• Claire01

Monoamniotiska tvillingar

Någon mer än jag som väntar eller har fått monoamniotiska tvillingar? Det vill säga tvillingar som delar fostersäck och inte har någon hinna emellan sig?

Behöver någon att prata och dela erfarenheter med...

• Svar på tråden Monoamniotiska tvillingar
  • Claire01
    19Linda79 skrev 2012-01-06 19:40:24 följande:
    Hej alla!

Den 15 dec kl 09.38 föddes våra små tjejer  med planerat snitt då dom va monoamniotiska (vecka 31+5). Moa va först ut o vägde 1485g o va 40 cm, några sekunder senare föddes Maja hon vägde 1550g o va 42cm. Dom mår toppen o igår, efter 3 långa veckor, fick vi äntligen åka hem. Så nu har vi NEO hemvård o det känns jättebra.

Just nu sondmatar vi dom men ammningtränar. Dom är ju så små så dom orkar inte äta själva än, men om 3-4 veckor räknar vi med att amma helt utan sond =) Ska bli skönt att slippa sonden o bara amma. Nu matar vi dom var tredje timme dygnet runt o vägning, matning + pumpning tar ca 1 timme varje gång så det blir inte mycket sömn.....Men det går bra ändå för tjejerna är ju helt underbara =)
    Åhh GRATTIS Linda! Vad härligt att allt har gått bra! Och tack för att du uppdaterade oss. Har tänkte på er och undrat hur det har gått! Wow, bara tre veckor på neo låter ju fantastiskt!

Togs de ut helt enligt plan eller togs de ut tidigare pga komplikation?

Måste du vakna var tredje timme eller kan du pumpa lite så att ni kan turas om?

Hur var neo-tiden. Bodde ni med de små?

Hur stod de till med navelsträngarna - trassliga eller? Våra är väldigt trassliga, men än så länge växer de på bra!

Sorry, många frågor, men man har inga andra att fråga riktigt!

GRATTIS igen!

KRAM
  • Sea

Jag känner till en enda som burit på tvillingar utan skiljevägg, och hon gick över tiden. Allt gick tydligen superbra, men hon gick nog på täta kontroller har jag för mig.

• mandelblomma
    Sea skrev 2012-01-06 22:32:57 följande:
    Jag känner till en enda som burit på tvillingar utan skiljevägg, och hon gick över tiden. Allt gick tydligen superbra, men hon gick nog på täta kontroller har jag för mig.
    Lät de verkligen henne göra det eller märkte de inte att det inte fanns skiljevägg under graviditeten?
  • Sea
    mandelblomma skrev 2012-01-06 22:52:02 följande:
    Lät de verkligen henne göra det eller märkte de inte att det inte fanns skiljevägg under graviditeten?
    Nu blev jag faktiskt osäker, tror hon blev snittad och det väntar man väl inte med direkt. Jag följde graviditeten genom en graviditetsapp på facebook och minns att hon gick så långt man bara kan göra med planerat snitt...
  • mandelblomma
    Sea skrev 2012-01-06 23:16:10 följande:
    Nu blev jag faktiskt osäker, tror hon blev snittad och det väntar man väl inte med direkt. Jag följde graviditeten genom en graviditetsapp på facebook och minns att hon gick så långt man bara kan göra med planerat snitt...
    man brukar ta den här typen av graviditeter med planerat snitt i v 32 ungefär då det är rätt stora risker med att vänta längre.
  • mandelblomma
    mandelblomma skrev 2012-01-06 23:17:26 följande:
    man brukar ta den här typen av graviditeter med planerat snitt i v 32 ungefär då det är rätt stora risker med att vänta längre.
    alltså planerat snitt kan man göra väldigt nära bf, typ en dag eller två till och med.
    Att gå över tiden är att i så fall snittats efter v 40 och det låter inte så troligt med den här typen av graviditet.
  • Sea

Nu har jag gjort stora eftersökningar, och jo hon gick nästan tiden ut. Absolut längre än v. 32, så säkert är det, men det kan förstås ha visat sig på vägen att det fanns en skiljevägg trots allt, men det var inget som jag hörde talas om i så fall.

Lycka till!

• Mollan77

Jag har monoamniotiska tvillingar som föddes med planerat ks i v32. Idag är flickorna 4 1/2 år och mår hur bra som helst. Gick på kontroller varannan v efter v21. Jag fick kortisonsprutor nån vecka innan snittet. Flickorna vägde 1400

• Mollan77

Hm... Hela mitt långa inlägg försvann.. Skriver om igen när jag har en dator istället för iphonen...

Svar på tråden Monoamniotiska tvillingar