• pritt

Prematur?

Hej alla!
    Tror en liknande tråd varit med innan av en annan användare ...
    Är det bara jag som tycker det känns ... hmm ...inte löjligt .. men hur ska jag förklara mig utan bli halshuggen ... Föräldrar med barn födda i typ v 34-37 tycker deras barn är prematura och kanske inte född fullt utvecklade? Jag har en dotter född i vecka 27!!! Det kallar jag prematur, men fara för livet, lungorna hjärta och hjärna ... inte v 34-37
    Jag vet det allt innan v 38 kallas prematur ... men nån måtta för det väl vara?
    Är man dåligt påläst istället om man är rädd att barnets lungor inte kommer funka vid v 36?
    Tror inte det är bara jag med ett extremt tidigt föddt barn, tycker det känns konstigt med föräldrar som är oroliga för sina barn födda så sent?!

• Svar på tråden Prematur?
  • MBP

Ralph: Jo det är förmodligen exakt vad han försökte säga, såvitt jag kan se av "genomskummningen", ska sätta mig och läsa ordentligt med en gång.

Det är få gånger jag gillar att ha fel, men det var skönt att jag hade det om dig .

Vad gäller källhänvisningar så håller jag med. Jag anser att man bör styrka sina påståenden. Helst med källhänvisning och/eller länkning. Dock utgör det en svårighet när infon man fått är av myckt specifik karaktär, vilket ju prematurkunskaper är, att hitta vettig info.

Nu lyckades du i alla fall, så jag måste fråga: Vad sökte du på? Jag gick bet med alla former av prematur inklusive alla kombinationer med lungmognad.

• huldra29

Alla föräldrar oroar sej för sina nyfödda... Helt normalt!!!!
    och det är väl ingen skillnad på om man har ett fullgånget jättesjukt barn eller ett prematur barn som är jättesjuk..

Det finns väl ingen som vill bli förlöjligad över sin oro.. obefogad eller inte...

Prematur = barn som är födda innan v 38 jag väntar mitt fjärde barn och är oxå orolig för hur prematur det kommer att vara.. är i v35 nu så jag hoppas att det går bra om h*n skulle komma ut nu..

Min första föddes i v 34.. hade visserligen inga problem med andningen men det berodde på kortisonet hon fick.. låg sen kvar på neo i 5 veckor för hon kunde inte suga...

Nu var jag förberedd på att hon skulle komma för tidigt (började öppna mej i v 23) men ändå jätte jobbigt

Min sista föddes i v33 jättelungsjuk och hade infektioner fick vara på neo i 3 veckor innan han hämtade sej.. oxå jätte jobbigt och en stor oro

Sen låg det fullgångna sjuka barn på neo oxå
    Självklart oroar man sej man kan ju aldrig vara helt säker på att det kommer gå bra..

men jag kanske bara är löjlig
    Visste inte att det fanns dom som tog illa upp att man kallade sina barn för prematur och att man är orolig för sitt ofödda barn

Förstår faktiskt inte varför man måste påpeka att mitt barn är mer prematur än ditt..
    Det tycker iallafall jag är en självklarhet att det är skillnad på prematur v 27 och prematur v 35

• kengru

Pritt, jag har dragit igång en sån här tråd tidigare, var inte populärt, men jag håller med dig fullkomligt. Så du e inte ensam om att tycka som du gör, verkligen inte. Nu har inte jag läst de tidigare inläggen, men jag har en känsla av att inget förändrats sen min tråd låg ute, så jag hoppar in.

• kengru

Maya S, Håller med dig om att det måste vara chockerande att föda tidigare än beräknat, men när du säger att ditt barn visade "alla" tecken på att vara prematur undrar jag om det är de du har skrivit? Gulsot kan vilket barn som helst få, prematur eller inte, är inget att oroa sig för så jag förstår inte varför det alltid kommer ut som ett slags "bevis" på att barnet varit tidigt. Sondmatnong, visst, men det är ju heller inget att oroa sig för.

• Laurencia

Jag blir förbannad! Varför ska man inte få känna oro och tycka tiden på Neonathal osv. var jobbig bara för att ens barn föddes i v. 32 och inte behövde operationer m.m.!? Jag är MER än tacksam för att vår dotter bara behövde ligg i kuvös 7 dagar och att hon kom hem efter 5 veckor och att hon var frisk och pigg hela tiden. MEN det innebär inte att det inte var den jobbigaste perioden i mitt liv. Jag fick förlossningsdepression konstaterat efter 6 månader och äter mediciner. Men det innebär inte att det varken är mer eller mindre synd om mig än någon annan! Vi har väl alla rätt att känna det vi känner! Basta!

