• Claire01

Monoamniotiska tvillingar

Någon mer än jag som väntar eller har fått monoamniotiska tvillingar? Det vill säga tvillingar som delar fostersäck och inte har någon hinna emellan sig?

Behöver någon att prata och dela erfarenheter med...

• Svar på tråden Monoamniotiska tvillingar
  • Claire01

Jag har definitivt ingen skiljevägg. Men kul för dig..

• mandelblomma
    Claire01 skrev 2011-12-25 01:34:38 följande:
    Jag har definitivt ingen skiljevägg. Men kul för dig..
    var det till mig?
    Jag förstår inte om du tog illa upp, i så fall ber jag om ursäkt.
    Och ett jättelycka till med tvillingarna, det är verkligen en helt häftig resa och upplevelse med två Solig
  • Claire01

Ja, sorry, inte lätt för dig att veta, men är lite trött på alla som säger som du just sa. Då känns situationen sämre... Ungefär "det är inte säkert att det är så dåligt som du tror". Men jo, det är ju just det och jag vill bara vara glad åt att det ändå går så bra som det gör under omständigheterna. Men jag vet att ju bara vill vara snäll och peppa! Tack ;)

• Lovisa09

Imorgon ska vi på vårt andra UL, hoppas att de kan se varsin fostersäck men troligtvis inte! Har sökt massa info på nätet och inget man läser är ju speciellt positivt. Läste nånstans att bara 20% av dessa graviditeter går bra, usch är det verkligen så dåliga odds? Nån som vet? Har läkarbesök imorgon och ska fråga då men man blir ju riktigt orolig när man läser sånt! Nån som har mån vettig info att komma med?

• Claire01
    Lovisa09 skrev 2012-01-03 12:55:02 följande:
    Imorgon ska vi på vårt andra UL, hoppas att de kan se varsin fostersäck men troligtvis inte! Har sökt massa info på nätet och inget man läser är ju speciellt positivt. Läste nånstans att bara 20% av dessa graviditeter går bra, usch är det verkligen så dåliga odds? Nån som vet? Har läkarbesök imorgon och ska fråga då men man blir ju riktigt orolig när man läser sånt! Nån som har mån vettig info att komma med?
    Hej! Jag höll också på sådär. Läs inte allt på nätet, det hjälper inte! När jag talat med läkare så säger de att det oftast går bra. Den där siffran du har stämmer inte. Jag känner mig ganska lugn just nu. Hittills har det gått bra och man kan inte göra något åt saken. Har även läst många solskenshistoreier vilket känns bra!

Att man tar ut dem tidigare ska inte vara någon fara, v. 32-34 är ingen fara enligt de jag talat med. De ser dessa bar som stora jämfört med många förtidigt födda barn. Talade med en tjej här som väntar monoamniotiska och skälv var amniotisk tvilling. Hon var inte alls orolig. Hon klarade sig ju och idag har man så bättre teknik. De kollar ju oss varannan vecka, man kan inte få bättre vård.

Men visst blir jag nervös ibland. Man vågar inte ropa hej. Men å andra sidan hjälper det inte att oroa sig innan något har hänt! Prata ordentligt med läkaren.

Hör av dig när du varit hos läkaren och berätta var de sa.....
  • Lovisa09

Nu har jag varit hos läkaren och efter mycket letande så hittade dem en skiljevägg.=) Faktiskt väldigt lättad även fall det fortfarande betyder mycket kontroller och risker. Fram till ca v 24 fanns det en stor risk för tvillingstransfusions syndrom ( eller vad det heter) sen avtar risken. Så det är det man kollar efter nu. dagens ul var bra och dem var ungefär lika stora. Inga större skillnader på dem. Så lättad är jag för tillfället. Ska tillbaka om 2 veckor igen.

Känns bra och läkaren jag hade var jätteduktig. Nu får man kämpa på med jobbet ett tag till, jobbar natt och orkar egentligen inte men kämpar på ett tag till.

