Monoamniotiska tvillingar
Någon mer än jag som väntar eller har fått monoamniotiska tvillingar? Det vill säga tvillingar som delar fostersäck och inte har någon hinna emellan sig?
Behöver någon att prata och dela erfarenheter med...
Någon mer än jag som väntar eller har fått monoamniotiska tvillingar? Det vill säga tvillingar som delar fostersäck och inte har någon hinna emellan sig?
Behöver någon att prata och dela erfarenheter med...
Jag har definitivt ingen skiljevägg. Men kul för dig..
Ja, sorry, inte lätt för dig att veta, men är lite trött på alla som säger som du just sa. Då känns situationen sämre... Ungefär "det är inte säkert att det är så dåligt som du tror". Men jo, det är ju just det och jag vill bara vara glad åt att det ändå går så bra som det gör under omständigheterna. Men jag vet att ju bara vill vara snäll och peppa! Tack ;)
Imorgon ska vi på vårt andra UL, hoppas att de kan se varsin fostersäck men troligtvis inte! Har sökt massa info på nätet och inget man läser är ju speciellt positivt. Läste nånstans att bara 20% av dessa graviditeter går bra, usch är det verkligen så dåliga odds? Nån som vet? Har läkarbesök imorgon och ska fråga då men man blir ju riktigt orolig när man läser sånt! Nån som har mån vettig info att komma med?
Nu har jag varit hos läkaren och efter mycket letande så hittade dem en skiljevägg.=) Faktiskt väldigt lättad även fall det fortfarande betyder mycket kontroller och risker. Fram till ca v 24 fanns det en stor risk för tvillingstransfusions syndrom ( eller vad det heter) sen avtar risken. Så det är det man kollar efter nu. dagens ul var bra och dem var ungefär lika stora. Inga större skillnader på dem. Så lättad är jag för tillfället. Ska tillbaka om 2 veckor igen.
Känns bra och läkaren jag hade var jätteduktig. Nu får man kämpa på med jobbet ett tag till, jobbar natt och orkar egentligen inte men kämpar på ett tag till.
Hej alla!
Den 15 dec kl 09.38 föddes våra små tjejer med planerat snitt då dom va monoamniotiska (vecka 31+5). Moa va först ut o vägde 1485g o va 40 cm, några sekunder senare föddes Maja hon vägde 1550g o va 42cm. Dom mår toppen o igår, efter 3 långa veckor, fick vi äntligen åka hem. Så nu har vi NEO hemvård o det känns jättebra.
Just nu sondmatar vi dom men ammningtränar. Dom är ju så små så dom orkar inte äta själva än, men om 3-4 veckor räknar vi med att amma helt utan sond =) Ska bli skönt att slippa sonden o bara amma. Nu matar vi dom var tredje timme dygnet runt o vägning, matning + pumpning tar ca 1 timme varje gång så det blir inte mycket sömn.....Men det går bra ändå för tjejerna är ju helt underbara =)