• Anonym (Mannen)

En Latmask i Sängen

Min fru kommer in i perioder då hon håller avståndet och ger ingen närhet,  går och lägger sig sent och sover länge.  Ibland har vi inte sex på ett halvår och sedan har vi sex flera nätter i rad och sen tunnas det ut till en eller 2 ggr i månaden och nu är det total torka igen.

Till slut frågar man ju rakt ut,  varför vill du inte ha sex?  Finns det någon anledning?  Något jag gjort?

Får bara till svar,  "nej jag är bara trött... känner inte för det... "

ja visst men ETT HALVÅR???....

Tycker sex ingår i ett äktenskap och hon kan inte säga hon är trött av en anledning,  jag tar hand om våra barn mesta tiden de inte är på förskola och hon studerar halvtid men gör ändå väldigt lite om ens något ibland. Barnen är 4 och 6 år gamla och om det är någon som borde vara trött så är det fanimej jag och inte hon.

Ibland vill man bara kramas och ibland vill man ha sex men man vill inte fråga rakt ut och när man gör det blir det nobben direkt....  någon mer som har det så här?

• Svar på tråden En Latmask i Sängen
  • lille Birger

Låter inte bra. Kanske har hon varit otrogen mot dig under de här "torra" perioderna. Tycker att du ska läsa hennes privata mail, sms osv. Bättre att ha snokat och få veta sanningen än att gå ovetandes.

Du behöver även fråga dig själv varför du stannar kvar hos henne.

• Pappa i sthlm

Been there my friend.

Det går i perioder. Hos oss blev det så att efter att första barnet kom så blev sex något totalt ointressant och nedprioriterat för min fru. Vårt sexliv försvann sakta men säkert från dagordningen. Vi hade några tillfälliga toppar där vi kunde ha sex 3-4 gr på en vecka för att sen återigen försvinna pga hennes avvisande och ointresse. Som längst gick vi sexlösa i 2 år. Våra barn är äldre än era (i den åldern då dom flyttar hemifrån) så vi är inte uppbundna runt dom längre som småbarnsföräldrar är.

Under fjolåret såg det likadant ut och mot slutet av året var det kruttorrt här hemma. Jag har ju lärt mig att resignera mer och mer och inte förvänta mig någonting. Till och med Kristina och  Karl-Oskar insåg ju att det inte var någon ide att plöja och bruka en stenig jord. Nu drog ju dom till Amerikat istället och jag tänker inte leta efter grönare gräs i andra sängar. Får väl lära mig att fiska istället för att bruka jorden (för att fortsätta mitt larviga bildspråk). Nåväl....

Till slut reagerade t.o.m hon. Mest på att jag hade resignerat. Så hon tog första steget och vi kom överens om att 2011 skulle vi ha som ett erotiskt år. Vi skulle prioritera vårt sexliv. Och det har funkat rätt bra faktiskt. Visst...vi knullar inte dygnets alla timmar. Ibland har det kunnat gå några veckor utan någonting ....men va fan...jag är ju van med hela år. Så i det stora hela så har sexlivet lyft sig rejält det här året och hon har tagit ett större personligt ansvar. Fram till nu......

Nu är vi där igen. Jag blir ofta avvisad. Jag försöker. Får 0 i gensvar. Får just nu 0 initiativ från henne. Nu har det gått några veckor sedan senast. Jag försöker i alla fall hålla min del av avtalet ....men hon svarar inte nu. Varför vet jag inte. Varför det blir så här vet jag inte heller. Det går säkert över. Frågan är om det är nästa vecka, i år eller nästa sommar. En annan fråga jag ställer mig är vad är det egentligen som är de tillfälliga undantagena....är det de stunder när sexlivet funkar....eller när det är obefintligt? 

• Sapphiire
    Pappa i sthlm skrev 2011-11-01 13:50:20 följande:
    Been there my friend.

Det går i perioder. Hos oss blev det så att efter att första barnet kom så blev sex något totalt ointressant och nedprioriterat för min fru. Vårt sexliv försvann sakta men säkert från dagordningen. Vi hade några tillfälliga toppar där vi kunde ha sex 3-4 gr på en vecka för att sen återigen försvinna pga hennes avvisande och ointresse. Som längst gick vi sexlösa i 2 år. Våra barn är äldre än era (i den åldern då dom flyttar hemifrån) så vi är inte uppbundna runt dom längre som småbarnsföräldrar är.

