• Anonym

Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?

Nu menar jag tex parmaskinka, möggelost osv.

Själv råkade jag omedvetet äta massa chevre ost så nu går ja på nålar o är super orolig...

Vad har ni ätit?

• Svar på tråden Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?
  • kg8

Favoritar för jag är lite nyfiken på varför man inte får dricka brämhults juice?

• Muminstjej

Man får dricka Brämhults juice! Läsk med för den delen.

• enlitenbitkaka

Nu yrar ni nog i nattmössan - självklart kan man dricka Brämhults! Och jo, man får äta råa ägg (iaf så länge du är i Sverige). Och jo, man får äta kött som inte är riktigt genomstekt (dock beroende på vad det är för kött).

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • jennifer1989

EllanEriksson: det e för att det bakterier där som tydligen inte e bra. Som försvinner vid pasöriseringen :) men annars e den säkert bättre, o så färskt det kan bli! :) sen så kan det ju även finnas ehec-bakterier i mjölken, o det e ju inte särskillt nyttigt :P

• Ellieott

Inget omedvetet utom vin innan jag visste att jag var gravid :/. Ångest! Men sambon tröstar mig med att den minsann inte hade ngt nervsystem då... Det ÄR skadligt från vecka 3 läste jag i läkartidningen, men inte alla på samma sätt som när organ bildas och hjärnan utvecklas...

Jag äter sushi med god aptit men det får man ju, även om man ska vara "försiktig".

• 0811

Innan jag visste jag var gravid andra graviditeten : brieost och gravad lax. Det senare blev jag dessutom illamående av trodde jag då. Men det var förhoppningsvis graviditeten i sig (var väl vecka 5-6 sådär eller vad det nu är innan man går över tiden och testar sig) 

Första graviditeten: Kött som inte var helt genomstekt. Jag hanterade även kattsand.

Allt detta skedde dessutom utomlands, utom kattsanden. Men det gick bra. Mina barn verkar friska ändå.

• 071001

Anonym #22, åt också gravad lax flera gånger och bla då på julbord där jag inte brydde mig om hur den var tillagad eller hur länge den stått framme.
    På semestern den sommaren var parma och melon en av de få saker jag kunde äta eftersom jag var mitt i illamående-fasen.
    Jag kan säga att jag inte brydde mig om så mycket mer än att hoppa alkoholen som gravid. (Äter inte mägelostar alls så det var inget problem så att säga)

• Anonym (ajajaj)

Söp mig kastrullis tidigt i graviditeten innan jag visste om den. Liiite ångest kan jag lova! Men barnmorskan tröstade med att skulle det blivit någe fel skulle det antagligen blivit missfall. Gick hur bra som helst, men jag gör inte om samma misstag nästa gång!

• 071001

(ajajajaj) vi är ganska många som druckit alkhol mer än en gång innan vi vetat om att vi är gravida. Det gav inte mig dåligt samvete alls eftersom det inte ska vara nån fara i och med att navelsträngen inte tar näring ännu.

• Tealhawk
    Svar på brämhultsfrågan:
    Jag fick höra det av en bekant att den är opastöriserad och därför bör man hellre dricka annan juice. Och jag blev ju sjuk efter jag druckit den så kan stämma. (gick igenom matlistan senaste två dagarna. Inget annat verkade suspekt).
Svar på tråden Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?