• Claire01
    Lovisa09 skrev 2012-01-04 13:18:01 följande:
    Nu har jag varit hos läkaren och efter mycket letande så hittade dem en skiljevägg.=) Faktiskt väldigt lättad även fall det fortfarande betyder mycket kontroller och risker. Fram till ca v 24 fanns det en stor risk för tvillingstransfusions syndrom ( eller vad det heter) sen avtar risken. Så det är det man kollar efter nu. dagens ul var bra och dem var ungefär lika stora. Inga större skillnader på dem. Så lättad är jag för tillfället. Ska tillbaka om 2 veckor igen.

Känns bra och läkaren jag hade var jätteduktig. Nu får man kämpa på med jobbet ett tag till, jobbar natt och orkar egentligen inte men kämpar på ett tag till.
    Skönt! Vilken vecka var du i?

Jag är i v. 20 och hittills verkar de vara i relativt samma storlek vilket känns skönt. Sedan är det mer navelsträngarna att oroa sig för....

Men som du säger, skönt när de kollar en ofta!

Jag har ett ganska "lätt" jobb då jag sitter mycket, men det börjar också kännas nu. Vad sa de om sjukskrivning för dig då?
  • Lovisa09
    Claire01 skrev 2012-01-04 16:14:29 följande:
    Skönt! Vilken vecka var du i?

Jag är i v. 20 och hittills verkar de vara i relativt samma storlek vilket känns skönt. Sedan är det mer navelsträngarna att oroa sig för....

Men som du säger, skönt när de kollar en ofta!

Jag har ett ganska "lätt" jobb då jag sitter mycket, men det börjar också kännas nu. Vad sa de om sjukskrivning för dig då?
    Jag är i vecka 15. Jag frågade om sjukskrivning och han sa att de aldrig nekar en tvillinggravid sjukskrivning om man känner att man behöver det tidigare än v25 - 30 som de brukar sjukskriva i, men att han hellre då såg att jag sjukskrivs 50% till en början i så fall vilket är helt ok för mig men jag ska kämpa på lite till. ska kolla om jag kan få gå lite dag istället men nackdelen är att då är jobbet i sig mycket stressigare. och jag vet att det inte finns plats på dagen för mig så tror loppet är kört.
    Jag ska tillbaka om två veckor så tills dess jobbar jag som vanligt. Men sen får vi se. Jag kommer i alla fall vilja bli sjukskriven heltid från vecka 25 nånstans för då tror jag inte att jag orkar mer.
  • Claire01
    Lovisa09 skrev 2012-01-04 20:37:44 följande:
    Jag är i vecka 15. Jag frågade om sjukskrivning och han sa att de aldrig nekar en tvillinggravid sjukskrivning om man känner att man behöver det tidigare än v25 - 30 som de brukar sjukskriva i, men att han hellre då såg att jag sjukskrivs 50% till en början i så fall vilket är helt ok för mig men jag ska kämpa på lite till. ska kolla om jag kan få gå lite dag istället men nackdelen är att då är jobbet i sig mycket stressigare. och jag vet att det inte finns plats på dagen för mig så tror loppet är kört.
    Jag ska tillbaka om två veckor så tills dess jobbar jag som vanligt. Men sen får vi se. Jag kommer i alla fall vilja bli sjukskriven heltid från vecka 25 nånstans för då tror jag inte att jag orkar mer.
    Suck... Ja, vi får väl se hur det blir. Förutom att man börjar bli lite trött är det svårt att hålla koncentrationen på jobbet när man ska få bar och två dessutom ;)
  • 19Linda79

Hej alla!

Den 15 dec kl 09.38 föddes våra små tjejer  med planerat snitt då dom va monoamniotiska (vecka 31+5). Moa va först ut o vägde 1485g o va 40 cm, några sekunder senare föddes Maja hon vägde 1550g o va 42cm. Dom mår toppen o igår, efter 3 långa veckor, fick vi äntligen åka hem. Så nu har vi NEO hemvård o det känns jättebra.

Just nu sondmatar vi dom men ammningtränar. Dom är ju så små så dom orkar inte äta själva än, men om 3-4 veckor räknar vi med att amma helt utan sond =) Ska bli skönt att slippa sonden o bara amma. Nu matar vi dom var tredje timme dygnet runt o vägning, matning + pumpning tar ca 1 timme varje gång så det blir inte mycket sömn.....Men det går bra ändå för tjejerna är ju helt underbara =)

Svar på tråden Monoamniotiska tvillingar