• Anonym

Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?

Nu menar jag tex parmaskinka, möggelost osv.

Själv råkade jag omedvetet äta massa chevre ost så nu går ja på nålar o är super orolig...

Vad har ni ätit?

• Svar på tråden Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?
  • Erki

Ojoj...med första barnet var det nog allt man inte fick och det pga att jag fick reda på att jag var gravid först efter 4,5 månad :)
    Hade verklig ångest!
    Hade tom tagit dagenefterpiller i månad 2 pga sprucken kondom? Dottern är idag 7 år och frisk o pigg!

• Anonym (Ofta)

Salami mycket ofta de är kultur i Italien + att de är ok att drika vin till maten. Ja bor i Sverige nu men sånt tar man me sig. Svärföräldrarna har glatt bjudit mig på vin under grav när de är i Sverige. Man kan bara få toxoplasma en gång så då skulle ja haft de för hundra år sen. En sak om man driker en massa klart de e dåligt men litet glass ingen fara. Samma gäller allt annat som ost. Den osten kanske inte hade bakterier i sig .

• people always leave
    jennifer1989 skrev 2011-10-30 08:01:06 följande:
    Druckit opastöriserad mjölk.
    vilken mjölk är det? har inte sett en mjök som är det, därav min fråga. Glad
  • hummena

Jag kom halvvägs genom en briemacka innan jag insåg vad det egentligen var jag åt (var jättestressad, och tänkte inte utan tuggade bara). I förra veckan bakade jag kladdkaka och åt säkert en deciliter smet (jag älskar kaksmet!) innan jag kom på att det ju faktiskt fanns råa ägg i smeten. Var lite orolig i början, men insåg att jag inte kan oroa mig för allt hela tiden utan att bli helt galen. Tungan ute

• jennifer1989

People always leave: nä det finns inte att köpa i affären :) men jag jobbar på en gård så vi kan ta mjölk direkt ur tanken till maten :)

• jennifer1989

Hummena: oj jösses, det har jag nog aldrig ens tänkt på, kaksmet! Jag älskar det också! Bakade igår o då slank det minsann ner lite... Oops :)

• Lillsnufflan

Typ allt eftersom min son kom till trots p-piller. Jag smaskade glatt i mig både gammal skinka, mögelost, gravad lax och drack till och med alkohol innan jag upptäckte att jag var gravid. Snacka om att jag hade ångest! Men han kom ut frisk och stark och det är han fortfarande vid tio års ålder. Mest var det ju alkoholen som gjorde mig nojjig.

• 071001

Jag åt parmaskinka och gravad lax på julbordet. Detta var dock inga misstag utan jag var fullt medveten, men kände att en gång är ingen gång.

Det där med råa ägg i en smet hade jag inte ens funderat på.

• enlitenbitkaka

Vad jag vet har jag inte omedvetet ätit något "farligt" - men har flera gånger ätit saker jag vet att man inte bör. Några av sakerna är;

* Vänerlax vid fler tillfällen än man bör
    * Gravad lax utan att veta hur den varit förpackad osv.
    * Brieost

Saker med råa ägg som ex carbonara, kaksmet osv. ser jag ingen fara med och det är heller inget SLV avråder från så det behöver ni inte nojja över.

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Ylwis
    people always leave skrev 2011-10-30 18:40:15 följande:
    vilken mjölk är det? har inte sett en mjök som är det, därav min fråga. Glad
    köper man direkt på en bondgård så är den inte pastörierad
    Mamma till Alvyn 051015, Villemo 100920
Svar på tråden Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?