• linneaa81

    Hur tänker ni kring IVF och adoption?

    Hej alla!

    Jag känner mig just nu förvirrad över hur man bäst för gå tillväga i vår situation. Kort kan jag nämna vår historia som består av ett misslyckat IVF försök med 14 ägg men inget som befruktades. Nästa ÄP är planerad till vecka 6 (lååååång tid). Jag har alltid drömt om att adoptera även innan jag visste att det skulle vara svårt för oss men jag vill ändå pröva de 3 gratis IVFerna man får. Jag är alltså ganska långt gången i mina tankar men min sambo har precis sagt att han vill adoptera. Kostnadsfrågan är ju också en stor fråga eftersom utbildning och köplatser säkert skulle hamna runt 5-7 tusen. Så..skulle ni tagit risken att lägga alla dom pengarna nu för att eventuellt inte behöva det sen, eller hade ni väntat med hela adoptionsprocessen till mars eller hade ni gjort ett mellanting? HJÄLP!

  • Svar på tråden Hur tänker ni kring IVF och adoption?
  • linneaa81

    Så många kloka tankar! Håller helt med om att stå i kö och att sen "på riktigt" starta hela processen är två skilda saker. Känns dumt att ens tänka tanken på att ett adoptivbarn skulle vara mindre älskat. För mig är det en icke diskussion.

    Vid nästa IVF kommer vi prova icsi så vi får se om det funkar bättre då. Det kan ju rimligtvis inte funka sämre i alla fall! Flört

  • Renstjärna
    Kinamamma 2 be skrev 2011-11-05 12:38:33 följande:
    Alltså ursäkta mig men är det ingen här ovan som förstår att ni mentalt måste ha släppt tankarna på ett biologiskt barn för att överhuvudtaget vara lämpliga som adoptivföräldrar? Pengar och väntetid är oväsentligt i denna frågan tycker jag. Att inse att det inte blir några biologiska barn kräver mognad och ibland även en sorgeperiod. Personligen hoppade vi över IVF och gick på adoption direkt. Men vi väntade ett år efter föräldrautbildningen innan vi sökte för utredning för att smälta alla tankar och mentalt vara helt inställda på adoption och inget annat.
    Om ni fortfarande hoppas på IVF och samtidigt står i adoptionskö känns det inte som om ni egentligen vill adoptera utan ser det som en back up-plan. Ett adoptivbarn är värt mer engagemang än så. Eller? 
    Jag är inte alls särskilt insatt i allt som rör adoption, men har ändå funderat en del över att adoptera och vill gärna förstå lite mer om detta (om ts ursäktar att jag "stör" tråden).

    Jag har alltid vetat om att jag troligen skulle få svårt att bli gravid. Nu blev det inte svårare än att vi fick stöd av hormoner, behövde alltså inte ens gå vidare med varken insemination eller IVF. Men dels innan och dels under försöken att bli gravida funderade jag över adoption eftersom jag visste att vi kunde landa där en vacker dag. Har själv alltid sett det som ett alternativt sätt att få ett barn, som alla andra alternativ (Svensson-sättet, hormoner, IVF...). Däremot är det ju de facto ett av de mer tidskrävande och kostsamma alternativen som står till buds, så det är inte det man först provar (tror jag). Men varken mer eller mindre "rätt" än något annat alternativ, däremot ett alternativ som jag kände att jag inte bör välja om jag inte "måste" med tanke på hur många barnlängtande par som väntar på möjlighet att få adoptera.

    Så, min fråga är varför det är så viktigt att släppa alla tankar på andra sätt att få ett barn när man går in i adoptionsprocessen? Betyder det att man inte "kan" adoptera om man har möjlighet att få biologiska barn (eftersom det då inte går att bortse från möjligheten)?

    Menar absolut inget illa med frågan (om jag har uttryckt mig klumpigt på något sätt), utan är genuint nyfiken.

    Förresten ts, lycka till på resan att bli en familj!
  • villsågärna38
    Ethi skrev 2011-11-06 13:09:06 följande:
    Att betala pengar till en adoptionsorganisation för att i framtiden eventuellt få en bra köplats kräver i min värld inte annat engagemang än att man kan avvara de pengarna Det är bara pengar. Att däremot på allvar starta upp en adoptonsprocess utan att till 100% vilja få barn genom adoption, är förstås bara dumt och fel - men det har ju ingen menat att de ska göra. Att ställa sig som sökandemedlem har inget med det att göra. Inte med dagens köer.

