• pritt

Prematur?

Hej alla!
    Tror en liknande tråd varit med innan av en annan användare ...
    Är det bara jag som tycker det känns ... hmm ...inte löjligt .. men hur ska jag förklara mig utan bli halshuggen ... Föräldrar med barn födda i typ v 34-37 tycker deras barn är prematura och kanske inte född fullt utvecklade? Jag har en dotter född i vecka 27!!! Det kallar jag prematur, men fara för livet, lungorna hjärta och hjärna ... inte v 34-37
    Jag vet det allt innan v 38 kallas prematur ... men nån måtta för det väl vara?
    Är man dåligt påläst istället om man är rädd att barnets lungor inte kommer funka vid v 36?
    Tror inte det är bara jag med ett extremt tidigt föddt barn, tycker det känns konstigt med föräldrar som är oroliga för sina barn födda så sent?!

• Svar på tråden Prematur?
  • KäRinGa

D ja ville ha sagt, e att ja hade int en tanke på att min 1födde va prematur, tills min bm sa d i våras.... Nu e han sm vilken 5åring sm helst.

Va ÄR prematur eg?
    För tidigt (hur mkt?) ?
    Liten födelsevikt (hur mkt?) ?
    Sjukt?
    Lr va handlar de om eg?

• Ralph

Visst har pritt rätt!!!

Det finns en indelning för prematurer. Här är den:

En normal graviditet varar i 40 veckor, beräknat efter tidpunkten för första dagen i kvinnans sista menstruation.
    - PT (Pre Term/för tidigt född) Barn fött mellan graviditetsveckorna 33 och 36,
    - VPT (Very Pre Term/mycket för tidigt född) Barn fött mellan graviditetsveckorna 29 och 32
    - EPT (Extremely Pre Term/extremt mycket för tidigt) Barn fött före graviditetsvecka 29

referens: www.tryggabarn.nu/barn/index.asp

Så ja MBP, så gör man... slutdiskuterat....

• malinn

Vår dotter föddes i v 36+0, alltså var hon prematur. Dessutom låg hon i säte vilket vi inte hade en aning om. Förlossningen gick ganska fort och jag kunde inte få någon bedövning förutom lustgas eftersom att värkarna då kunde avstanna vilket dom absolut inte får vi sätesförlossning. Nu vägde vår dotter 3175g och var 48cm lång så hon var inte speciellt liten, vi behövde aldrig ligga på neonatal och hon var väldigt frisk för övrigt, föutom att hon fick sola för gulsot och blev tillmatad från att hon var några timmar.
    Jag tror det hela handlar om hur man själv upplever både förlossningen och det som kommer efteråt. Vissa tycker att det är jobbigare än andra och då måste dom få känna så. Alla har rätt till sina egna känslor. Även min syster födde sin son i säte och han är född "bara" 9 dar för tidigt, men han fick ligga på neonatalen för olika komplikationer.
    Alla barn är olika, så är det bara!!!

• Gosemaja

Det spelar ingen roll om man har fått ett barn extremt för tidigt eller i vecka 37, för var enskild person är det en traumatisk upplevelse att få ett barn som inte mår bra vid födelsen, oavsett gravhet. För det blev ju inte som man hade tänkt sig.....
    Jag hann träffa många föräldrar under vår tid på neo och även mammor som hade fullgångna barn som behövde sola några dagar mot gulsot mådde väldigt dåligt över deras situation och det förstår jag. Hade jag fått min son i v.36 så skulle jag nog vara lika förkrossad över att min gravidtet inte blev som jag hade hoppats,lika mycket som jag blev nu när min son kom i v.24....

• KäRinGa

Men va min grabb int prematur då iaf? 18 dagar e la int mkt fö tidigt, men vikten va liten....

• Lady Namárië

Läste du ens den andra tråden? (Länkar till seidan där mitt första inlägg i frågan finns med: www.familjeliv.se/Forum-3-142/m5204295-4.html)

Jag "tycker" inte att min son (f. 36+4) är prematur - han ÄR det enligt alla papper, försäkringsbolag, bvc etc. etc. Det är inte jag som har bestämt det, och jag skriver det definitivt inte för att irritera de som fött tidigare än jag. Som jag skrev i den andra tråden är jag oerhört tacksam för att jag fick gå så länge (jag var sjukskriven för hotande förtidsbörd en stor del av graviditeten), och för att min son inte råkade ut för andra komplikationer än låg födelsevikt och gulsot.

"Prematur" är ju ett medicinskt begrepp med ganska vida ramar. Trist att du stör dig på andras diagnos, men om ditt syfte är att finna de som befinner sig i en situation som liknar din åstadkommer du inte särskilt mycket genom att i stort sett dumförklara andra föräldrar.

• pritt

Alla mammors födslar och graviditeter är olika, vissa går bra vissa går mindre bra, det är inte det jag menar! alla är unika o speciella
    Vad har jag för gemensamt med en mamma som fött i v 36 som väger 2400 gr och haft tuff födsel eller varit undernärd i magen? Min dotter vägde 840 gr !!!!! låg i respirator, har fått två operationer varav en av hjärtat, låg i kuvös i 8 veckor, hade syrgas för lungorna i 3 månader m.m m.m listan kan bli lång!
    Jag har ju inget utav att läsa under prematur chatten om bäbisar som väger 2400 gr och behövde lite hjälp på starten av sitt liv?
    Kalla mig orättvis, elak m.m Men så här känner jag med en EXTREMT tidigt född bäbis!

• Ralph

Lady > ""Prematur" är ju ett medicinskt begrepp med ganska vida ramar."
    Det är det INTE. Det är tydliga ramar.

"Varje år föds 4-5 000 barn förtidigt i Sverige. Det innebär att omkring fem procent föds före 38 graviditetsveckan eller med en födelsevikt lägre än 2 500 gram."
    Källa: samma länk som ovan.

Snälla ni.. kom inte bara med massa påståenden... ta reda på fakta, underbygg era åsikter och länka till källan... *suck*

• MBP

Ralph: Nu är det ju verkligen inte så svårt att länka till material av mer allmänt hållen karaktär. Trot eller ej, men det råkar jag också fixa. Jag talade om min källa i den form den var, den duger inte åt dig om med lät jag mig nöja.

Om man nu väljer att tro på sin läkare, vilket jag gjorde i det här fallet, har man ibland turen (eller oturen?) att få ganska specifik information som inte nödvändigtvis är helt lätt att hitta på nätet och eftersom information i annan form än skriftlig och länkad inte duger för dig så kan jag inte stödja påståendet.

Ja Ralph, jävligt slutdiskuterat

• jadore

Min dotter är född i v.35 utan några komplikationer. Det är inte jag som har bestämt eller pratar om henne som ett prematurbarn. Hon ÄR det! Vi fick stanna på neonatalen som alla andra prematurbarn och föräldrar och tyckte det var kanonbra med all hjälp man fick.
    Nu förstår jag inte riktigt vart TS vill komma med sitt inlägg? Vill du komma i kontakt med andra mammor i din situation så föreslår jag att du skriver det i inlägget istället. Som det ser ut nu så verkar det bara som att du vill ha medhåll från jättetidiga prematur mammor att vi sena prematurmammor inte har nån rätt att vara oroliga för våra barn. Riktigt onödigt! Eller har jag missuppfattat?
    I övrigt så är jag glad över hjälpen fanns så att din och min dotter klarade sig och mår bra idag, det är väl det som är viktigt!?

Svar på tråden Prematur?