Vill TS prata med personer i samma situation som henne och inte är intreserade av oss andra så fråga om DET då. Starta ine en debatt om vad som är prematur och INTE och om man har rätt att känna oro eller inte!

• kengru

MammaM, nu är det väl så att pritt har all rätt i världen att ta upp detta till diskussion, och om det upprör dig så förstår jag inte varför du inte bara stänger sidan o öppnar ett annat inlägg.
    Jag håller till viss del med henne i hennes inlägg, men inte helt. Jag tycker inte att någon som är orolig för sitt barn är "dålig påläst", snarare så håller jag med ett av de tidigare inläggen att man som gravid får alldeles för lite info om just sånt här. Läkare och sköterskor har helt enkelt inte tid att sätta sig ner o prata med föräldrarna till barnen på neo, så hur ska de då kunna veta risker, behandlingar, mm.

Tur att det gick så bra för er dotter, v.32 är rätt tidigt tycker jag, och jag hoppas att du snart kommer att må bättre.

• Laurencia

Kengru: Du har heeelt rätt. Naturligtvis får TS starta den här debatten. Som naturligtvis är viktig den oxå. F´låt. Jag blev bara lite upprörd . För mig var det otroligt trauma och en chock när de bestämde sig för att förlösa mig i v. 32 pga. att det fanns oro för MITT liv. Jag mår för övrigt jättebra nu och vår dotter hänger med jättebra både viktmässigt och utvecklingsmässigt. Tack för omtanken!

• MayaS

Kengru:

Kan du inte läsa... vad är svårt att förstå med det jag skrivit?

Det är möjligt att det för dig inte är speciellt ovanligt vare sig med sondmatning eller gulsot.

"Gulsot kan vilket barn som helst få, prematur eller inte, är inget att oroa sig för så jag förstår inte varför det alltid kommer ut som ett slags "bevis" på att barnet varit tidigt. Sondmatnong, visst, men det är ju heller inget att oroa sig för. "

Detta är vad du skrivit... ett frisk barn oavsett om det är prematurt eller inte blir INTE sondmatat... och just gulsot är väldigt mer vanligt hos just prematura barn än hos fullborna barn.

Vem är du att sätta dig till doms över vem som har ett prematurt barn eller inte.... är mitt barn mindre "värt" att oroa sig över "bara" för att hon är född i v. 34 istället för tidigare?

I ena inlägget från dig så ska jag som har fött i v 34 inte få anse att mitt barn är prematurt medans i nästa du skriver så är ett barn fött i v 32 prematurt... vart går gränsen??

Jo DET ska jag tala om för dig.... DEN går vid v 38 för först DÅ är ett barn fullgånget och helt klart.

När det gäller prematura barn eller alla andra barn för den delen... varför i H-vete ska det vara en tävling om vem som fått mest behandlign eller vem som mått värst... man är olika personligheter och oavsett vad så är det en tuff tid... låt det vara vid det... vill ni som fått barn väldigt tidigt ha kontakt med varandra... så sök efter det då.... ge er inte på andra mammor bara för att de "råkat" få sina barn ett X antal veckor efter er och haft turen att slippa det ni varit tvugna att gå igenom... oavsett så är det aldrig en speciell trevlig upplevelse att tvingas ha sitt barn på en neonatalavdelning.... prematur eller inte...

• kengru

MammaM, kul att höra att ni båda mår bra. Jag kan förstå att man kan bli upprörd när man läser vissa texter här på FL, men ibland tror jag att trådskrivarna måste få skriva av sig, och ibland känns det som om vissa människor faktiskt "skyller" saker på att deras barn är prematur utan anledning, har själv stött på föräldrar som legat tre nätter eller en vecka på neo som tror att de vet vad jag varit igenom. De har ingen aning, precis som att jag inte har en aning om deras erfarenheter. Sen finns det föräldrar som nästan stolt talar om att deras barn är prematura, födda i v.36 minsann, och?

• kengru

MayaS, oj, så arg du blev, det var inte meningen. Men till saken hör att du skrev "alla tecken på prematur" och sondmatning o gulsot är långt ifrån "alla tecken", det var det jag reagerade på.

Svar på tråden Prematur?