• tundra

Juli bebis 2012

Maten/vätskan expanderar inte bara "uppåt" utan även åt sidorna. Risken är att du får massa glas i frysen.

Det finns speciella små plastburkar i portionsstorlek på ex babyproffsen. De tycker jag är smidiga. Lånade ut dem till svägerskan och nu har jag fått tillbaka dem till David.

Jag gör all mat själv så då används de ju flitigt ett bra tag även om det kan kännas onödigt att lägga pengar på plast.

• tundra

Anjiali! Vad skönt att det börjar normalisera sig! Skulle det börja strula igen så vet ni nu vad som funkar - lite pappa-dotter tid på natten.

• tundra

EllaBella:

Inför ett rättvisesystem! Varannan sovmorgon har jag och mannen. Oftast är ju de små lättast på morgonen när de är utsövda och får de nån sked morgongröt så dör de inte av att inte amma på nån timme!

Låt honom vara uppe 2h själv så kan han komma tillbaka med en lagom trött tjej som vill amma och sova lite till.

• tundra

En lite tidig 6 mån kontroll idag iom julen. David vägde 8,240 kg och var 68 cm. Nu sover han utslagen av sprutorna (?).

Jag längtar så efter julen nu! Vill ha lite lugn och ro och avlastning av maken på dagarna. Orkar inte slita med vagn eller cykelkärra på snösliriga vägar och stans alla backar.

Efter jul börjar han jobba i stan och slutar pendla 3-4 h om dagen till Stockholm. Hallelujah!

• tundra

Apropå sömn.
    Alltså att vara förälder är ett marathon och inte ett sprinterlopp.

Alla gör det som är bäst för sitt barn och enligt egen övertygelse - och så länge det är det som man i magen känner är den bästa lösningen för alla inkl bebis så har man sitt på det torra. Är man inte 100% övertygad om det så är det bäst att låta bli.

Med det sagt så hade min första son svår kolik och efter vi fått ordning på hans allergier var han vad jag kallar sömnstörd. Han sov oftast inte längre än 20 min i stöten. Han mådde skitdåligt av sömnbrist och det gjorde vi med.

Vi kurade honom enligt SHN dvs Anna Wahlgren. Det tog 2 nätter vid 6 mån ålder och sen dess har han sovit hela nätter och är nu 2,5.

Han älskar sin säng och är världens tryggaste. Min sköna säng säger han.

Det är så himla många fallgropar längs vägen och ingen är perfekt som mamma fram till studenten även om det känns så nu.

Tycker bara att attityden ska vara tillåtande. Alla har sin egen livssituation och barn som känner att mammor är trygga och gör det som behövs - de blir glada goa ungar.

På samma sätt som vi lämnar på dagis, låter gråta i vagnen när man lirkar på storasyskon ytterkläder eller gör andra saker som hugger i hjärtat kortsiktigt.

• tundra

God jul alla!

Jag ligger på sängen med öronproppar och njuter av lite lugn och ro. Maken leker med killarna och ska ge lite välling till David vid behov. Aah! Bättre julklapp finns inte!

• tundra

Vi dricker välling eftersom det är en bra kalciumkälla för mina 2 mjölkallergiker.
    Gröt slutar ju att vara intressant efter ett tag när de upptäcker smörgåsar.

• tundra

Jodå. Gör på havregryn och tillsätt en tsk mortlad/fint krossat paltbröd. Från 6 mån. Då täcker man järnbehovet.

• tundra

Var beredd på att smaka av den själv för att visa att den inte är farlig. Urk.

• tundra

Frisk luft är avsvällande för luftrören. Låt mannen ta en promenad med vagnen.

Svar på tråden Juli bebis 2012