nattinattio, jag hade inte förberett mig på att föda så tidigt som jag gjorde, men jag hade läst att om jag klarar mig till v.24 så skulle pojkarna ha en chans. Tror faktiskt inte att något kan förbereda en på nåt sånt. Inte heller tror jag att man upplever något sådant annorlunda bara för att man som du skriver har haft det "jobbigt" tidigare i livet, men det är bara vad jag tror. Skulle jag föda lika tidigt nu skulle det inte vara främmande för mig och jag skulleinte känna samma oro kring allt som sker "runt" barnet, men man kan ju aldrig veta vad barnet skulle råka ut för, så svårt att säga hur man skulle ta det.
Huldra, klart att det är jobbigt att ha ett barn som ligger i c-pap det förstår väl vem som helst. Likaså förstår jag att det var jobbigt att vänta i fyra veckor på att få sova med ditt barn och eftersom det här defintivt inte är någon "tävling" så tänker jag inte nämna hur lång tid det tog tills jag fick sova med min son.
Jag kan inte tala för TS, men väl för mig själv, och såhär i efterhand när man vet det man vet så är inte gulsot, sondmatning eller kuvös en "big deal" för mig. Men hade jag inte varit igenom det jag upplevt vet jag att min uppfattning hade varit annorlunda. Att jag ibland "irriterar" mig på föräldrar som beklagar sig över sin tid på neo beror inte på att jag inte förstår att det varit traumatiskt för dem, men vissa har haft sitt barn i kuvösen ett dygn, det har fått sola i nåt dygn eller två o sondmatats tills de lärt sig amma, och vissa verkar inte förstå att de har haft "tur". Självklart vill ingen hamna på neo, och att föda tidigare än beräknat är jobbigt det förstår jag, och självklart får man tala om sin tid där, hur ska man annars kunna gå vidare, men inse samtidigt hur lyckligt lottade ni var. Ibland känns det som om människor inte förstår att uppskatta det, och jag måste åter säga att det är en stor skillnad på oro att se sitt barn sondmatas mot att se hur läkare trycker på larmknappen o alla kommer springande för att återuppliva din lilla skatt, eller att barnet "solar" mot gulsot än att få höra att barnet just hostat upp sin respirator för tredje gången på samma dygn och att det är därför han inte syresätter sig. Jag jämför inte och det är ingen tävling, det är olika sorters oro, det är allt.