Inlägg från: down under |Visa alla inlägg
  • down under

Juli bebis 2012

Jag har inte heller tillräckligt med mjölk..
    Jag låter Kian amma på båda brösten när jag har möjlighet, det är lite kaotiskt att få till det om dagarna 
    med 2 andra barn varav en 14 månaders som inte förstår . Så det blir oftast en sväng på morgonen innan dom andra barnen vaknar ev nån gång på dan när lillan sover och sen på kvällen när mannen kommit hem och sen en sväng lite senare på kvällen.. men det är mest för att han ska få snutta lite för han är fortfarande hungrig efteråt och äter 100ml ersättning. Ska väl hålla på nån vecka till sen lägger jag nog ner ammningen helt.
    Det är synd att man inte har tillräckligt med mjölk men det är bara att gilla läget. 

• down under

Min dotter kunde inte sova på rygg så hon sov på mage.. annars hade varken hon eller jag fått sova alls..
    Hon sover fortfarande på mage, precis som jag,
    Kian sov på rygg dom första veckorna men han sov dåligt och vaknade hela tiden så jag vände på honom och nu sover han på mage hela tiden och sover mycket bättre och längre.
    Man får bara se till så att dom ligger på ett plant underlag och inte har några kuddar eller täcken eller liknande
    i närheten av ansiktet så dom kan kvävas.
    Kian är väldigt stark i nacken och kan lyfta huvudet länge och vrida det själv från sida till sida när han ligger på mage.        

• down under

I dag är Kian 6 veckor.
    I går var vi på bvc och då vägde han 4920g och var 56,2cm lång (huvud 40,2)
    Han använder fortfarande 50/56 men alla bebismössor är för små.. Hur stora huvuden har era små?
    Kian är väldigt svårsoven på dagarna nu för tiden..han vill bara vara i famnen och somnar där men så fort
    man lägger ner honom så vaknar han och skriker.. han har mycket rapar och pruttar som fastnar..
    Det är så drygt för man kan inte göra så mycket med dom andra barnen när han bara måste bäras på.
    Äta får man göra i omgångar, han lyckas ju alttid vakna o vara grinig precis som man sätter sig ner för att äta. 
    Men man är ju van, dom andra två var likadana, men det är ju tråkigt och man blir så stressad. 

• down under

Kian är oxå ett kräk barn.. precis som sina syskon..
    Han äter 150ml ersättning var 3-4 timme .

• down under

Ang ont i magen på era små..
    Jag har fått ett recept av min bvc sköterska på ett gamalt husmors knep mot kolik.
    Kan vara värt att prova om inte magdropparna eller minifomen funkar så bra.
    Jag har gett det till Kian nu i en vecka och det har funkat jättebra på honom.
    Han pruttar inte alls lika mycket längre och mag ontet är också bättre.

Man tar 1 tsk fänkol (hela frön) och 1dl vatten och kokar upp det.
    Låt det stå och dra i 5 min.
    Sila bort fröna och förvara blandningen i kylskåp.
    Ge barnet  2 tsk före matning. 

Jag ger ju ersättning så jag häller i det direkt i flaskan men om man ammar så kan man ju ge det
    på en sked eller spruta.  

• down under

Jag åkte till australien med min son när han var 4 månader och var borta i 3 månader.
    Vi fick inget vaccin då..
    Men när han var 11 månader så åkte vi till argentina och då fick han mässlings vaccinet innan vi åkte och sen fick han den igen vid 18 mån ålder.
    Om man får det vaccinet innan 12 månadres ålder får man den alltid igen vid 18 månader.     

Vi kommer att åka till Usa (Florida) i nov och då blir dottern 18 månader men hon fick sitt vaccin mot mässlingen redan för en månad sen (hon var då 15mån) och behöver inte ta om den.
    Hon fick den då för att hon inte skulle få biverkningar av den när vi var bortresta.

Kian kommer att få sina vaccin mot stelkramp/kikhosta o polio (dos 1 och 2) lite tidigare eftersom vi kommer att vara borta till i mitten av januari  och han ska egentligen ha dos 2 i dec då han är 5 månader.
    Han blir även vaccinerad mot hepatit B precis som hans syskon 

• down under

Vi ska döpa Kian den 13 okt. Jag är inte troende men gör det för dom andra syskonen är döpta.. är väl lite nu för tiden att man döper Sina barn "bara för att" fast man inte e särskilt troende,. Kian blev 2 månader i fredags o var på 2mån kontroll i torsdags. 5400g och 57,5cm. Huvud 41cm. Själv har jag inte hört nåt om min återkontroll så får väl ringa o boka en själv kanske?

• down under

I söndags så gick jag oxå med i vv online.
    Imorgon så är det första vägningen, får se hur det gått!
    Jag har 24 bonus points kvar men vill inte trycka i mig dom nu så här sent
    Jag hoppas att jag gått ner även fast jag inte tränat nåt. Blir så irriterad att jag aldrig lyckas få till det!

Jag håller på att bli galen på att vara hemma med 3 barn och det hjälper ju inte att Kian som blev 12 veckor igår är världens jobbigaste just nu! Han sover knappt nånting och bara gnäller o gnäller hela dagarna! Jag håller påatt bli galen känns det som! När dom andra två barnen somnat på kvällen så är jag så trött så jag orkar inte ta mig till gymet och Kian somnar inte förrens efter midnatt nästan varje dag.. Vill bara sova!! Är så trött!
    Känner mig som världens sämsta mamma just nu för jag har inget tålamod med barnen och är allmänt grinig hela dagarna.. vill bara vara glad och njuta av mina underbara barn men kan inte det just nu! Kan det inte vända snart!?!?           

