• Anonym

    Varför vill ni inte adoptera???

    Att få biologiska barn var/är mitt "förstahandsval" eftersom jag ville uppleva graviditet/förlossning/amning och eftersom jag tycker det är roligt att se likheter etc mellan oss föräldrar och barnen samt mellan syskonen. Men jag vet också att jag hade älskat ett adopterat barn precis lika mycket som ett biologiskt, så om jag inte hade fått biobarn och vi hade adopterat, då hade det visserligen varit vårt "andrahandsval", MEN det hade inte påverkat min kärlek ett dugg.
    Däremot har min man lite mer ambivalenta känslor gentemot adoption, så jag är glad att vi kunde få biologiska.

  • Anonym

    Varför är det så viktigt att rangordna valen? Mitt val är att bli förälder. Jag provade först på vanlig väg och det gick inte. Jag provade sen via IVF 2 st landstingsfinansierade försök som inte gav något resultat. Jag valde sen att gå vidare till adoption utan att köpa några IVF-försök själv. Jag började med det jag trodde skulle bli snabbaste och enklaste vägen till barn. När det inte gick så forsatte jag till nästa och sen till nästa utan att inbördes rangordna de olika sättens betydelse. För mig var allt bara vägen till målet och målet var det samma oavsett. Det som avgjorde att jag försökte i den ordningen var inte för att det skulle vara sämre kvalitet på det ena barnet eller det andra utan för att försöka bespara mig själv den oerhörda psykiska press det faktiskt innebär att gå igenom en adoptionsprocess.

    Nu är vi faktiskt inte framme vid målet riktigt ännu så vi lever kvar i den stora ovissheten och känslan av att vara utlämnade till någon annans goda vilja. Men jag kan försäkra er att inget barn i hela världen kan vara mer älskat och efterlängtat än vår son som väntar på andra sidan jorden är.

  • Anonym

    Jag anser att det är människohandel i högsta grad. Att frakta ett barn, från sin del av världen, hit till rika och giriga västerlänningar är rent vidrigt i mina ögon. Man främjar orättvisor av alla slag på det sättet. Du hjälper kanske ett barn på olika sätt, men i det långa loppen främjar du orättvisa och fattigdom.

  • Anonym

    Nu har jag ett barn redan, som jag varit gravid med.

    Men hade jag inte kunnat få barn så hade jag nog provat med ivf, äggdonation och ev. även surrogatmamma innan adoption.

    Dels för att man blir så granskad innan man blir godkänd som adoptivförälder. Och dels för att det är så långa köer. Fler och fler länder vill heller inte adoptera bort barn, så det är flera års väntan... Allt fler barn som faktiskt adopteras bort är sjuka på något sätt. Och de stannar längre hos sina biologiska föräldrar, vilket jag anser gör traumat större när de sedan får byta familj.

    Rent krasst är det ju också så, att jag hoppas på att vi är på väg att utvecklas till en värld där inga barn är oönskade och alltså inte behöver adopteras bort. Tyvärr drabbas ju då de som av olika anledningar inte kan få biologiska barn, eftersom de då inte får möjlighet att bli föräldrar.

  • Anonym

    Jag skulle aldrig orka utsätta mig för alla utredningar som man måste gå igenom för att bli godkänd för adoption. Aldrig. Jag är heller inte så angelägen om att få barn att jag skulle betala hundratusentals kronor för dem eller gå igenom en massa läkarundersökningar och behandlingar.  Kan jag inte få barn genom att ligga lite så får det vara. 

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-15 11:11:17 följande:
    Jag skulle aldrig orka utsätta mig för alla utredningar som man måste gå igenom för att bli godkänd för adoption. Aldrig. Jag är heller inte så angelägen om att få barn att jag skulle betala hundratusentals kronor för dem eller gå igenom en massa läkarundersökningar och behandlingar.  Kan jag inte få barn genom att ligga lite så får det vara. 