    Sen vet jag inte riktigt varför man ska behöva släppa tankarna på att få barn magvägen för att bli en bra förälder till barn som kommer adoptionsvägen? Gäller samma sak åt andra hållet också då, i rättvisans namn?

    Det man däremot måste göra är att inse att alla egna barn är lika mycket värda. Att känna att oavsett sättet som barnet kommer på så är det lika önskat, älskat och värdefullt. Då är man redo att adoptera! Eller föda barn, vilket det nu var man grubblade på
    Håller med till 100%. Kloka ord!!
  • Nystart

    Jag tror inte det finns ngt enkelt svar på din fråga Renstierna. Om man alltid har drömt om att var gravid, att se sina fysiska drag i ens barn så måste man nog ha sörjt det klart om det visar sig att det troligen inte kommer bli så. Det är nog lättare att acceptera om det visar sig HELT omöjligt, men finns det skuggan av en chans kanske det gnager lite inom en hela tiden. Framförallt är det ju viktigt att båda parter är med på tåget (om man är två).

    För mig som inte drömt om växande mage och som valde adoption före IVF  var det aldrig någon tvekan. och för mig är det såååå självklart att det är mina älskade egna barn, även om de inte är alls är lika mig. Det har de varit från första stund. Men jag tror man måste ha förståelse för att man kan vara rädd att inte kunna älska ett barn som inte är biologiskt. Man vet ju inte förrän man har facit i  hand. Samtidigt är det inte självklart alla bioföräldrar kommer att älska sina biobarn.

    För en del är IVF/"svenssonsättet"  och adoption likställt och det handlar bara om vad som lyckas först - eller om ekonomi. Det kan ju tyckas fult att prata pengar men det är tyvärr dyrt att adoptera och en krass verklighet att en del inte har råd, framförallt inte flera barn. Det är sorgligt.

    Men som någon skrivit tidigare är det viktigaste att känna att alla sätt är likvärdiga och då behöver man inte släppa några tankar alls. Bara man får utredarna att förstå att man känner så.  Och barnen. och att man inte adopterar av någon slags välgörenhetstanke, för då är man är fel ute.

  • linneaa81

    Jag tycker inte heller att man måste släppa den ena möjligheten att få ett älskat barn för den andra möjligheten. Inte i det långa loppet. Men det kan nog vara svårt att orka gå igenom båda processerna samtidigt. Jag kände direkt vid vårt första IVF att jag aldrig kommer orka att gå igenom fler än tre försök på raken. Sen vill jag komma vidare så fort som möjligt. Att adoptera är något jag velat göra i flera år, långt innan jag visste att vi skulle få det svårt, så för mig handlar det nu faktiskt om vad som kommer först... Att vara gravid har heller inte varit det viktigaste utan det har alltid varit barnet.

    Sen vill jag såklart inte fördröja någon annans väg mot ett barn genom att exempelvis börja en utredning för att sen ångra mig. Det hade inte känts rätt. Så när vi väljer att börja adoptionsprocessen kommer allt annat att läggas på hyllan...men kanske inte i graven :)

  • Helle68

    Vi ställde oss i kö hos tre adoptionsorganisationer samtidigt som vi var igång med IVF-försök nr 2 men detta har aldrig inneburit att vi sett adoption som en plan B. Vi hade aldrig något behov av att landa i tanken på att adoptera eller tid för att bearbeta sorgen över att inte få biologiska barn, faktum är att ingen av oss såg det ena alternativet som bättre än det andra utan bara två helt skilda sätt att bilda familj. Vi ville ha barn helt enkelt, oavsett hur. I och för sig var detta för några år sedan när köerna kanske såg lite annorlunda ut och dessutom var väntetiden för att få börja hemutredningen i vår kommun väldigt lång, samtidigt som vi också hade åldern att kämpa mot både vad gäller adoption och IVF. Har aldrig ångrat detta beslut och anser inte att det var moraliskt fel, hur skulle det kunna vara det när det var just tack vare det faktum att vi ställde oss i kö så tidigt som gjorde att vi fick möjligheten att adoptera och på så vis få våra efterlängtade och älskade barn???

