• pritt

Prematur?

Hej alla!
    Tror en liknande tråd varit med innan av en annan användare ...
    Är det bara jag som tycker det känns ... hmm ...inte löjligt .. men hur ska jag förklara mig utan bli halshuggen ... Föräldrar med barn födda i typ v 34-37 tycker deras barn är prematura och kanske inte född fullt utvecklade? Jag har en dotter född i vecka 27!!! Det kallar jag prematur, men fara för livet, lungorna hjärta och hjärna ... inte v 34-37
    Jag vet det allt innan v 38 kallas prematur ... men nån måtta för det väl vara?
    Är man dåligt påläst istället om man är rädd att barnets lungor inte kommer funka vid v 36?
    Tror inte det är bara jag med ett extremt tidigt föddt barn, tycker det känns konstigt med föräldrar som är oroliga för sina barn födda så sent?!

• Svar på tråden Prematur?
  • Bastians mamma

*Harklar mig*

Utan att ha läst alla svar och inägg i denna tråd så yttar jag mig!

Jag är mamma till 2 PREMATURER , och ja ,jag benämner dem prematurer fast de är födda efter v. 33. Förstår inte varför/hur ett ord kan uppröra så...det är en medicinsk benämning som är korrekt fram tills v. 37.
    Jag har själv inte valt att kalla dem så , de är födda till det!
    Vem har rätt att sätta sig över vetenskapen/den medicinska kunnskapen här inne??? För de är ju faktisk det man gör , läkare och övrig Neo pesonal ser ingen skilldnad på barnen , bara på de behov de har !
    Behoven är inte vecko relaterade , oavsätt vilken vecka barnet föds i kan behoven av vård var otroligt stort.
    Vem har rätt att tex dömma min äldsta son eller mig utan att veta vilka koncekvenser det inneburit för just honom att födas förtidigt.
    Min son är tack och lov helt frisk , men får leva med ett ovanligt osynligt handikapp till följd av att han föddes nästan 7 veckor för tidigt, en skada de flesta prematurer slipper att leva med oavsätt när de föddes.

Gläds i stälet med de föräldrar som får vara gravida en stund längre!

• Laurencia

Att berätta detaljer handlar inte om någon tävling. Jag tror det handlar om att man vill förklara att det kan vara jobbigt, oavsett hur litet eller stort barnet är. Det enda jag tycker här inne som uttryckt någon form av att "vara värst" är ts "Jag har en dotter född i vecka 27!!! Det kallar jag prematur"! Och vem har haft det värst, de som föder i v. 28 och får ta hem ett friskt barn två månader senare, den som föder ett barn i v. 36 med svåra hjärnskador eller den som förlorar ett barn i v. 40...Det går inte att jämföra mänskligt lidande! Alla har vi haft det svårt, på vårt eget sätt, låt oss vara stöttande i stället för fördömande!

• kengru

MammaM, fast det är ju skillnad, att föda ett barn i v.27 eller att förlora ett barn oavsett när, tro mig, jag vet, har upplevt båda, så för dig att säga något sådant är otroligt dumt. (det var det vänligaste ord jag kunde hitta). Jag kan inte säga att jag vet vad ts menar, men jag vet hur jag tänker, och när jag menar att jag ibland irriterar mig på föräldrar till barn som är "äldre" prematurer så menar jag genomsnittet, alltså de som fött barn tidigt men barnen har klarat sig bra ändå, "Barn som fötts förtidigt men väger över 1 500 gram klarar sig bra och får sällan några komplikationer. " Ett citat taget ur tryggabarn.nu, jag tror att det var dem ts syftade på.
    "de som föder i v. 28 och får ta hem ett friskt barn två månader senare, den som föder ett barn i v. 36 med svåra hjärnskador eller den som förlorar ett barn i v. 40..." Det här var dina exempel, och de handlade om helt olika saker, så det var dåliga exempel enligt mig.

• kengru

Hur du kan jämföra en förlust av ett barn med att föda prematurt är inte bara stötande, det är kränkande.

• pritt

Vi kan ju älta detta ämne i all oändlighet!
    Alla våra barn är gåvor, alla har vi fått nått underbart och vi alla har samma och olika erfarenheter, inget barn eller upplevelse är värd mer än den andres!
    Jag föreslår att vi lägger vår kraft på våra ögonstenar och inte på vem som kan debattera ut varandra bäst!