    Jag känner precis på samma sätt, skulle inte vilja bli så hårt granskad som man blir om man vill ansöka om adoption. Jag tror också det skulle vara svårt för mig att bli godkänd eftersom jag har haft en del psykiska problem.
  • Anonym
    Loriyana skrev 2011-11-18 19:13:03 följande:
    Jag är övertygad om att adoptivbarn kan älska sina adoptivbarn precis lika mycket som föräldrar som älskar sina biologiska barn! Det är inte brist på kärlek som gör att jag är tveksam till adoption. Utan det är för att jag anser att det är i barnets intresse att få stanna i sitt eget land med sin egna kultur och hamna hos människor som delar denna kultur. Många adopterade växer upp med en stor tomhet och saknad, de har ofta psykiska problem....och detta har inget att göra med adoptivföräldrarna och deras kärlek. Jag tror absolut att många adoptivföräldrar är jättebra föräldrar, MEN det betyder ändå inte att adoption är det bästa för barnet.
    Innebär det att det är framför allt utländska adoptioner du är tveksam till? Det är ju det absolut vanligaste idag givetvis, även om den vanligaste adopterade i Sverige faktiskt är medelålders och svenskfödd.
    I den bästa av världar skulle behovet av barn att få adoptivföräldrar vara lika litet i alla länder som i dagens Sverige. Nu är det tyvärr inte så och i flera länder som adopterar till Sverige täcker inte det inhemska adoptionsbehovet de barn som saknar föräldrar som kan ta hand om dem. Där är dessvärre alternativet till internationell adoption inte inhemsk adoption utan barnhem. (Detsamma gäller i vissa andra länder som av "stolthet" i princip inte godkänner utländska adoptioner trots att det finns många barn i landet som inte får inhemska adoptivföräldrar.)
    Även jag är tveksam till framför allt de sena adoptioner där barnet är flera år gammalt när det kommer från ex Rumänien och förutom andra separationer åker på språkbyte. När det gäller mindre barn kan jag inte hålla med om att alternativen alltid är bättre än internationell adoption.
  • Anonym
    Anonym (aldrig) skrev 2011-11-20 23:54:28 följande:
    ja, dels det, och sen kvarstår ju fortfarande faktum att det finns fler föräldrar som söker barn än tvärtom, så varför man skulle adoptera när man kan få biologiska barn förstår jag inte.
     
    Du förstår det inte men bevisligen finns det ju föräldrar som adopterat fast de har biologiska barn sedan tidigare så de måste ju ha sett det som ett bra alternativ. Känner själv till fyra familjer jag träffat där det varit så när jag nu tänker efter. En med två, en med tre och en med ett biologiskt barn innan det adopterade och en med ett biologiskt först, ett adopterat och så fler biologiska till. Ska kanske säga att dessa adopterade alla är 40+ nu, vet inte ens om dagens adoptivländer godkänner familjer med äldre biologiska barn.
  • Anonym
    Anonym (aldrig) skrev 2011-11-21 15:43:35 följande:
    Men varför har man då en sådan önskan att adoptera? Vad är så attraktivt med det? Är det för jobbigt att vara gravid eller vad?
    Det kan ju vara så att de inte får bli gravida igen på grund av risker för hälsan.
  • Anonym
    Anonym (aldrig) skrev 2011-11-21 15:43:35 följande:
    Men varför har man då en sådan önskan att adoptera? Vad är så attraktivt med det? Är det för jobbigt att vara gravid eller vad?
    Du menar för föräldrar som adopterat fast de bevisligen kunnat få biologiska barn? (som jag nämnde).
    Jag har aldrig frågat de familjer jag träffat på som gjort så. De "barnen" är jämnåriga med mig. Det var inget jag funderade över när jag var barn. Ska jag gissa nu så är det förmodligen någon kombination mellan att vilja finnas där för barn som redan finns men inte har någon som tar hand om dem och ett mindre starkt intresse av vems gener barnet bär på. Precis som den biten för dig är helt avgörande finns det andra som tycker den är helt ointressant (och många på en skala däremellan förstås). Den familj jag har i närheten nu som gjort så lärde jag känna som vuxen och där skulle jag tro att det är en kombination av båda. Iofs borde de faktorerna finnas i någon grad även hos de infertila som adopterar, annars hade de ju resonerat som du.

    En tjej jag känner som adopterat fast hon är fertil var singel när hon adopterade (som 35+) och fick biologiskt yngre barn när hon sedan träffade sin man. Det är ju inte detsamma som att adoptera det yngsta barnet men inte heller där fanns det några infertilitetsproblem; någon annan hade kanske valt att kasta sig in i en relation för att få barn i stället eller insemination.
  • Anonym
    Anonym (aldrig) skrev 2011-11-21 21:25:53 följande:
    Du misstar mig för någon annan, det finns visst en eller två till med samma nick här ;) 
    Du har helt rätt. Jag blandade ihop dig med "Aldrig!" här ovan.
  • Anonym

    Skulle gärna adoptera men det är en väldigt lång process med utredning och väntetid som tar flera år. Den bild man får av Hollywoodstjärnor som adopterar speglar inte riktigt verkligheten.