  • villsågärna38
    Helle68 skrev 2011-11-08 07:55:47 följande:
    Vi ställde oss i kö hos tre adoptionsorganisationer samtidigt som vi var igång med IVF-försök nr 2 men detta har aldrig inneburit att vi sett adoption som en plan B. Vi hade aldrig något behov av att landa i tanken på att adoptera eller tid för att bearbeta sorgen över att inte få biologiska barn, faktum är att ingen av oss såg det ena alternativet som bättre än det andra utan bara två helt skilda sätt att bilda familj. Vi ville ha barn helt enkelt, oavsett hur. I och för sig var detta för några år sedan när köerna kanske såg lite annorlunda ut och dessutom var väntetiden för att få börja hemutredningen i vår kommun väldigt lång, samtidigt som vi också hade åldern att kämpa mot både vad gäller adoption och IVF. Har aldrig ångrat detta beslut och anser inte att det var moraliskt fel, hur skulle det kunna vara det när det var just tack vare det faktum att vi ställde oss i kö så tidigt som gjorde att vi fick möjligheten att adoptera och på så vis få våra efterlängtade och älskade barn???
    Håller helt med! Med dagens kösituation så krävs det ofta att man ställer sig i kö i god tid, det kan ju också vara så att man står i kö ett par år innan man drar igång utredningen. Man måste ju göra som man känner själv här, finns inget rätt eller fel tycker jag men börjar man närma sig den övre åldersgränsen så gäller det att vara strategisk också så att man inte går miste om chansen att adoptera pga det.
  • Renstjärna

    Ok, tack för era synpunkter och information! Det låter som att det viktigaste är ens egen inställning till adoption och att det är det man kanske måste landa i ordentligt innan man startar en adoptionsprocess. Jag kan också förstå att det är en påfrestande process, för att inte tala om tidskrävande, och att man därigenom kanske inte ska belasta sig själv med en aktiv IVF process samtidigt som man aktivt försöker få adoptera.

    Känner mig lite klokare, tack för det! Lycka till alla ni som väntar på barn!

  • ciann
    Kinamamma 2 be skrev 2011-11-05 12:38:33 följande:
    Alltså ursäkta mig men är det ingen här ovan som förstår att ni mentalt måste ha släppt tankarna på ett biologiskt barn för att överhuvudtaget vara lämpliga som adoptivföräldrar? Pengar och väntetid är oväsentligt i denna frågan tycker jag. Att inse att det inte blir några biologiska barn kräver mognad och ibland även en sorgeperiod. Personligen hoppade vi över IVF och gick på adoption direkt. Men vi väntade ett år efter föräldrautbildningen innan vi sökte för utredning för att smälta alla tankar och mentalt vara helt inställda på adoption och inget annat.
    Om ni fortfarande hoppas på IVF och samtidigt står i adoptionskö känns det inte som om ni egentligen vill adoptera utan ser det som en back up-plan. Ett adoptivbarn är värt mer engagemang än så. Eller? 
    Det här är en av de företsällningar som florerar som sanning i adoptionsvärlden. Det du säger med det du skriver är att adoptivbarnet är ett andrahandsalternativ som man måste igenom en sorg för att kunna ta emot på rätt sätt.

    För vissa kan det vara som du skriver, men inte för alla. För oss var första tanken att adoptera. Efter mental bearbetning gjorde vi IVF. När vi blev gravida kände vi sorg efter adoptivbarnet som inte kom. Och barn nr 2 är just ett adoptivbarn.
    Den enda sorg jag känt är den sorg jag kände när det kanske inte skulle bli en nr 2, för att hemutredarna ifrågasatte om vi skulle få adoptera ett barn, eftersom vi inte förstod att vi skulle sörja att nr 2 inte skulle bli biologisk.  
  • Kinamamma 2 be
    ciann skrev 2011-11-08 11:23:49 följande:
    Det här är en av de företsällningar som florerar som sanning i adoptionsvärlden. Det du säger med det du skriver är att adoptivbarnet är ett andrahandsalternativ som man måste igenom en sorg för att kunna ta emot på rätt sätt.

