Jag hoppas att föräldrar på Neonathal INTE blev arga/sura på oss för att vår dotter, född i v. 32 mådde bra och bara behövde ligga i kuvös sju dagar, sola fyra av dessa, sondmatas i fem veckor innan hon fick komma hem till oss. Vi var aldrig speciellt oroliga för vår lilla dotter, mycket kanske beroende på att jag själv var så sjuk och helt enkelt inte orkade ta till mig allt. Vi pratade inte så mycket med de andra föräldrarna på Neonathal, vi hade fullt upp med vårt, trots att allt gick bra. MEN min sambo och jag grät många gånger för andra barn som låg där Ida låg. Vi kände oro och medkänsla med de som inte haft vår tur. Jag förstår att många hade det mycket värre än vi. Men att andra har det svårare gör ju aldrig vår situation bättre/lättare. VI blev inte arga för att andra föräldrar kom med sina barn som bara behövde sondmatas eller sola några dagar. Vi gladdes åt varje barn som skrevs ut, åt varje familj som fick åka hem och bli en familj "på riktigt".
Jag var INTE förberedd/påläst på att detta skulle ske, att jag skulle behöva snittas i v. 32. Jag gick till läkaren pga. att jag trodde jag hade någon luftrörsinfektion, men skickades till akuten för de trodde jag hade en propp på lungan. Det visade sig tillslut vara havandeskapsförgiftning och vatten i lungorna. Jag lades in och en vecka senare var de tvungna att snitta, med fara för mitt liv. Ida i magen var de mer än nöjda med. För mig var det en chock. Att gå till läkaren, skickas till sjukhuset och sen komma hem först tre veckor senare som mamma (fast utan min dotter). Efter en vecka sprack mitt sår upp, jag förlorade mycket blod, hade ett hb på 60 osv. Egoistiskt nog var allt det som hände då, mer jobbigt än att Ida låg på Neonathal och fick den bästa vård man kan få. Vet egentligen inte varför jag skriver detta, inte för att få sympatier, utan för att allt har en sammanhang. Att jag grät varje gång jag var på Neonathal kanske uppfattades av andra som oro för vår dotter, men det var kanske mer frustration över min situation. Att jag inte var pigg nog att engagera mig i min dotter, så som jag önskade. Den frustrationen höll i sig länge eftersom det tog mig ca 3 månader att bli någorlunda bra. DET ledde till min förlossningsdepression. Inte sagt att jag INTE skulle fått det ändå pga. Idas situation.