Föresten så heter jag cackiz på vv så ni som är med där kan väl lägga till mig?

• down under

Å just det, I fredags så var vi på bvc och nu väger Kian 5860g är 60,3cm lång och huvud 41,8cm.(11v 6dar)
    Han fick även sina 2 sprutor lite för tidigt eftersom han måste hinna få dom två första innan vi åker till Florida den 28 Nov. Jag led nog mer än han, haha...Han blev jätteledsen men det gick över på mindre än 30 sek. Skönt!

I dag så var vi på Ikea och det gör jag aldrig om med dom här 3 barnen!
    Kian skrek nästan hela tiden där inne så man fick skämmas! Blev hyper stressad och det hjälpte nog inte direkt till.
    Lilltjejen var det också ett väldigt gnällande på, hon ville inte sitta i kundvagnen men så fort vi släppte ner henne på golvet så sprang hon i väg..hon är 16 månader! Så ni kan ju förstå hur det lät när vi tvingade henne att sitta i kundvagnen ändå.
    Sen bilresan dit och hem ska vi inte tala om.. 20 mil tur o retur.. nä, nästa gång skaffar jag barnvakt det där orkar jag inte med en gång till!    

• down under

Kian är inte glad när han inte sover.. han är så övertrött att han bara skriker hela tiden..
    Idag har varit en sån dag.. sover typ 5 min och vaknar sen och e grinig som f*n..
    Jag håller på att bli galen på honom.. orkar snart inte mer!
    Dom senaste dagarna har inte nåt varit bra.. han vill inte sova, inte ligga i baby gymet och inte vara i famnen heller! Inget duger vet inte vad ungen lider av! Hoppas bara det blir bättre snart!
    Hans skrik påverkar ju inte bara mig utan dom andra barnen oxå..Hoppas han inte är så här när vi ska flyga till Florida för då vet jag inte vad jag gör.

Ang vv appen så hade jag problem igår, kom inte in alls så jag raderade den och installerade den på nytt och då funkade det. Prova det.       

• down under

I dag har vi haft dop för Kian, skönt att det är över!
    Vi var bara 13 vuxna och 4 barn.. lagom tycker jag!
    Min pappa kunde tyvär inte komma, han har blivit jättedålig igen..
    Jäkla cancer, han skulle fått sin sista cellgiftbehandling förra veckan men det blev uppskjutet pga dåliga
    blodvärden..  vi får hoppas att han får den på torsdag nu istället då..
    Han är klar i huvudet men kroppen orkar inte med längre..han fick en rullator förra veckan så han ska kunna gå
    ut lite och har nästan tappat allt hår.. stackars pappa!!
    Jag ska upp till Mora den 25 okt och följa med till Onkologen och få första handsinfo den här gången.
    Han ska röntgas några dar innan så då får vi info om hur läget är.
    Jag är så rädd att han kommer att dö medans vi är i Florida, jag skulle aldrig förlåta mig själv då!
    Ucsh!      

Jag hoppas att jag kommer gå ner nåt denna vecka trots svullande av både smörgåstårta, vanlig tårta och bullar mm idag.. Jag gick ner 1,4kg förra veckan utan träning men nu vill jag verkligen komma igång med den men det är svårt att få till tiden.       

• down under

Kian sover inte heller och han får ersättning! Och har napp!
    Han äter bara små snuttar hela tiden så står sig inte så länge så det känns som man matar honom hela dagarna. Jag skulle vilja att han åt en hel flaska så han vart nöjd och man visste att han skulle stå sig i några timmar men icke.. och så spyr han hela tiden också så det är ju ett under att han går upp i vikt öht.
    Jag håller på att bli galen jag med av sömnbrist! Han kan somna på mig men när jag lägger ned honom så vaknar han med en gång.. Nätterna brukar han sova rätt bra men inte längre än ca 3 timmar i sträck sen vill han äta och oftast så somnar han om rätt fort. Han äter 1-3 ggr per natt och somnar inte förens runt midnatt  och dom andra barnen brukar vakna runt 7 tiden så det blir inte mycket sömn. Dessutom så äter min 17 månaders fortfarande 1 gång varje natt plus att 4 åringen kommer in till oss nästan varje natt.. inte konstigt att man är helt väck! Vill bara sova så jag kan bli en bättre mamma för just nu orkar jag ingenting och är bara grinig hela tiden och skäller på dom stora barnen, speciellt den äldsta! Får så dåligt samvete! Måste försöka få farmor att vara barnvakt till Kian över en natt snart så man kan få några fler timmar sammanhängande sömn för en gång skull.
    Han skriker mest hela dagarna och kvällarna nu för tiden så man blir galen av det också, måste bero på att han är så övertrött och har problem med att komma till ro..

• down under

Var på efterkontroll igår och fick koppar spiral insatt..
    Allt såg bra ut men hon tyckte att jag måste börja göra mer knipövningar.. jag glömmer ju det hela tiden!

• down under

I dag var vi till bvc igen; Kian är nu 3 o en halv månad och var 62 cm lång
    och vägde 6240g.
    Sköterskan tyckte att han inte gått upp tillräckligt dom senaste gångerna så ska till
    barnmottagningen för utredning.
    Han äter alltid bara små mängder och spyr hela tiden så jag är förvånad att han går upp i vikt alls..
    Han har aldrig druckigt mer än 100 ml på en gång men när han gjort det så blir det typ kaskad spya nästan direkt.. han kan dra ut på en 180 ml flaska i flera timmar och ändå spyr han flera gånger därimellan.
    Går ju inte att töja ut hans magsäck när han aldrig får behålla nån större mängd.
    Hoppas dom kan reda ut vad det är för fel.        

Svar på tråden Juli bebis 2012