    För vissa kan det vara som du skriver, men inte för alla. För oss var första tanken att adoptera. Efter mental bearbetning gjorde vi IVF. När vi blev gravida kände vi sorg efter adoptivbarnet som inte kom. Och barn nr 2 är just ett adoptivbarn.
    Den enda sorg jag känt är den sorg jag kände när det kanske inte skulle bli en nr 2, för att hemutredarna ifrågasatte om vi skulle få adoptera ett barn, eftersom vi inte förstod att vi skulle sörja att nr 2 inte skulle bli biologisk.  
    Ciann, nej jag skriver INTE att adoption är ett andrahandsalternativ. Som jag skrev är det för EN DEL människor en sorg att inse att det inte blir några biologiska barn. För min personliga del var det så under den tid vi aktivt försökte bli gravida på naturlig väg. När vi insåg att det inte funkade struntade vi både i att utreda saken och att göra IVF - för oss var adoption ett förstahandsalternativ och vi valde faktiskt att skydda oss från en ev. graviditet medan vi stod i adoptionskön. Så var det med det. 

    Jag kan köpa att man ställer sig i kö i Sverige - för de länder som har lång väntetid i Sverige. Tycker bara att många verkar se adoption som just ett andrahandsval och en backup vilket jag tycker är helt galet. 

    Och Ethi, nej jag tror inte det är så lyckat att fortfarande gå och längta efter ett biologiskt barn om man ska adoptera. 

    Men alla gör som de vill (nästan) och jag tror att det var nyttigt att den här diskussionen kom upp.

    Lycka till med familjeplanerna, alla Glad

     
  • ciann
    Kinamamma 2 be skrev 2011-11-15 19:33:58 följande:
    Ciann, nej jag skriver INTE att adoption är ett andrahandsalternativ. Som jag skrev är det för EN DEL människor en sorg att inse att det inte blir några biologiska barn. För min personliga del var det så under den tid vi aktivt försökte bli gravida på naturlig väg. När vi insåg att det inte funkade struntade vi både i att utreda saken och att göra IVF - för oss var adoption ett förstahandsalternativ och vi valde faktiskt att skydda oss från en ev. graviditet medan vi stod i adoptionskön. Så var det med det. 

    Jag kan köpa att man ställer sig i kö i Sverige - för de länder som har lång väntetid i Sverige. Tycker bara att många verkar se adoption som just ett andrahandsval och en backup vilket jag tycker är helt galet. 

    Och Ethi, nej jag tror inte det är så lyckat att fortfarande gå och längta efter ett biologiskt barn om man ska adoptera. 

    Men alla gör som de vill (nästan) och jag tror att det var nyttigt att den här diskussionen kom upp.

    Lycka till med familjeplanerna, alla Glad

     
    Har man svårt att bli gravid tycker jag att man ska maximera chanserna att det blir barn, oavsett hur. Kan man acceptera både medicinsk hjälp och adoption som sätt att bli förälder tycker jag att man ska starta båda processerna direkt.  

    Ingen av metoderna är idag säkra sätt att få barn. Men båda tar tid och har en åldergräns. 

    Sen tycker jag att man kanske ska skydda sig när man skickar papper till land, lite beroende på hur lång kö det är.
    För då är det ju faktiskt ett barn inblandat.
  • Ethi
    Kinamamma 2 be skrev 2011-11-15 19:33:58 följande:
    Och Ethi, nej jag tror inte det är så lyckat att fortfarande gå och längta efter ett biologiskt barn om man ska adoptera. 
    Men då gör ju du skillnad på barn och barn, och inte bara sätten att få dem på?
  • Hanna J

    Har inte läst allt i tråden men har en liten fundering. Har just fått reda på att vi kommer att ha svårt att få barn på naturlig väg och tankar om adoption kom då självklart upp.
    Själv ser jag som flera andra här ingen egentlig skillnad på IVF och adoption vad gäller min relation till barnet osv. Har aldrig drömt om själva graviditeten, bara om att ha barn.

    Tankar angående adoption som andrahandsval: tja kostnad på 200tusen (gånger 2? jag tycker barn ska ha syskon om det är möjligt) och väntetid på 3-4år. Dom pengarna hade vi tänkt att lägga på hus/lägenhetsköp så att vårt/våra barn kunde växa upp på en trevlig plats. Men om det nu blir så att vi adopterar kommer självklart det barnet vara vårt, precis som om vi fått det på annan väg. Men varför göra det dyraste och det som tar längst tid först? och som nån sa, vissa kan inte ens få barn genom IVF, bäst är väl om de får möjlighet att adoptera. 