Under fjolåret såg det likadant ut och mot slutet av året var det kruttorrt här hemma. Jag har ju lärt mig att resignera mer och mer och inte förvänta mig någonting. Till och med Kristina och  Karl-Oskar insåg ju att det inte var någon ide att plöja och bruka en stenig jord. Nu drog ju dom till Amerikat istället och jag tänker inte leta efter grönare gräs i andra sängar. Får väl lära mig att fiska istället för att bruka jorden (för att fortsätta mitt larviga bildspråk). Nåväl....

Till slut reagerade t.o.m hon. Mest på att jag hade resignerat. Så hon tog första steget och vi kom överens om att 2011 skulle vi ha som ett erotiskt år. Vi skulle prioritera vårt sexliv. Och det har funkat rätt bra faktiskt. Visst...vi knullar inte dygnets alla timmar. Ibland har det kunnat gå några veckor utan någonting ....men va fan...jag är ju van med hela år. Så i det stora hela så har sexlivet lyft sig rejält det här året och hon har tagit ett större personligt ansvar. Fram till nu......

Nu är vi där igen. Jag blir ofta avvisad. Jag försöker. Får 0 i gensvar. Får just nu 0 initiativ från henne. Nu har det gått några veckor sedan senast. Jag försöker i alla fall hålla min del av avtalet ....men hon svarar inte nu. Varför vet jag inte. Varför det blir så här vet jag inte heller. Det går säkert över. Frågan är om det är nästa vecka, i år eller nästa sommar. En annan fråga jag ställer mig är vad är det egentligen som är de tillfälliga undantagena....är det de stunder när sexlivet funkar....eller när det är obefintligt? 
    Vad tråkigt att det ska vara så där. Jag har läst flera trådar här på FL angående minskad sexlust hos partnern. Har ni varit tillsammans i många år? Kan det ha med det att göra? Låter som en löjlig fråga men jag förstår inte hur man inte kan ha sex med sin partner på 2 år!
  • Anonym
    Pappa i sthlm skrev 2011-11-01 13:50:20 följande:
    Been there my friend.

Men alltså bestämmer man sig för att skaffa barn får man ju räkna med att att sexlusten försvinner hos kvinnan, i vissa fall får kvinnan inte tillbaka den heller. Som man får man helt enkelt välja, barn eller sex, men man kan inte ha både kakan och äta den. Kvinnokroppen fungerar på det sättet.

• Sapphiire
    Anonym skrev 2011-11-01 13:58:42 följande:
    Men alltså bestämmer man sig för att skaffa barn får man ju räkna med att att sexlusten försvinner hos kvinnan, i vissa fall får kvinnan inte tillbaka den heller. Som man får man helt enkelt välja, barn eller sex, men man kan inte ha både kakan och äta den. Kvinnokroppen fungerar på det sättet.

Det stämmer inte! Jag har barn och min lust har inte försvunnit. Det handlar om att ha viljan, att sexlusten skulle försvinna är Bullshit.
  • Anonym
    Sapphiire skrev 2011-11-01 14:00:37 följande:
    Det stämmer inte! Jag har barn och min lust har inte försvunnit. Det handlar om att ha viljan, att sexlusten skulle försvinna är Bullshit.
    Jag sa att i VISSA fall, att för VISSA kvinnor kommer sexlusten aldrig tillbaka som den en gång var innan man skaffade barn. Det är naivt att tro att sexlivet ska sex likadant ut efter att man skaffat barn.
  • Sapphiire
    Anonym skrev 2011-11-01 14:05:03 följande:
    Jag sa att i VISSA fall, att för VISSA kvinnor kommer sexlusten aldrig tillbaka som den en gång var innan man skaffade barn. Det är naivt att tro att sexlivet ska sex likadant ut efter att man skaffat barn.
    Tror du att det har med barnafödandet att göra eller något psykiskt? Är det så i ditt fall? Du behöver inte svara om du inte vill.
  • Anonym
    Sapphiire skrev 2011-11-01 14:06:47 följande:
    Tror du att det har med barnafödandet att göra eller något psykiskt? Är det så i ditt fall? Du behöver inte svara om du inte vill.

