Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Noll tolerans!

MLT skrev 2011-10-25 12:17:53 följande:
    För mig är det otänkbart att göra så, jag anser absolut att min son kan få tjafsa om saken. I slutändan blir det gjort ändå, men frivilligt.
    Ja, för vi har ju all tid i världenSkrattande
  • Tom Araya
    Modesty Blaise skrev 2011-10-25 12:38:28 följande:
    Daltande? Det var en pratstund som syftade till att leka/lära in ett viktigt beteende - nämligen att vårda sina tänder. Jag tycker alla pratstunder med barn har ett enormt stort värde. Det är ju där vi lagt grunden till alla fina samtal vi har idag när de är tonåringar. En tandborste som körs in i munnen ger ju inget utrymme för något liknande, och resultatet blev rena tänder, glada barn och nöjda föräldrar. Allt på bara fem minuter mer än det skulle ha tagit att göra på ett mer burdust och för barnen olustigt sätt. 

Jag ser det som en ren investering. Precis som jag ser på all annan tid och allt annat pratande, förhandlande, lekande och annat som jag haft förmånen att ha tillsammans med barnen.  
    Men du skrev faktiskt fem minuter för varje tand vilket blir väldigt lång tid.
  • Tom Araya

Man kan låta tandborstningen ta en timme men då börjar man en timme tidigare då.
    Blir inte så kul längre.

• Tom Araya
    Rockan skrev 2011-10-25 12:09:32 följande:
    Och för övrigt:

Om ett barn 6-7-8-års åldern inte vill lära sig så finns det säkerligen en bakomliggande orsak att jobba med. Det ligger i barns natur att vara vetgiriga.
    Jovisst men från det till att tycka skolan är kul finns ett visst spann.
  • Tom Araya
    Yavannie skrev 2011-10-25 12:04:16 följande:
    Här är du ute på mycket djupt vatten. Tycker du ska ta dig en rejäl funderare på när quick fixes kan vara riktigt, riktigt olämpliga. 
    Så länge de funkar räcker det.
    Tiden det tar att lösa problem och konflikter är ingen kvalitetsstämpel.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 12:06:35 följande:
    Du kan alltså inte erkänna att det är skillnad på praktisk och teoretisk? Att människor som lever med barn vet saker som du inte kan läsa dig till?
    Bestrid hur mycket du vill, det enda du lyckas med är som bäst att framstå som okunnig
    Jo, absolut.
    Men inte nödvändigtvis i de frågor jag diskuterat.
    Den som påstår det framstår inte direkt som kunnig.
  • Tom Araya
    Bonanza skrev 2011-10-25 12:05:13 följande:
    Eftersom vi inte diskuterar att låta barnens vilja styra så ser jag inte varför det är relevant. 
    Rockan skrev 2011-10-25 12:08:05 följande:
    Men vem har sagt att barn alltid ska få sin vilja fram..?
    Rockan skrev att hon var duktig i skolan som svar på ett inlägg från rian81 med frågan om vad man gör när barn som är fostrade till att få sin vilja fram inte vill öppna matteboken och räkna på mattelektionen.
    Jag frågade då vilken Rockabillans motivation var och i svaret fanns den egna viljan beskriven så egentligen kvarstår frågan från rian81.
  • Tom Araya
    Yavannie skrev 2011-10-25 13:02:22 följande:
    En väl beprövad quick fix är att slå barn. En annan är att skrika och hota så att barnet skräms till det som ska göras. Det går jättefort. Det fungerar. Men vad blir konsekvenserna (!) på lång sikt?

Vet inte hur många gånger jag sett det här argumentet ("det funkar") de senaste dagarna, i olika sammanhang. Blir kräkfärdig. 
    Jag avsåg inget annat än det som var i programmet.
    Min fantasi sträckte sig inte så långt som till missahandel, som jag aldrig skulle försvara.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 12:10:00 följande:
    Ingen.....men det är så allt utom auktoritär uppfostran ses, tydligen
    Eller tvärt om. Låter man inte barnet alltid få sin vilja fram är man auktoritär och sysslar med tvång o.dyl.
  • Tom Araya
    Modesty Blaise skrev 2011-10-25 12:54:47 följande:
    Det skrev jag inte. Fem minuter totalt.
    Ur ditt inlägg:
    Det tog kanske fem minuter extra att prata om varje tand. Men så skoj vi hade under tiden.
Svar på tråden Noll tolerans!