    Men, jag har svårt att se adoption som ett bättre sätt att bli med barn på, än IVF (ev med äggdonation) även av en annan anledning. Framför allt lite längre in i framtiden. Jag är nämligen för abort och preventivmedel, och hoppas att kvinnorna i länderna som det idag adopteras mycket ifrån ska ha tillgång till dessa saker. Världen går också framåt, fattigdomen minskar. Alltså färre och färre barn att adoptera. (det finns ju en anledning till att det är väldigt få barn som adopteras ifrån sverige tex) Jag vill inte att min lycka ska bero på andras olycka.
    Ser inga problem med att adoptera de barn som finns idag, men i framtiden ser jag inte detta som ett hållbart sätt att skaffa barn på. Om vi adopterade skulle jag nog snarare vilja arbeta för att så få barn som möjligt blev föräldralösa och behövde adopteras, och att fler donerade ägg.
    Någon annan som har tankar kring detta? 

  • Nystart

    Jag kan förstå dina reflektioner, även om jag inte riktigt håller med dig. Dels är det inte så att alla adoptioner skulle undvikas via preventivmedel eller abort. Det är nuförtiden ganska många äldre barn och barn med special need som adopteras. Det blir färre och färre små och friska barn som adopteras och den tendensen ser inte ut att vända. Föräldrarna har kanske haft intentionen att behålla sitt barn, men senare insett att de inte har råd att försörja det eller inte kunnat betala sjukhusräkningarna om de fött ett handikappat barn. Här kommer naturligtvis fattgdom in, men idag är det långt kvar till att alla jordens människor kommer att ha en god levnadsstandard. Ländernas ekonomiska utveckling hänger inte ihop med adoption. Att ex Sydkorea adopterar bort barn beror inte på fattigdom utan kultur i första hand. Adoptionerna minskar från Sydkorea men antalet barn på barnhem där ökar...Sedan finns det ganska många kvinnor i världen som pga kultur eller religion är mot abort, så det kanske inte är en lösning för dem.

    Att det inte adopteras så många svenska barn beror förstås delvis på att vi har ett socialt skyddsnät, därmed inte sagt att  det inte finns barn i Sverge som borde ha fått en adoptivfamilj. Det finns många barn som åker fram och tillbaka i fosterhem från tidig ålder pga att föräldrarna har t ex missbruks- eller psykiska problem och barnen far mycket illa. I Sverige är de fult att säga att dessa barn hade mått bättre av att adopteras bort och föräldrarnas rätt till sina barn är väldigt stark.

    Adoptionsorgansiationerna arbetar redan för att så få barn som möjligt ska behöva lämna sina föräldrar.   Jag tycker inte att ditt inlägg är vare sig kontroversiellt eller upprörande, men har svårt att se att adoption är ett alternativ för dig eller åtminstone har du långt kvar. Inlägget andas  en viss tveksamhet till adoption och då tror jag inte man ska välja det som alternativ. "Jag vill inte att min lycka ska bero på någon annas olycka". Men så är det. Resultatet hade kanske blivit ännu olyckligare utan adoption, men adoptionen har föregåtts av separation och sorg och det är något man måste acceptera.

    Sen har jag full förståelse för att man av ekonomiska och tidsmässiga skäl prövar IVF först.

  • JaMA08

    Hej

    Vi ska börja med adoption nästa år, ska gå utbildningen 28/1 och sen göra hemutredning. Vi har 1 Ivf försök kvar men det ska vi nog inte göra på grund av komplikationer för min del.  Mycket känslor och tankar..

  • Hanna J
    Ada,
    Tack för dina åsikter och tankar! Fler sätt att se på det är precis vad jag vill höra om. Jag försökte inte vara kontroversiell eller upprörande, så var väl bra att jag lyckades med det  :)

    Som sagt så är detta med ofrivillig barnlöshet väldigt nytt för mig/oss, och att fundera (och känna) kring det på olika sätt är viktigt för mig (liksom i alla viktiga beslut) och är inget vi bestämt oss om hur vi ska hantera än. Vi fick besked om att jag har svårt att bli gravid på naturlig väg för bara ett par veckor sen, har inte ens kommit så lång så vi vet om IVF med egna ägg är ett alternativ. Jag är dock en person som tänker "vad händer om", och vill vara förberedd på det mesta.