Jag tror det har med barnafödandet att göra, fysiskt, en massa hormoner som sedan aldrig rättar tll sig helt. Men män förstår ju sig inte på sig sådant. Jag har inte fött barn.
  • Anonym (en som vart där)

jag kan ju bara tala för mig själv, men när jag fick mitt barn så försvann lusten totalt, det har väl lite med hormonerna o göra plus amningen o sen att jag lixom kände mig ofräsh med allt avslag o så...trots när allt med avslaget var över så var det väl mer att jag kände att jag inte behövde den där närheten som jag kan förstå att ni män saknar eftersom den fick jag ju av barnet...låter konstigt kanske...en annan orsak var även att jag kände mig så annorlunda "där nere" ( om ni förstår vad jag menar :). jag hade ingen sexlust alls på jätte länge o det var ju skit jobbigt för samtidigt så ville jag så gärna men hade inte lusten, allt präglades runt detta lilla barn o hemmet mm att mannen hamnade lite i skymm undan., jag kände mig även dåsig hela dagarna, hamnade väl lite i en depp ett tag o saknade tiden då jag väntade barn för då var jag ju på närsomhelst o gärna flera ggr om dan men då var det han som sa stop istället...trodde att det kunde skada barnet mm, fick överbevisa att det inte alls var skadligt..

• Lätt som en sommarfjäril

Nej det tror inte jag heller (kan av någon anledning inte citera). Att barnafödande i sig skulle ha något att göra med minskad sexlust hos kvinnan alltså! För mig var det så att sexlusten var mindre i samband med att jag helammade, men sedan kom den tillbaka med stormsteg.

Jag tror att man i grunden har en olika hög eller låg sexlust, oavsett kön.

• Anonym (Lust)
    Anonym skrev 2011-11-01 13:58:42 följande:

Mmmm, det trodde jag också i mitt förra förhållande. Han är också pappan till mina barn och vi var tillsammans i många år. Trodde helt enkelt att har man passerat 30 så är sexlusten avstängd och kroppen producerar inte längre så att man blir blöt.

Men nu som skild så har jag förstått att min kropp inte alls stängt av för sex, jag kan fortfarande känna lust och bli våtare än våtast. Halleluja! Bara att jag inte blev det med mitt ex.

Så skyll inte på barnen för de har jag ju kvar, utan skyll på den långa relationen som jag och exet visst glömde bort nånstans där på vägen ungefär i samma veva som vi började ta varandra för givet.
  • lille Birger

Jag oroar mig mest över det andra du skriver, att hon studerar halvtid, men ändå inte hjälper till. Låter som ett väldigt dåligt förhållande. TS, jobbar du och försörjer henne?

• Anonym (Mannen)

Tack för era svar...

Jag jobbar och försörjer henne,  har hand om planering av inköp och allt annat i stort sett och ser till så våra barn kommer upp på morgonen till förskolan...  

Hon lagar mat ibland och gångerna hon diskar kan jag räkna på mina fem fingrar på ett år... ibland står jag och diskar i 2 timmar för hon helt slappat av... när jag är klar får jag dammsuga och leka med barnen...  ändå har jag sexlust och viljan att ha närhet... vilket i sig kanske är ett mirakel...  men hon "bjuder sällan till".....  

Jag älskar henne och vill inte dela familjen men jag blir irriterad och det där på oss när hon är helt likgiltig...

Vi har perioder då det fungerar men det är så sällan... 

• Anonym

Hon tänder väl inte på dig längre, men tycker att hon lever en bekväm tillvaro så hon har få incitament att göra slut.
    Det finns nog inte så mycket du kan göra. Människor ändrar sig inte mirakulöst.
    Finn dig i att bli utnyttjad och att leva i sextorka eller gör slut och träffa kvinnor som älskar sex lika mycket som du.

• lille Birger
    Anonym (Mannen) skrev 2011-11-02 20:19:48 följande:
    Tack för era svar...

Jag jobbar och försörjer henne,  har hand om planering av inköp och allt annat i stort sett och ser till så våra barn kommer upp på morgonen till förskolan...  

