rednose skrev 2011-11-22 13:53:50 följande:
Konstigt det där för vid varje operation och annan inläggning av mig och dottern har de alltid tempat i rumpestumpen på oss båda. Kanske olika landsting.
Jag är inte så sjåpig heller och vet ju att de gör vad de behöver och tycker är bäst.
Vi vill som sagt veta med dottern eftersom hon krampar vid feber. Vill inte ge feberreducerande om det bara handlar om förhöjd temp och inte feber.
Olika avdelningar har olika rutiner. Har nog mindre med landsting att göra.
Vissa har använt örontemp så länge den funnits och andra håller stenhårt i sin rumptemp.
För och nackdelar.
Den största nackdelen är att det varierar olika på olika personer. Vissa skiljer det inget alls och på andra upp till 2hela grader. På ett sjukhus vet ju personalen knappast vilka som tillhör vilken kategori och det är stpr skillnad på 39 och 41, men det behöver inte alls synas på patienten då alla även reagerar individuellt på feber.
Konstigt därimot är att de som använder örontemp ytterst sällan överhuvudtaget har någon rumptemp. Jag har varit med mer än en gång om att patienter använder en privat rumptemp just för att öron inte stämmer alls och avd. inte har någon.
Men avd. som typ infektion har nog rumptemp på de flesta sjukhus.