Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Noll tolerans!

Petronella01 skrev 2011-10-25 08:33:25 följande:
    Min son har alltid något att säga om saken. Jag kör inte med despotisk barnuppfostran och tänker verkligen inte lära min son att han är maktlös.
    En dag kommer han att befinna sig i samhället på egna fötter samt på arbetsmarknaden, och han ska inte oreflekterat ta order. Jag anser att detta att bara lyda är en dålig egenskap 
    Men man måste ju ta hänsyn till barnets ålder och mognad för på det följer ju omdöme och förmåga att förstå saker på ett annat sätt.
  • Tom Araya
    Mad as snow skrev 2011-10-25 08:38:21 följande:
    Så uppfattade inte jag det. Men även vad gäller barn i den åldern så undrar jag varför man ska ignorera ilska eller behov av uppmärksamhet? Hur känner du dig om du blir ignorerad när du är arg eller behöver bli sedd? Inte blir du gladare direkt, eller får mindre behov av uppmärksamhet. 
    Jag menar inte att man kategoriskt ska ignorera ilska eller behov av uppmärksamhet. Det beror vad ilskan eller behovet kommer sig av.

Om jag säger att barnet ska städa sitt rum innan h*n får gå ut och leka så får inte negativa känsloyttringar hos barnet för att de inte får gå ut och leka någon uppmärksamhet från mig annat än möjligtvis någon påminnelse om städningen och att h*n själv väljer.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 08:43:21 följande:
    Måste man städa för att inte bli sjuk?????? Precis som någon annan skrev i tråden; vi städar när vi har lust, och vi är dj-ligt friska.
    Du får det att låta som ett nöje.

Jag tycker i alla fall att det är skittråkigt och gör det enbart för att jag vill ha det lite rent hemma. Jag tror inte jag är särskilt ensam om det.

Städningen var väl i alla fall bara ett exempel.
  • Tom Araya
    MikuAndSaraLi skrev 2011-10-25 08:29:47 följande:
    "Det ska ju bara göras" säger du, som om det vore så självklart.
    Du borde kanske ta i åtanke att det är levande små människor med egen, fri vilja man hanterar?
    Så nej, allt är inte "bara att göras".
    Är man en bra förälder, ger man sitt barn en fri vilja - sen får man helt enkelt jobba därifrån.
    Det är inte en kanin, utan en person.
    Jag har inga problem med att låta andra ha fri vilja, argumentera, ifrågasätta och diskutera fram saker.
    Grejen är ju att förmågan till att kunna argumentera med annat än vad man har lust till kommer ju med intellektuell utveckling, erfarenhet, kunskap, omdöme mm. D.v.s. flera punkter där ett litet barn brister och då måste jag som vuxen och ansvarig ta över.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 08:57:25 följande:
    Ja, när vi städar är det ett nöje. Mellan varven kan vi ha det lite småstökigt, och det angår ingen annan än oss. Jag tror inte på den där martyrattityden att man måste göra saker för att man måste.
    Men om städning är nöje borde ni väl ägna er åt det oftare, eller missunnar ni er att roa er?

Finns det inget ni gör som ett måste eller är allt nöjen för er?
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 08:54:04 följande:
    Det måste man även göra när man börjar "dresserar" barnet. En del inbillar sig att detta ska inträffa innan barnet är ett så att man får en riktigt väldrillad lite zombie som lyder varje kommando.
    Jag har alltid pratat med min son och uppmuntrat honom att ge sin syn på saken, med det resultatet att jag nu har en mycket vältalig sjuåring. Tandborstning och mat har vi aldrig haft något problem med, och det är det enda ts tar upp som är relevant.
    Jag tar allt som oftast beslutet att jag inte vill städa eller plocka undan mina prylar, och då gör jag inte det heller. Min son har samma svängrum. Vi har bättre saker för oss än att putsa och fejja varenda dag. 
    Visst kan man prata varför man gör si eller så, men de förstår inte innebörden hur tidigt som helst.
    Visst kan man låta ett barn ge sin syn på saken. Som att hålla fram två tröjor och låta barnet peka på den som önskas användas idag.
    Men det finns gränser för förmågan att resonera och argumentera för ett litet barn.
    Är det något som måste göras så köper inte jag "jag vill inte" som ett argument för att slippa eftersom jag vet bättre.
  • Tom Araya
    MikuAndSaraLi skrev 2011-10-25 09:10:56 följande:
    Och använda det faktum att du är större för att tvinga barnet.
    Fysisk storlek har inget med detta att göra. Min ålder och därmed större kunskap, erfarenhet, omdöme, ansvar mm är det som har betydelse.

Tvång....på jobbet bestämmer chefen, jag ser inte det som tvång, över barn anser jag att föräldrarna eller den som för tillfället har ansvaret är chef.
  • Tom Araya
    k girl skrev 2011-10-25 09:19:33 följande:
    Jag ser ju dock en väsentlig skillnad i

"Jag vill inte".
    "Sluttjafsat. Du måste och du får inte gå ut och leka innan du har gjort det!!"

och

"Jag vill inte."
    "Varför vill du inte?"
    "Det är tråkigt!"
    "Jag förstår att du tycker att det är tråkigt. Jag tycker också att det är tråkigt! Men jag vill ändå att du städar upp i ditt rum så att vi kan dammsuga. Hjälps vi åt så går det snabbare och då kan du gå ut och leka!".
    Man kan uttrycka sig på olika sätt.

Mitt exempel var väl grundat på att barnet ville något särskilt (nämligen att gå ut och leka) vilket jag använde för få det jag vill.
    H*n kanske inte alls vill det eller något annat särskilt.
    Jag ber h*n städa, h*n vill inte, jag argumenterar och uppmuntrar, h*n vill fortfarande inte, då kan jag släppa det för stunden.
    Men om h*n senare kommer på att h*n vill göra något påminner jag om städningen igen och säger att när du städat ditt rum får du.....
  • Tom Araya
    MikuAndSaraLi skrev 2011-10-25 09:30:34 följande:
    Det är inte samma sak, hur du än vänder och vrider på det.
    För du är vuxen och du får betalt för att lyssna på din chef.
    Jag ser hellre att jag kommer överens och kommer fram till lösningar med mitt barn än att man bara "Du vill inte?? Det siter väl jag i för det är JAG som bestämmer!!"

Vilket obehagligt tankesätt *kräks*
    Det är kanonbra att diskutera och komma överens. Men förvänta dig inte att ett litet barn förstår alla dina argument samt kommer med egna baserade på annat än "jag har ingen lust", den förmågan växer man in i, inget man besitter från födseln.
    Det är helt okej att försöka men när resultaten uteblir måste man ju ta till annat för att få saker att hända.

Det finns skäl till varför vi blir myndiga först vid 18 års ålder.
    Det finns skäl till att barn har s.k. målsmän, en eller två vuxna, ansvariga, oftast de biologiska föräldrarna.
    Det finns oftast även skäl till att chefen är chef.

Det finns alltid någon som har större ansvar och som som därför bestämmer lite mer än individen, någon gång måste man lära sig det.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 09:36:18 följande:
    Man ger barn förmågan att argumentera genom att låta dem öva på det. Eller du började inte själv förrän du var  30?
    Nej, de får inte automatiskt förmågan genom att du låter de öva.

Den intellektuella mognaden som är en förutsättning kommer gradvis.
    Färdigheter av att öva kommer gradvis.

Processen fortsätter faktiskt långt efter uppnådd myndighetsålder.
Svar på tråden Noll tolerans!