• pritt

Prematur?

Hej alla!
    Tror en liknande tråd varit med innan av en annan användare ...
    Är det bara jag som tycker det känns ... hmm ...inte löjligt .. men hur ska jag förklara mig utan bli halshuggen ... Föräldrar med barn födda i typ v 34-37 tycker deras barn är prematura och kanske inte född fullt utvecklade? Jag har en dotter född i vecka 27!!! Det kallar jag prematur, men fara för livet, lungorna hjärta och hjärna ... inte v 34-37
    Jag vet det allt innan v 38 kallas prematur ... men nån måtta för det väl vara?
    Är man dåligt påläst istället om man är rädd att barnets lungor inte kommer funka vid v 36?
    Tror inte det är bara jag med ett extremt tidigt föddt barn, tycker det känns konstigt med föräldrar som är oroliga för sina barn födda så sent?!

• Svar på tråden Prematur?
  • Laurencia

Vi fick vår dotter i v. 32. Jag var inte speciellt orolig för att hon inte var utvecklad. För alla tester visade att hon mådde bra och de fick rätt. Hon gallskrek när hon kom ur magen och då bisste vi att lungorna fungerade. Hon har mått jättebra hela tiden (förrutom kikhosta när hon var två månader). MEN de finns ju de som får barn i ex. v. 36 som har tillväxthämmade barn eller barn med olika skador och som inte är större än vår Ida var när hon föddes (1815g och 40 cm lång). Jag tycker inte man kan dömma någon för att de oroar sig för sina barn. Den rätten har vi alla som föräldrar. Oavsett när de föds. Eftersom vi har haft sån tur med vår lilla dotter så tänker jag sällan, eller pratar om att hon är prematur. Hon utvecklas som andra barn och växer så det knakar. Men vi har alla olika behöv och funderingar, som vi som sagt har rätt till.

• MBP

Riktigt arg på dig nu. Kan bara informera dig om att ett barn fött i vecka 28 oftast är i betydligt bättre skick än ett barn fött i vecka 34 eftersom barnets lungor då är som sämst. De barn som hamnar på neonatalen som är födda från vecka 34 och framåt är dessutom ofta i dåligt skick eftersom andra komplikationer än bara deras tidighet tillstött.

Barn i vecka 34-36 har dessutom svårigheter att äta pga av sin litenhet.

Prematur betyder för övrigt född innan mogen. Före vecka 38 utvecklas barnet som i mammas maga, med andra ord ligger även dessa barn efter och har korrigerad ålder.

Men jag stötte på mammor som dig på neo. Som tyckte att jag inte hade där att göra för att mitt barn var så stort. Att han nästan dog vid förlossningen räknades inte, att han låg sövd i respirator första veckan av sitt liv räknades tydligen inte det heller. Att han var i sämre skick än de flesta där inne var också ovesäntligt för de var ju de som led mest. Jag satt tillsist ensam i pumprummet för jag ORKADE inte lyssna på sådan som dig.

Ditt inlägg är jävligt elakt.

• KäRinGa

Min 1a grabb föddes 18 dagar för tidigt, m en vikt på 2090g. Ja hade int en tanke på prematur, men när ja går hos bm me sista bebben, säger hon att min 1a pojke va prematur. "Va? Va han d?" var min tanke då. han va ju fullt frisk ju.... Så ja fstår att TS e konfunderad över hur bebbar födda ftr v 36 kan kallas prematurer....... Kram

Själv va ja en prematur, född runt v 29, o blev liggandes i kuvös 6-9v...

• MBP

Jag skiter fullständigt i om hon är konfunderad över det eller ej. Hennes inlägg är en jättekränkning mot mig och många andra mammor i min situation. Jag nedvärderar inte andras situationer, då kan hon låta bli att nedvärdera min.

• pritt

Men snälla nån, jag visst det ... man blir halshuggen
    När jag fick min dotter i v 27, blev jag överlycklig att hitta ett forum med en prematur chatt för jag var orolig, rädd och ensam. Men tyvärr menar jag att här finns bara mamma o pappa till barn födda mkt senare än min och har hittills inte hittat många att bolla mina undringar över!
    Alla barn kan ju få komplikationer, även om de är födda efter v 38-39, men dom behöver sällan ligga i kuvös i 8 veckor, eller operera hjärtat m.m som min dotter!
    Jag menar inte att era barn skulle må bättre än mitt, bara trist att det inte finns extemt tidigt födda föräldrar här!!
    Elak vet jag inte ... utan letar bara efter folk som förstår vad extremt tidigt född innebär!
    Synd bara att man inte får uttrycka sig som man vill utan alla ger en alla taggar utåt, ni verkar leta efter inlägg att såga?

• MBP

Vaddå leta inlägg att såga. Jag trodde i min enfald att jag också var välkommen in i prematurtråden, men uppenbarligen inte enligt dig...

Hade du velat ha någon att bolla erfarenheter med kunde du lämpligen ha beskrivit din historia i TS och sedan begärt feedback eller frågat om någon varit med om något liknande.

Istället väljer du att tala om att vi som har prematura barn födda mellan vecka34-37 inte vet vad vi talar om och att du anser att det finns "riktiga" prematurer och vi som har prematura barn födda mellan vecka34-37 bara är överspända!

• Ralph

Känsligt detta..

Men jag undrar vad MBP har fått det ifrån att barnets lungor är sämre i vecka 34 än 28. Där får du allt länka till några referenser så vi alla kan läsa det. Inte bara komma med några "sanningar" här...

Upp till bevis för ditt påstående!

• MBP

Jag har ingen länk, det var vår neonatalläkare som informerade om det, eftersom det var aktuellt att spruta in ett preparat direkt i lungorna för att förstärka lungmognaden. Av någon anledning är nivåerna av det lägre i vecka 34 än i vecka 28, varför det var så sa han sig inte veta.

Och du Ralph, du får gärna länka till något som säger motsatsen, ingen är gladare än jag om lungmognaden hos vårt barn var bättre än de trodde... jag lovar.

• mludvigs

Om det i sjukvården kallas att alla barn födda tidigare än vecka 38 så är det väl inget fel att kalla sitt barn prematur om det är fött i vecka 37? Vare sig om det mår bra eller ej när det föds.

Jag förstår att det kan känna konstigt för er med barn födda väldigt tidigt men det ger dig ingen rätt att säga att bara för att ditt barn är fött mycket senare än mitt så har du inte rätt att kalla det för prematur.

Det är ju som att säga att jag har en spicka i ett ben och nån svarar - det är ingen spricka - för vad jag har det ÄR en spricka - min spricka är mycket större än din....

Man ska kanske dela upp PREMATUR-delen på FL i lite mer och mest prematur.... Vem vinner på det?

• Ralph

Tja, tyvärr räcker inte det. Alltför många här bara slänger ur sig "sanningar" som sedan skall styrka deras åsikter.

Om en diskussion eller debatt, kalla det vad man vill, skall ha någon substans och leda till nåt så måste man visa var man har hittat denna "faktan". Då räcker det inte med att "han sa så" eller "jag har läst".
    Du kan ha missförstått eller bara precis hittar på...
    Nu säger jag inte att du har gjort det, men för att man ska ha en substans i debatterna så får man länka till fakta.

Sen så är det den som påstår någonting som får styrka det, inte tvärtom.
    Om jag sedan inte håller med och har annan fakta, så får jag styrka det.

I detta fallet så vet jag inte vad som stämmer. Men jag har svårt att tro det...

Svar på tråden Prematur?