• Anonym

Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?

Nu menar jag tex parmaskinka, möggelost osv.

Själv råkade jag omedvetet äta massa chevre ost så nu går ja på nålar o är super orolig...

Vad har ni ätit?

• Svar på tråden Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?
  • Muminstjej

Äh, har aldrig hört talas om att man inte skulle få dricka Brämhults. Jag har druckit litervis under hela graviditeten och det vet min BM. Hon har inte sagt något om detta. Så det där är nog ytterligare ett dumt "hittepå-råd".

• Anonym
    Muminstjej skrev 2011-10-31 18:20:30 följande:
    Äh, har aldrig hört talas om att man inte skulle få dricka Brämhults. Jag har druckit litervis under hela graviditeten och det vet min BM. Hon har inte sagt något om detta. Så det där är nog ytterligare ett dumt "hittepå-råd".
    Ja det där är bara bullshit, enligt mig. Det är ju färskpressad juice bara??
  • Lindreas
    Tealhawk skrev 2011-10-31 17:57:12 följande:
    Svar på brämhultsfrågan:
    Jag fick höra det av en bekant att den är opastöriserad och därför bör man hellre dricka annan juice. Och jag blev ju sjuk efter jag druckit den så kan stämma. (gick igenom matlistan senaste två dagarna. Inget annat verkade suspekt).
    Okej, så du fick listeria alltså? Brämhults juice värmebehandlas så inga bakterier eller mikroorganismer följer med.
  • Ellieott
    071001 skrev 2011-10-31 12:21:52 följande:
    (ajajajaj) vi är ganska många som druckit alkhol mer än en gång innan vi vetat om att vi är gravida. Det gav inte mig dåligt samvete alls eftersom det inte ska vara nån fara i och med att navelsträngen inte tar näring ännu.
    Fast det är inte riktigt sant. Det är mkt farligare senare, men även graviditetsvecka 3 dvs direkt när det har börjat hända något alls skadas stamcellerna. Det benämns som ny kunskap i läkartidningen. Dvs inte en teori eller så, utan något man vet.

Så tidigt är det ju få som vet att de är gravida, så därför ska man ju låta bli att dricka om man försöker skaffa barn, vilket ju mvc rekommenderar.

Jag menar inte att man ska ha ångest. Gjort är gjort och det är så klart inte jättestor risk, men man kan knappast säga att det inte gör något så tidigt.

Som sagt så drack jag också innan jag visste att jag var gravid
  • Tealhawk
    Lindreas skrev 2011-10-31 19:03:56 följande:
    Okej, så du fick listeria alltså? Brämhults juice värmebehandlas så inga bakterier eller mikroorganismer följer med.
    Nej inte Listeria utan gammal hederlig matförgiftning :) Gick över på bara 1-2 dagar och har mått bra sen dess. Avråder inte från att dricka Brämhults, tror att jag bara hade extremt otur. Har inte hört talas om någon annan som blivit sjuk av det, utan bara den här bekanta som sa att matförgiftning förmodligen orsakats av juicen.
  • Muminstjej
    Tealhawk skrev 2011-10-31 19:17:48 följande:
    Nej inte Listeria utan gammal hederlig matförgiftning :) Gick över på bara 1-2 dagar och har mått bra sen dess. Avråder inte från att dricka Brämhults, tror att jag bara hade extremt otur. Har inte hört talas om någon annan som blivit sjuk av det, utan bara den här bekanta som sa att matförgiftning förmodligen orsakats av juicen.
    Och en matförgiftning är inget som är skadligt eller farligt för barnet.
  • Lindreas
    Tealhawk skrev 2011-10-31 19:17:48 följande:
    Men skriv inte med det i sånt som du ätit och druckit trots att man inte "ska". Det är så förbannat trist att folk skrämmer upp varandra med hitte-på-råd om olika livsmedel utan att ha en aning om vad de pratar om.

Brämhults juice är värmebehandlad och därför dör alla mikroorganismer och bakterier som skulle kunna ge magsjuka.
  • 071001

Elliott: Då hade jag nog inte försökt att få barn om det betytt att jag skulle levt som en gravid redan innan jag var det. Inte besökte jag heller en bm för att fråga om sånt innan jag var gravid.

• hummena
    Lindreas skrev 2011-10-31 00:36:49 följande:
    En gång för alla, råa ägg är ingen fara! Ät smet om ni vill, man får är råa ägg så länge de kommer från Sverige, Norge eller Finland!
    Oj, jag visste inte att rekommendationerna var annorlunda i Sverige. Jag bor i Belgien och här säger de att man inte ska äta råa ägg pga av salmonellarisken. Menade absolut inte att skrämma upp någon. Sorry.
  • Lindreas
    hummena skrev 2011-10-31 20:29:13 följande:
    Oj, jag visste inte att rekommendationerna var annorlunda i Sverige. Jag bor i Belgien och här säger de att man inte ska äta råa ägg pga av salmonellarisken. Menade absolut inte att skrämma upp någon. Sorry.
    Det stämmer, det är olika. I Belgien får man väl inte äta nötkött som är lite rött heller? Det är okej i Sverige. Salmonella är för övrigt inte fosterskadande, men otrevligt att få förstås.
Svar på tråden Vad har ni gravid "råkat" äta eller ätit som ni inte "ska"?