    Sen finns ju många ofrivilligt barnlösa som väntar i åratal på ett adopterat barn. Att så att säga "ta" ett av de barnen när vi kan få biologiska hade känts själviskt, särskilt som en av mina vänner är ofrivilligt barnlös och precis har påbörjat processen. Vet inte hur jag skulle kunna försvara att ha tagit ett av de barn som hon/dom och andra par i deras sits så desperat väntar på när vi på egen hand kan få det dom längtar mest efter. Bättre att fler ofrivilligt barnlösa får sina adopterade barn och att vi som kan på egen hand undviker att öka på deras väntetid genom att ställa oss i samma kö.

  • Anonym
    elwen skrev 2011-11-08 12:59:24 följande:
    alltså frågan var ju till dom som inte kan få egna barn , kan man föda barn så klart man ska de
    Du kanske ska lägga till det i trådstarten. Nu ser det ut som att du frågar alla och då kommer ju massor av dom som kan få egan barn också svara.
  • Anonym
    Anonym (Mamma i hjärtat) skrev 2011-12-20 13:56:19 följande:
    Jag och min är färdiga med vår hemutredning, jag kan inte få barn genom IVF eller av mig själv. Vi står också i kö för äggdonation.
    Har vi tur blir det ett barn av varje i framtiden.

    Jag har full förståelse för de som har möjligheten att få barn på biologisk väg att man väljer det, varför skulle man inte det när man har möjligheten och är förmögen  till det?

    För mig handlar det om att bilda familj, att bli ett barns mor oavsett om det kommer magvägen eller flygplansvägen.
    Klart att jag också har sörjt innerligt att jag inte kan få barn och då säger jag inte "egna" barn för ett adopterat barn är också ditt eget barn.
    Och javisst, att adoptera är en egoistisk handling, du vill och önskar utöka din familj med en familjemedlen så javisst du gör det i eget intresse.
    Det är tjafset om att man gör en god gärning och hela den biten, skitsnack, de som tycker det borde inte få adoptera alla!
    Ett barnhem är inget ställe för barn ovasett ålder att växa upp på så visst finns det många barn som behöver föräldrar även om det genom åren har blivit mer komplicerat och tidskrävande.
    Att bli adoptivförälder är ingen dans på rosor mina vänner, att sitta och vända ut och in på sig själv, sin relation, sin ekonomi, sitt konktaktnät etc. Men jag och min man gör det för att vi verkligen vill bli föräldrar, vi har en stark längtan och önskan om att få barn.
    Det är ett stort ansvar att få ett barn till sig som kanske redan har upplevt många separationer i sitt liv innan de kommit till oss, vi som väntar och längtar efter just det barnet.

    Jag själv har en dålig relation med min far och har många gånger frågat min mamma om jag inte är "brevbärarens dotter" för vi har noll gemensamt och absolut inget gott att säga om varandra men min far är han alltjämt.
    För mig är inte blod tjockare, det är jag själv smärtsamt medveten om.

    Så ni som kan få barn på egen hand, grattis, verkligen, jag unnar er det i hjärtat.
    Oavsett vilken väg mitt framtida barn kommer hoppas jag att jag kommer att vara en tillräckligt bra mamma för att kunna ge och guida mitt barn in i vuxenvärlden med allt vad det innebär.

    Kram från en blivande mamma
    Känns det inte fel att ha adoption som sistahandsval? Kul för det barnet, liksom... Veta att mamma o pappa EGENTLIGEN ville ha ett eget barn (ser inte adopterade som egna barn, det är andras barn), men det gick inte, så då tar vi det här istället... Känns inte genuint äkta. Jag o min man vill ha egna barn, biologiska från oss, annars får det vara.
  • Anonym

    Jag beundrar de som adopterar men vet inte om jag skulle kunna adoptera själv..men sen så vet jag inte ens om jag nånsin vill ha barn 

  • Anonym

    jag kan tänka mig adoptera om jag inte får biologiska barn.
    jag vill ha biologiska barn för det e "billigare" (bara ha sex, ej avgifter, ansökan, väntan mm) 

Svar på tråden Varför vill ni inte adoptera???