Hon lagar mat ibland och gångerna hon diskar kan jag räkna på mina fem fingrar på ett år... ibland står jag och diskar i 2 timmar för hon helt slappat av... när jag är klar får jag dammsuga och leka med barnen...  ändå har jag sexlust och viljan att ha närhet... vilket i sig kanske är ett mirakel...  men hon "bjuder sällan till".....  

Jag älskar henne och vill inte dela familjen men jag blir irriterad och det där på oss när hon är helt likgiltig...

Du tror att du älskar henne. Om du levde med en vettigare kvinna i någon månad kanske du skulle ändra uppfattning.
  • Anonym

TS - är du rädd för att vara ensam?

• Anonym (hmm)

Det kan inte vara så att hon faktiskt lider av depression/nedstämdhet? Många människor som är deprimerade har cykler då de inte kan sova/somnar sent och sover länge/bara sover. Att hon inte gör mycket alls om dagarna och tappar sexlusten tycker jag är ganska klara tecken på att något är fel.
    Jag kan såklart inte tala för alla som tappar lusten och jag sätter ingen diagnos såhär över nätet, men det var iallafall min första tanke när jag läste din ts. Det där är en ganska bra beskrivning av hur jag själv blir när jag är deprimerad så det är därför jag tänker i de banorna.
    Har ni pratat om känslor och mående mycket? Det kan ju vara så att hennes likgiltighet är hennes sätt att ta sig igenom jobbiga perioder (om det nu är så att hon mår dåligt). Man ska inte bara se till prestationer i hemmet eller jobb/studier utan måste ändå fråga varandra hur det står till. Om hon bara svarar att hon är trött, nysta i VARFÖR hon är trött.

Det kan vara så enkelt att hon behöver en samtalskontakt och medicin för att bli en pigg och glad människa. Jag hoppas det löser sig för er och att allt ska fungera igen (och ett tips om det nu är så att hon faktiskt mår dåligt är att inte fokusera på vad hon inte gör, negativa förväntningar gör det inte lättare för någon av er).

• Sapphiire
    Anonym (Mannen) skrev 2011-11-02 20:19:48 följande:
    Tack för era svar...

Ts, inget illa menat men du måste visa att du inte tycker om hur ert liv ser ut. Du gör ju allt för henne, städar och tar hand om barnen dessutom försörjer du henne. Låter inte klokt i mina öron att hon ändå inte bjuder till. Antingen älskar hon inte dig eller så är hon dålig på att visa kärlek.
  • lille Birger
    Sapphiire skrev 2011-11-02 21:31:05 följande:
    Ts, inget illa menat men du måste visa att du inte tycker om hur ert liv ser ut. Du gör ju allt för henne, städar och tar hand om barnen dessutom försörjer du henne. Låter inte klokt i mina öron att hon ändå inte bjuder till. Antingen älskar hon inte dig eller så är hon dålig på att visa kärlek.
    Håller med, du verkar vara en toppenkille och det finns så mycket bättre kvinnor som förtjänar att vara med dig.
  • Anonym
    Anonym (Mannen) skrev 2011-11-01 13:37:17 följande:
    Min fru kommer in i perioder då hon håller avståndet och ger ingen närhet,  går och lägger sig sent och sover länge.  Ibland har vi inte sex på ett halvår och sedan har vi sex flera nätter i rad och sen tunnas det ut till en eller 2 ggr i månaden och nu är det total torka igen.

Till slut frågar man ju rakt ut,  varför vill du inte ha sex?  Finns det någon anledning?  Något jag gjort?

Får bara till svar,  "nej jag är bara trött... känner inte för det... "

ja visst men ETT HALVÅR???....

Tycker sex ingår i ett äktenskap och hon kan inte säga hon är trött av en anledning,  jag tar hand om våra barn mesta tiden de inte är på förskola och hon studerar halvtid men gör ändå väldigt lite om ens något ibland. Barnen är 4 och 6 år gamla och om det är någon som borde vara trött så är det fanimej jag och inte hon.

Ibland vill man bara kramas och ibland vill man ha sex men man vill inte fråga rakt ut och när man gör det blir det nobben direkt....  någon mer som har det så här?
    Precis så har jag haft det. Sen hittade jag en älskarinna på Familjeliv vilket gav en enorm nytändning. Sen bröt vi av olika skäl och nu har jag precis träffat en ny. Jag är så glad och slipper tjata på min fru.
Svar på tråden En Latmask i Sängen