• tundra

Juli bebis 2012

Jag är sååå slö. Orkar inget när barnen har lagt sig kl 19. Plockar lite och somnar 20:30-21 någonstans.

Men totalt chokladförbud och mer grönsaker till middag har gett resultat!
    Jag är nu bara ett halvt kilo från inskrivningsvikten på MVC som var 63 kg. Exakt 5 kg från inskrivningsvikten från innan stora sonen.

Satsar på något enstaka kilo till innan jul. Jag är för trött för att göra ngt helhjärtat. Jag är en mes när det kommer till att sova dåligt på natten. Ändå är jag ju lyckligt lottad den här gången. David sover alltid minst 6 h första passet men oftast 8-9 timmar. Sen somnar han ju om snabbt och ammar 3-4 ggr innan vi går upp 6:30.

Blev inbjuden att följa med på mammagympa av en mamma från lekplatsen som jag verkligen gillar - men jag pallar verkligen inte ta mig iväg. Sitter som en påse nötter i soffan och ammar istället.
    Hade ju varit jättetrevligt att gå - om jag hade orkat.

Har historiskt sett alltid varit aktiv. Denna totala passivitet är ny och okänd. Trots att min första hade kolik och skrek hela kvällarna var jag på aktiviteter och mammagympa. Känner mig onormal som nu är totalt urladdad.

• tundra

Vi har dop den 5/1 -2013 så vi är sent ute. Men vi ville ha tillsammans med svägerskans lilla flicka så då fick det bli en helg som fungerade för alla.

De ville dessutom ha dop på hemorten i Dalarna. Vi bor i Uppsala och de i Stockholm så därför blir det blir i anslutning till jul och nyårsfirande. Därför känns det som att det är jättesvårt att planera inför det.

Lider med er med stökiga dagar/nätter. Mellan 3-4 mån sov David väldigt ytligt men nu när han är 4,5 mån så har det blivit färre men längre sovstunder. Inga fasta tider än dock. Storebror var/är som Skalman med ät och sovklocka. Finns ju för- nackdelar med det också iofs.

Med andra barnet kan man inte vara lika statisk och allt går inte att lägga runt sovstunder. Tycker lite synd om honom som måste flänga runt hit och dit hela tiden.

• tundra

Läser om vad ni tampas med trolla och momster. Håller tummar och tår att era små får den hjälp som de behöver och att ni själva får den stöttning som krävs för att få vardagen att snurra lite lättare.

• tundra

Momster: Underbart med en lugn natt och så skönt för Denver att få sova!

Apropå julklappar så blir det flest presenter till vår 2,5 åring. Vill inte köpa fler babyleksaker utan använda de som redan finns maximalt. Men några småsaker för syns skull blir det väl.

Till stora sonen är allt köpt. Och till alla kusiner. Jätteskönt. Bara några få paket kvar till släkten. Funderade på att gå ner på stan nu men det regnar... Kanske blir internet shopping istället.

• tundra

Välkommen in i tråden CattanB!

Millifjor: Usch! Jobbigt när man lyckats komma igång och känner suget att röra på sig att få ett sådant bakslag!

Jag tänker vänta med smakisar ett tag till fastän David är helt fixerad han med vid skeden när han får sina droppar.

Han blir 5 mån imorgon och då hade jag tänkt börja med gröt eftersom maken skulle ta över föräldraledigheten i jan. Men hux flux har han fått nytt jobb här i stan (pendlar annars 3-4h om dagen) så nu är allt det inställt. I alla fall fram till hösten.

• tundra

Läste artikeln och det är ju barockt att någon sådan jobbar med små barn men dubbelt oroväckande att ledningen för förskolan varit så passiva!!!!

Förstår att det känns olustigt momster!

• tundra

Vi var och tittade på ett hejdundrande adventsfyrverkeri i kylan. -17 här i Uppsala.

Bäddade också ner lillbullen i overall skinmössa och ullkrage plus åkpåse. På vägen dit postade vår 2,5 åring sin önskelista till tomten och åkte lite pulka i slottsbacken.
    Mysigt och David var nöjd i vagnen i kylan. Det enda som var mindre mysigt var att amma ståendes i kylan. brrrrr.

• tundra

Vaknade fräsch och utvilad för första gången så sent som klockan 6! David brukar amma vid 3 och lägger jag tillbaka honom så sover han till 7 ( somnar 19). Men Gud vilken skillnad att få sova så många timmar.

Enda problemet var att bebis inte var lika fräsch... Han hade 40 graders feber och var alldeles mosig och snuvig.

Han var den sista (förhoppningsvis) att falla för den här monsterförkylningen som hållit på i flera veckor. Först jag, sen min man, sen Gabriel 2,5 år, sen jag igen och nu bebis 5 mån. Bläää! Hade hoppats att amningen skulle skydda ett tag till.

• tundra

Först och främst! Trolla jag/vi håller tummarna för att den där tumören bara låter läskig och att nu när de vet vad som är fel så gör de ngt som gör att dottern din slipper eländet för gott!

David har också vaknat och haft ont i magen inatt kring kl 4. Första gången på länge länge... Var tvungen att hjälpa till med pysventil för att han skulle bajsa. Tror kanske det är allt snor han har svalt. Alvedon ger väl inte massa gaser?

Febern har sakta gått ner från 38,5 till 38,1. Tycker inte han känns varm nu förutom i nacken.

Att ta sig fram och tillbaka till stora sonens skola kändes som att man besteg en hög bergstopp i all snöyra (bor centralt i Uppsala). Cyklar med kärra. Det gick hyfsat vid lämningen och katastrofalt när jag skulle hämta. Fick lite Emil och Alfred vibbar eftersom lilleman var så febrig och medtagen. Han skrek som en stucken gris när jag lyfte ur honom och sprang över förskolegården.

Idag är makens skola stängd så han kunde lämna så jag och bebis får lyxa hemma efter nattens magknip och elände.

Svar på tråden Juli bebis 2012