Ber om URSÄKT för alla ömma tår jag trampade på! Menade inte att såra någon personligt! Jag vet att vissa förstod mig, tack för stöttningen,!
    Då tar jag min spann och spade och hoppar ur sandlådan!
    Hoppas ni kommer fram till vem som vinner!
    Tack för synpunkterna!

• Laurencia

Kengu: Ja, kanske var det ett dåligt exempel, men det jag försöker förklara, uppenbarligen på ett värdelöst sätt eftersom du tar illa vid dig, vilket jag ber ödmjukast om ursäkt för, är att man inte kan gradera mänskligt lidande!

• Laurencia

Jag föringar inte på något sätt att ts, du eller någon annan har fått gå igenom ett helvete, som har varit många gånger värre än vårat. Jag är hemskt ledsen för det ni har fått genomleva det ska ingen behöva göra. Men jag vill inte heller att någon annan ska föringa det jag har gått igenom.

• pritt

MammaM: Jag föringar inte din upplevelse alls! Alla är speciella, din situation, min situation!
    Lycka till i framtiden!

• Laurencia

Tack Pritt! Lycka till du oxå!

• kengru

MammaM, jag säger som TS, "Alla är speciella, din situation, min situation!
    Lycka till i framtiden! "

• MBP

Kengu: Varför jag blir arg? Har du fortfarande inte förstått är det ingen idé att ens försöka förklara. Jag har fö övrigt inte satt mig till doms över dig, jag har genom exemplifiering försökt klargöra varför TS inlägg känns stötande för mig.

Vidare tycker jag att det är extremt tråkigt med en TS som kastar in en brandfackla, vilket hon rimligtvis förstod eftersom jag har förstått att det gått vilt till om samma ämne i en annan tråd. Sedan lämnar den egna tråden och då använder terminologin sandlåda. Den eventeuella sandlådenivån lade du själv grund för Pritt. Synd bara att det inte var någon som lyfte bort dig tidigare och talade om att det är fult att kasta sand och slå de andra barnen...

• kengru

Släpp det här o gå vidare, låt tråden dö.

• trolltjejen

pritt skrev:
    "Hej alla!
    Tror en liknande tråd varit med innan av en annan användare ...
    Är det bara jag som tycker det känns ... hmm ...inte löjligt .. men hur ska jag förklara mig utan bli halshuggen ... "

Jag tror att du ska undvika ord som "löjlig" i sammanhanget. Hade du uttryckt dig lite mer neutralt hade du nog inte blivit "halshuggen".

Jag undrar om du skämtar med oss eller om du startade tråden för att skämta med oss eller bara för att provocera. I och med att du visste att det fanns en tråd sedan tidigare, så visste du också att folk blev upprörda. Jag förstår inte riktigt vad du ville med denna nya tråd.

För övrigt förstår jag inte alls problemet. Såklart det är helt olika situationer att födas i v 37 än v 24. Det vet nog alla. Men det är ju bara att skriva i sin starttråd vad ämnet ska handla om. Ska det verligen vara nödvändigt att dela in detta forum i 3 st? Kan vi inte samsas i samma forum, vi är trots allt inte så förfärligt många?

• Ellie84

Vill egentigen inte skriva i en tråd med så mycket tjafs MEN!!!

Det är vet doktoriska termer att barn som är födda före v38 kallas prematur??
    Det är juh inget föräldrarna säger för att vara tuffa eller bli tycktea synd om utan det ÄR SÅ!!!!!

Varför inte bara acceptera det..Sen spelar det ingen roll om barnet är född v 20 v 25 eller v 37 så är det enligt alla sjukjournaler ett prematurt barn...
    Sen kan ett barn i v 37 vara större än ett barn som föds v 42 men fortfarande är det prematurt..

• Lintu

Barn som föds v. 37 och är tillväxthämmade kan utvecklingsmässigt ligga som prematurer p.g.a det är omognare vid födseln. Svårigheter att suga, hålla värme mm. Proffsen på sjkhusen vet nog bättre än oss här.

• Ellie84

Lintu: Det trot jag med..Fattar inte varför folk ske störa sig på vad man ska kalla prematur eller inte..

• Fyrabarnsmor

Min son förlöstes då jag var i vecka 35 + 5 dagar. Vi fick stanna på neo i 5 veckor för att han inte mådde bra. Så visst kan man vara orolig när man har ett "nästan" fullgånget barn, det har i alla fall vi fått vara så att det räcker till.

Svar på tråden Prematur?