• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • Jennie med ie

Det ser jag inget konstigt med, det är trots allt en väldigt tillförlitlig metod. Vi har örontemp på jobbet och den är extremt opålitlig, och att ta tempen i munnen tycker jag är väldigt obekvämt. Hade jag av nån anledning känt behov av att veta temperaturen hyfsat noga så hade jag säkert valt rektalt även om jag haft tillgång till annat också.

• Anonym

jag köpte en som man kan ta i munnen, armhålan och i rumpan. jag testade alla tre, med rumpan sist då såklart haha, och de skiljde 2 grader mellan rumpan och munnen. så ja, rumpan tror jag är ett bättre alternativ för att se de korrekta.

• Jennie med ie
    flickan85 skrev 2011-11-20 22:19:41 följande:
    Va! som vuxen människa? Varför? Man behöver ju inte veta tempen på pricken. Har man feber så tar man febernedsättande. Skulle aldrig i livet tempa i gumpen när jag lika gärna kan köra upp den i armhålan...
    Exekt på pricken är väl ovanligt att man behöver veta, men det är inte alls unikt att man behöver veta med betydligt större säkerhet än många örontempar uppenbarligen ger. Inte minst i många kontakter med vården efterfrågas tempen, och det kan då såklart göra en avgörande skillnad för vilka råd man får om tempen visar 37,5 eller 39 t ex.

Det ifrågasätts i tråden varför man som vuxen ö h t behöver ta tempen då man väl vet ändå om man har feber eller ej. Men nej, det vet inte alla. Jag tillhör t ex de som mycket väl kan känna mig febrig utan att faktiskt ha feber (aldrig tvärtom dock).
  • Floff

Tempar aldrig mig själv men jag är allmänt väldigt skeptisk till örontermometrar. Flera gånger har vår son varit klart feberpåverkad och hemma tempat tex 39 i rumpan, men så kommer man till läkaren där han efter tempning i örat varit "feberfri", och väl hemma igen tempar han 39 igen i rumpan. Så jag litar helt klart mer på rumptemp.

• Aurora Borealis

Jag tar tempen i munnen eller armhålan, men ska jag vara ärlig så behöver jag ingen termometer för att veta om jag har feber.
    Och har jag det skiter jag i hur hög den är. Har oftast väldigt hög feber (runt 40) när jag väl har feber, men är inte super sjuk och döende för det.
     När jag legat inne på sjukhus har dom tagit tempen med örontermometer i ÖRAT. ( med tanke på att någon sa att dom tempade i rumpan på sjukhus, vilket dom kanske gör i sällsynta fall..)

• Anonym

Mäter normalt inte temperaturen (känner jag att jag mår dåligt så är det läge att ta det lugnt oavsett vad tempen ligger på) men om/när jag vill veta vad temperaturen ligger på, eller sjukvårdsupplysningen vill det - de är ganska tempfixerade - så mäter jag med stjärttermometer. De andra sorterna slår på så pass mycket att jag lika gärna kan låta bli att mäta. Enda vinsten med ex en örtermometer är med sprattlande småbarn för at få ett något-så-när-värde att utgå ifrån.

• Rosastjärna

Jag använder den i munnen. Skulle inte kännas bra att ta den någon annanstans..

• Anonym

Jag tar alltid tempen i rumpan. Ser inte varför det skulle vara märkligt..

• Kotthare

Vilken rumpfobi många verkar ha :)

• Starkast
    Anonym (Varmannica) skrev 2011-11-20 15:44:14 följande:
    Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.
    Japp.
    För min del är det viktigt att ha en exakt temp och då är den bäst.
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?