• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • Kaupa Jaur

Jag använder bara sån termometer, jag vill ha så exakta siffror som möjligt och då är (tyvärr) arslet bäst. Annars får man ju bara gå och lägga till och dra ifrån värden och trixa tills man inte vet hur sjuk man är egentligen.

• NittonHundraÅttioTvå
    oOOo oOOo skrev 2011-11-20 20:14:25 följande:
    Kan inte du ta tempen nu så kan vi experimentera om feber och förföljelsemani korrelerar?

Tar enbart tempen när jag har dåligt AT. (Allmäntilstånd)
  • NittonHundraÅttioTvå
    Moulin Rouge skrev 2011-11-20 20:14:26 följande:
    Men Gud vilken låg nivå det blev på den här diskussionen...

Alla som vet NGT öht om vården vet att rektal temp (eller eg. invasiv, men det går ju inte hemma) ger de enda tillförlitliga resultaten. Räcker inte det att vi vet det? Sen får folk göra sig dumma på sin egen bekostnad om de finner det meningsfullt.

Hur sen Svensson gör hemma i stugorna är ju upp till dom.

Fel.
  • hjertat8

NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 20:11:42 följande:

End of discussion = du slutar förfölja mig i varje tråd.

Scream2 skrev 2011-11-20 20:13:09 följande:

Nope...
    gud hur orkar ni..
  • beccagranen
    Kaupa Jaur skrev 2011-11-20 20:17:36 följande:
    Jag använder bara sån termometer, jag vill ha så exakta siffror som möjligt och då är (tyvärr) arslet bäst. Annars får man ju bara gå och lägga till och dra ifrån värden och trixa tills man inte vet hur sjuk man är egentligen.
    haha, måste du ha exakta siffror för att se att du verkligen är sjuk?!

Många gånger har jag känt mig dö-sjuk och inte ens haft feber, fast det känts så. Inte pallrar jag mig upp för att tempen visar feberfri. När börja folket lyssna till sitt egna omdöme?  Vad gör det om man tempar och det visar 38,1 istället för 38,2? känner man sig dålig så är det ju bara att bädda ner sig igen och hoppas på en bättre morgondag. Jises!

Och ni som vill ha koll på barnen inför läkarbesök, inte värre att säga "örontermometern visa 37,8" det är ju varmare än normalt, lite feber och barnet är hängigt,  man stannar hemma. Visar tempen normalt men barnet inte mår bra, ja då får man ju ändå vara hemma.  Ni hakar verkligen upp er för skitsaker.
  • beccagranen
    Moulin Rouge skrev 2011-11-20 20:14:26 följande:
    Men Gud vilken låg nivå det blev på den här diskussionen...

Alla som vet NGT öht om vården vet att rektal temp (eller eg. invasiv, men det går ju inte hemma) ger de enda tillförlitliga resultaten. Räcker inte det att vi vet det? Sen får folk göra sig dumma på sin egen bekostnad om de finner det meningsfullt.

Hur sen Svensson gör hemma i stugorna är ju upp till dom.
    Jag förnekar inte att det ger mer exakt resultat med rektaltemp, ändå går allt fler vårdcentraler och sjukhus över till öron och panna-termometrar. Så en avsevärd skillnad gör det troligtvis inte. 
  • Moderator

Håll er till ämnet och diskutera på en bra nivå. Privata konflikter får ni ta i gäsbok eller inbox, inte i forumet.

//Moderator

Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Bobbylove

Tog senast tempen i rumpan när jag var 14-15, då jag fick åka till akuten för höftproblem (?). Tycker inte det är konstigt att folk gör det, bara man ser till att inte stoppa tempen i mun senare Flört

• Rakad Apa

Nej, aldrig. Obehagligt!

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Amlin

Nej, jag tycker inte om det så jag väljer att inte göra det. Skulle dock behovet uppstå och jag var absolut tvungen att veta exakt temp så skulle jag självklart göra det. På samma sätt tar jag helst mediciner oralt men måste jag ta en supp så gör jag det om det är tillräckligt viktigt att den tas så. 

Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?