    Så tveksam till adoption som inlägget kanske ger sken av är jag inte. Tycker du är lite hård som säger att det inte är något för mig för att jag tar upp viss problematik, men kan vara svårt att få till nyanserna så här i text, då tänker jag på det jag skrev om "min lycka" som var mest en illustration, inget jag känner. Jag har inte läst någonstans om den frågeställningen jag hade och var nyfiken på vad folk som visste lite mer tyckte och ville få fler sidor av den. Inte så mycket som en fråga som skulle hindra mig från att adoptera utan något jag helt enkelt började fundera kring. Självklart kommer det alltid finnas barn som behöver föräldrar. Jag tänkte mer på att folk väntar med att skaffa barn allt längre, och att "behovet" av "åtgärder" mot ofrivillig barnlöshet blir allt större. Adoption kommer inte att räcka för att täcka det. 
    Folk i min omgivning slänger lätt ur sig "det är väl bara att adoptera om man inte kan få barn på annat vis". På adoptionsforum av olika slag verkar det ofta beskrivas som  "den bästa lösningen". Kanske för att man känner att man måste försvara sig för att folk uttrycker tvivel kring adoption? Jag tänker bara att det kan inte vara lösningen för alla, för det räcker inte barnen till.

     
  • Hjärtat längtar
    Hanna J skrev 2011-11-16 19:38:24 följande:
    Men, jag har svårt att se adoption som ett bättre sätt att bli med barn på, än IVF (ev med äggdonation) även av en annan anledning. Framför allt lite längre in i framtiden. Jag är nämligen för abort och preventivmedel, och hoppas att kvinnorna i länderna som det idag adopteras mycket ifrån ska ha tillgång till dessa saker. Världen går också framåt, fattigdomen minskar. Alltså färre och färre barn att adoptera. (det finns ju en anledning till att det är väldigt få barn som adopteras ifrån sverige tex) Jag vill inte att min lycka ska bero på andras olycka.
    Ser inga problem med att adoptera de barn som finns idag, men i framtiden ser jag inte detta som ett hållbart sätt att skaffa barn på. Om vi adopterade skulle jag nog snarare vilja arbeta för att så få barn som möjligt blev föräldralösa och behövde adopteras, och att fler donerade ägg.
    Någon annan som har tankar kring detta? 
    För vår del tyckte vi adoption är ett bättre sätt att få barn än ÄD, DI, embryoadoption. Och då menar jag främst de fall där de blivande föräldrarna faktiskt väljer åt sitt barn att inte kunna ta reda på sitt ursprung, sina gener. Det tycker jag faktiskt är själviskt. I sverige är det ju bra att det finns öppna donatorer. 
    Vid adoption finns det ju också många barn som aldrig får möjligheten att ta reda på sitt ursprung. Men då är det inget som vi adoptivföräldrar har valt åt barnet, utan situationen är ju som den är och man får försöka göra det bästa av det.  
  • ciann
    Ethi skrev 2011-11-16 12:10:48 följande:
    Men då gör ju du skillnad på barn och barn, och inte bara sätten att få dem på?
    Man kan ju faktiskt längta efter ett syskon till sittt första barn utan att det är något märkligt
  • Nystart

    Adoption är i första hand en lösning för föräldralösa barn och inte för ofrivilligt barnlösa. De svenska adoptiosorganistionerna är noga med att understryka att det är barnets bästa som är det primära och att det inte är möjligt för alla att adoptera. De är inte i första hand till för att hjälpa ofrivilligt barnlösa, det är IVF-klinikerna till för. Sen blir det förstås naturligt att den som är ofrivilligt barnlös söker sig till adoption som ett alternativ.  Adoption är redan nu en "lösning" för allt färre svenskar och det kommer nog fortsätta så.  Men kring det här finns det en massa okunskap och då kommer åsikter som "du kan alltid adoptera".

    Jag tycker därför att det egentligen är olika saker (med vissa beröringspunkter) att arbeta för bättre möjligheter til IVF och äggdonationer, kvinnors rätt till preventivmedel och att adoptera.

    Det är inte mening att vara hård, men som ditt inlägg var formulerat tolkade jag som att det var din uppfattning i dagsläget. Då skulle jag inte rekommendera adoption, det håller jag fast vid. Men OM ni kommer till det steget en dag är ju den obligatoriska föräldrautbildningen och hemutredningen till för att komma fram till vad man känner inför att adoptera. Under den processen lyfts många av de frågor du har i ditt inlägg

Svar på tråden Hur tänker ni kring IVF och adoption?