "Gödslat" är en väldigt bra beskrivning. Sällan har så mycket skit prånglats ut inom samma genre som när det gäller just de programmen. Det är rent deprimerande att se hur många som oreflekterat gapat och svalt helvetet.
    Kanske fel tråd för det men jag hade gärna vilja veta mer om vad du och andra tycker om dessa program, gärna beskrivet i detalj med egna alternativ.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 11:15:19 följande:
    Tycker de inte tillförde något alls, men som svar på detta: kommunikation med barn ska alltid ske på deras nivå. Man tilltalar inte ett barn från ovan, eller om det över huvudet på det. Det är elementärt
    Två vitt skilda saker.

Hur menar du förresten med från ovan?
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 11:22:33 följande:
    Jag anser att den typ av bestraffning som finns i programmen är helt förkastligt. Om ett barn gjort något dumt så skickar man inte iväg det i x antal minuter, man tar en dialog med barnet där det utifrån sina förutsättningar får förklara varför det gick som det gick. Man förklarar även för barnet varför det som skedde inte var acceptabelt.
    Det gör de ju i och med time outen och påpekar dessutom att det är viktigt.
    Har fått frågan i andra trådar hur länge denna dialog ska få ta, och mitt svar är hur länge som helst. Har man inte tid att lägga ned på sitt barn, att prata med det och låta det förklara så har man en del omprioritering av tid att göra.
    Det absolut sämsta argument jag hört!
    Försörjning, se till att de får mat, hela och rena kläder mm, får det inte ta någon tid eller hur menar du?
    Om man har mer än ett barn då, då blir man ju tvungen att ta tid från det ena till det andra, är man en dålig förälder då?
      Dessa program förespråkar hela tiden quick fixes...
    "quick fixes" är väl inget fel, bättre att lösa det fort än långsamt.
    En annan sak som jag också påpekat i tidigare trådar på detta tema är det faktum att man länge (och fortfarande) använt sig av dessa skäms-bestraffningar i England. Där har jag både bott och tillbringat mycket övrig tid, och jag har väl aldrig träffat på så många förhärdade satungar som där. Min förklaring till detta är att det är så man blir när man alltid bestraffas för att man gör något fel men aldrig möts av någon som vill förstå och förklara varför det blev fel. 
    I de programmen jag sett får barnen både en ordentlig förklaring och en verbal såväl som fysisk kärleksförklaring efter en time out.

Jag har inte sett några metoder jag kan se som skadliga, däremot goda resultat.

Att bara visa förståelse och aldrig bestraffa dåligt beteende är inget jag tror på i alla fall och det finns gott om satungar även i detta land.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 11:26:58 följande:
    Gör uttrycket "von oben" det mer klart, eller måste jag förklara i detalj?
    Ja, min tyska är dålig Drömmer
  • Tom Araya
    Rockan skrev 2011-10-25 11:48:40 följande:
    Jag ser inte nödvändigtvis sambandet i det du skriver. Jag själv gick ut gymnasiet med betyg som placerade mig bland de översta 5% i Sverige det året, trots att (eller p.g.a.?) jag alltid fick massor av diskussionsutrymme hemma.

Gör man inte skolarbetet så finns det konsekvenser av det. Dessa får man synliggöra.
    Men vad fick dig att göra det du skulle i skolan?
    Betygen kommer först efteråt.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 11:12:12 följande:
    Har inget bestämt antal i huvudet just nu, men jag kan ju konstatera att du med varje inlägg visar att du inte har en susning om hur det är att leva med barn.
    Om du menar att jag med varje inlägg bestrider det en bunt mammor säger så erkänner jag.

Om du menar att föräldraskap är grunden till att kunna något om utvecklingen från barn till vuxen så håller jag inte med.
  • Tom Araya
    Rockan skrev 2011-10-25 11:56:33 följande:
    Jag ville lära mig. Både mina föräldrar och mina lärare lyckades väcka den lusten i mig.

Det vill jag för övrigt fortfarande.
    Fetat och understruket är nyckelorden.
    Men rian81 frågade ju faktiskt vad som händer om personen inte vill när de lärt sig att deras vilja styr.
  • Tom Araya
    Försörjnnig? Tror du att jag har min son med mig på arbetstid? Min försörjning tar jag under arbetstid och min son när jag inte jobbar. Något som jag däremot aldrig tillåter är att mitt jobb inkräktar på den tid jag har med min son. Du påstår att det är oväsentligt att du inte har barn, men det är när du börjar så här som man med tydlighet ser att du inte vet hur det är att leva med barn. Mat och tvätt är sådant som löper parallellt med att ha barn.
    Men hur ska du ha det?
    Hade man barn skulle man prioritera dessa oavsett tiden de tar i anspråk anser du.
    Om barnen inte är väldigt snälla så ska de ju få mer tid och då räcker kanske inte tiden till arbete, tvätt och annat.
    Visst, vill man inte nå längre än till att bara slå fast att man har rätt så Obestämd Vill man däremot bygga upp något bestående så låter man det ta tid
    Jag köper argumentet om du uppnår mer bestående resultat på samma antal av dina "slow fixes" än vad som uppnås med programmets "quick fixes".
    Nej, men det har däremot en lång rad barnpsykologer gjort, och jag har naturligtvis större tilltro på dem än på dig, om du ursäktar.
    Kom gärna med källor där jag själv kan hitta informationen.
     Dessutom kan jag som förälder även använda mitt eget erfarenhetsbaserade omdöme
    Du har provat både programmets metoder och de av dig här förespråkade metoder och kan jämföra?
    Att hantera konflikter med bestraffning är ett väldigt tydligt tecken på att man är en dålig förälder i mina ögon
    Det håller jag med om men var inte det jag sa.
    Dåligt beteende ska ha konsekvenser (hemma, de jag ger).
    Jag tycker föräldrar som släpper dåligt beteende inte är något vidare.
Svar på tråden Noll tolerans!