• pritt

Prematur?

Hej alla!
    Tror en liknande tråd varit med innan av en annan användare ...
    Är det bara jag som tycker det känns ... hmm ...inte löjligt .. men hur ska jag förklara mig utan bli halshuggen ... Föräldrar med barn födda i typ v 34-37 tycker deras barn är prematura och kanske inte född fullt utvecklade? Jag har en dotter född i vecka 27!!! Det kallar jag prematur, men fara för livet, lungorna hjärta och hjärna ... inte v 34-37
    Jag vet det allt innan v 38 kallas prematur ... men nån måtta för det väl vara?
    Är man dåligt påläst istället om man är rädd att barnets lungor inte kommer funka vid v 36?
    Tror inte det är bara jag med ett extremt tidigt föddt barn, tycker det känns konstigt med föräldrar som är oroliga för sina barn födda så sent?!

• Svar på tråden Prematur?
  • Ralph

Monstermamman> så du menar att på FL har där aldrig funnits några andra dubbeltrådar...

eller hur...

edit> stavfel och sånt..

• Monstermamman

Nej, det har jag väl aldrig sagt?
    Men eftersom hon skrev i ts att det har funnits en tråd tidigare, varför inte leta upp den då och fortsätta där, den är ju inte ens stängd.

Japp, du har också rätt Ralph.
    Jag tar det personligt. Jag blir väldigt arg när folk förringar mina känslor som prematur, fast det "bara" var i v 34+5 sonen föddes.

• MBP

Ralph: Jag kan inte ge några referenser eftersom jag fick infon muntligt. Jag var otydlig på en punkt och det är att skicket på lungorna är det som är sämre på en premis i vecka 34, inte det övriga tillståndet, om inte annat tillstött, vilket är fallet för många av oss som befinner sig här inne.

Vad gäller resterande synpunkter så handlar det om att du inte ansåg min uppgift tillförlitlig utna länk och jag accepterade detta, och du i ditt nästa inlägg, tydliggjorde att du minsann, minsann, trots detta, skulle visa hur en slipsten ska dras. Jag tror du var helt medveten om att jag skulle provoceras av detta och jag tror att det var hela din avsikt.

Även jag anser att man ska styrka sina påståenden. Att min källa inte var acceptabel av en rad olika skäl är din bedömning och det är helt ok med mig.

Fortsättningsvis Ralphieboy, föredrar jag att avsluta alla mellanhavanden med dig.

• S vali s

Lustigt det där med lungorna, den barnläkaren som var "inkopplad" i vårt fall redan från det jag var i v.25 sa hela tiden att varje dag bebisen får stanna i magen är värdefull o guldvärd just med tanke på lungornas mognad

• Tjohalia

jag kan förstå att det känns klent i jämförelse när det kommer en förälder med ett barn fött i tex v 35 och kallar det för prematurt men faktum är ju att ett barn fött då ÄR prematurt och föds inte fullt utvecklat och det innebär alltid risker när ett barn föds för tidigt även om riskerna är rätt små när graviditeten hunnit gå så pass långt.

• MBP

Moneysister: Jag tyckte också det var lustigt, men så sa han. Att under en period runt vecka 34 sjönk nivåerna av något ämne som ligger som en hinna inne i lungan, det är en tillfällig dipp som, när barnet ligger i magen inte märks (naturligtvis), men som gör att barn födda runt v34 ofta har sämre lungfunktioner än ett barn född i t ex v28. Han sa också att bilden varit en helt annan i v35.

Orsaken att det togs upp var att det var aktuellt att spruta in preparatet direkt i vårt barns lungor. Tack och lov tog det sig av sig självt och det behövdes aldrig.

Oavsett om vår neoläkare hade rätt och fel så är uppgiften egentligen helt ointressant och att ta upp den hade jag lika gärna kunna låtit bli. Det enda intressanta i tråden är egentligen att det inte nödvändigtvis är åldern som avgör hur bra eller dåligt ett barn mår och att det faktiskt är så att diskussioner om vem som känner mest alltid är kränkande för en eller fler grupper.

• S vali s

MBP: Givetvis så ska man lyssna på sin egen läkare och vi hamnade ju aldrig i den sitsen att det var några som helst problem med Linns lungor eftersom hon trots sin ringa ålder o vikt som sagt klartat sig ypperligt.
    Håller med dig fullständigt i att åldern på babyn inte har den minsta betydelse för hur man som förälder upplever det hela, dessutom är det väl ingen tävling om vem som har det mest prematura barnet
    Vår dotter är som sagt född i v.31+0 och jag såg mig inte ens i början som en prematur förälder, vi hade bara fått ett litet barn helt enkelt.....

• Ralph

MBP> Efter ett tags letande hittade jag detta, som är det som jag tror du menade. Skrivet av Göran Lingman överläkare på Lunds Universitetssjukhus.

citat:
    "Lungorna mognar också fortare om fostret är utsatt för stress av något slag. Ett tillväxthämmat foster har därför bättre lungfunktion och mognad än ett ostressat foster om det skulle födas exempelvis i graviditetsvecka 28. "

Källa:
    www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp

Är det detta du menar?

Sen så var min mening inte att provocera dig, absolut inte!
    Jag vill bara att det ska vara korrekt och sakligt. Annars kan man aldrig ha en konstruktiv diskussion som leder någonstans.

När det gäller referenser så gav du inga. Du skrev bara att din läkare hade sagt så.

Det var ett onödigt avslut det där med slutdiskuterat, det medger jag och ber om ursäkt för det.
    Det är svårt med diskussioner utan kroppsspråk och tonläge. Det kan gå fram fel.

• MBP

Moneysister: Gud vad skönt. Det kom in en liten sådan till neo och hon var också jättealert.

För oss var det ju som antytts tidigare oerhört dramatiskt, men orkar vill inte berätta, speciellt inte i den här tråden.

• MayaS

Jag personligen tycker att denna diskussion är totalt onödig... vem har rätt att sätta sig till doms över vad som är prematurt eller inte??

Enligt medicinsk definetion så är prematurt när ett barn föds innan v 38 eftersom det då inte är moget. Punkt slut!

Sedan att TS kanske inte har så mycket gemensamt med oss andra prematurmammor som fått våra barn i v 34 eller senare är juh en helt annan sak... det är juh som att alla "diabetesmammor" skulle ha precis samma erfarenhet eller alla mammor till barn med DS skulle ha samma erfarnehet.... så¨är det juh faktiskt inte i riktiga livet... visst många barn ahr samma sjukdom men det innbär juh inte att det automatiskt innebär att alla har samma erfarenheter.....

Min dotter kom i v 34, chocken av att helt plöstsligt ligga o föda ett barn 6 veckor för tidigt var enorm... man är aldrig förberedd på det eftersom man sällan får någon informtion om att det faktiskt kan hända... jag minns inte allt från den dagen pga att jag var så pass chockad... för MIG var det traumatiskt och helt ärligt jag tror inte att jag varit varken mer eller mindre chockad om hon kommit ännu tidigare.

Hon hade ingen sugreflex så därför blev hon sondmatat, hon fick gulsot och blev tvungen att sola i 6 dagar, hon fick en injektion vid födelsen för att lungorna skulle mogna mm...

Enligt TS definetion så är min dotter inte prematur... trots att hon uppvisade alla tecken på juh att vara prematur.... min dotter var INTE mogen när hon kom... och är därför prematur...

Jag beklagar TS att du och ditt barn fått gå igenom det ni har gått igenom... och ditt barn är helt klart prematurt men det är våra barn oxå även om vi sluppit gå igenom hjärtoperationer mm...

Svar på tråden Prematur?