• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • straw2008
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 16:40:03 följande:
    Jag vill poängtera att orsaken till att vi använder örontemp i vården är av hygienskäl. Alla tycker det är kasst! Jag lovar, det är så att vi vet att vi inte kan lita på det, det kan vara så att en patient har 38,0, och så säger sköterskan att patienten säkert låg på den sidan... Eller så har patienten 35 i temp vilket den naturligtvis inte har. Jag varierar vad gäller mig själv mellan mun/ändtarm (med olika termometrar förstås :)). Men för mina kommande barn blir det nog i ändtarmen så länge de går med på det. Orsak till att man vill veta exakt temp? Ja, det kan väl vara när man ska presentera för sjukvården hur det varit. När man ringer och säger att barnet har 41 graders temp är det skillnad mot 39. Självklart är det inte jätteviktigt, men jag skulle tycka det var jobbigt att inte ha en relativt adekvat tempsiffra om jag skulle söka och säga hur hög feber jag/mitt barn haft. Och appropå det... Kom aldrig och säg att ni är "lågtempare"! Det är det vi är mest less på att höra i ämnet. (bara en parentes).
    Jag ÄR alltid 36, menar du att jag inte ska säga det till sjukvårdspersonal ? Alltså spelar det ingen roll?
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008
    rednose skrev 2011-11-22 13:38:49 följande:
    Äh, gilla o gilla det är ju trots allt så att rektalt är mer tillförlitligt. Dumt att förneka det liksom och vad är så himla farligt eg? Det tar 30 sek Max. Big deal kan jag tycka...
    Jag kommer fortfarande ihåg då jag blev tempad i rumpan som typ 12 åring framför min pappa o manlig läkare, de la inte ens en filt på mig.

O alla gånger morsan envisades med att göra det FY FAAN så fruktansvärt vidrig känsla!!!
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • sextiotalist
    straw2008 skrev 2011-11-22 14:49:02 följande:
    Jag ÄR alltid 36, menar du att jag inte ska säga det till sjukvårdspersonal ? Alltså spelar det ingen roll?
    Jag tänkte på det som läkaren skrev med lågtempare, min väninna som är läkare på en infektionsklinik har vi något tillfälle sagt att man kan missa vissa långvariga infektioner för många läkare tycker det är fånigt med lågtempare, de finns inte enligt vissa. Enligt min väninna finns dom visst.
  • Ellikapellika

Jag tempar både mig & barnen i mun eller armhåla.
    Jag är lågtempad så sjukvården tycker sällan att jag är sjuk när jag i själva verket knappt kan stå på benen.
    Hur som helst tycker jag sällan en exakt temp behövs.

Idag t.ex har dottern 38.1, mätt i armhålan utan att plussa på något. Allmäntillståndet är rätt ok, vi har varit ute en kort sväng, men hon är jättehostig & snorig.& slemmig. Klagar över halsont  & har bara ätit glass förutom frukosten. = VAB imorgon.

Son 2 är inom normalspannet på kroppstemperaturen, men åt det högre hållet för att vara honom så där är nog något på G. Ont i halsen har han & vill bara äta mjuka saker. Trött & hängig. Trolig VAB imorgon,

Son 1 känner sig inte frisk, men verkar rätt pigg ändå. Snorig & hostig, men i övrigt ok.
    Han är stor nog att tala om när han inte mår bra- feber på G, så han tempas sällan. Hemma idag, men blir skola imorgon om han inte blir sämre.

Det viktigast är att man tempar med samma metod varje gång & att man vet vilken temp man har som frisk, tempat med densamma som när man är sjuk.

• Starkast
    rednose skrev 2011-11-22 13:53:50 följande:
    Konstigt det där för vid varje operation och annan inläggning av mig och dottern har de alltid tempat i rumpestumpen på oss båda. Kanske olika landsting.
    Jag är inte så sjåpig heller och vet ju att de gör vad de behöver och tycker är bäst.
    Vi vill som sagt veta med dottern eftersom hon krampar vid feber. Vill inte ge feberreducerande om det bara handlar om förhöjd temp och inte feber.
    Olika avdelningar har olika rutiner. Har nog mindre med landsting att göra.
    Vissa har använt örontemp så länge den funnits och andra håller stenhårt i sin rumptemp.

För och nackdelar.
    Den största nackdelen är att det varierar olika på olika personer. Vissa skiljer det inget alls och på andra upp till 2hela grader. På ett sjukhus vet ju personalen knappast vilka som tillhör vilken kategori och det är stpr skillnad på 39 och 41, men det behöver inte alls synas på patienten då alla även reagerar individuellt på feber.

Konstigt därimot är att de som använder örontemp ytterst sällan överhuvudtaget har någon rumptemp. Jag har varit med mer än en gång om att patienter använder en privat rumptemp just för att öron inte stämmer alls och avd. inte har någon.
    Men avd. som typ infektion har nog rumptemp på de flesta sjukhus.
  • Anonym (Varmannica)

Roligt med alla reaktioner man fick på denna tråd. Vissa verkar tycka det är förnedrande att ta den därbak, om det så bara är man själv som gör det. Jag har aldrig upplevt det obehagligt varesig som barn eller vuxen att ta tempen.

• Fartill3

Att ta tempen på barnen är väl en sak, men varför på sig själv?
    Man känner ju om man har feber! 

Människor glömmer vad du gjort och vad du sagt men de kommer alltid i håg hur du fick dem att känna sig
  • Pistou
    Fartill3 skrev 2012-07-17 13:45:04 följande:
    Att ta tempen på barnen är väl en sak, men varför på sig själv?
    Man känner ju om man har feber! 

Hade tråden i mina favoriter, så jag har kanske redan skrivit här, men din kommentar var precis det jag tänkte. Varför ta tempen på sig själv? Som vuxen borde man väl kunna avgöra om man har feber utan termometer. Känner man sig sjuk och febrig tar man smärtstillande/febernedsättande, även om man inte känner till sin exakta kroppstemperatur.
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Anonym

jag gjorde det tills jag blev sambo, han hade bara öron-temp...

• Anonym (Vitrum)

Mitt vuxenliv inleddes med en kvicksilvertermometer i rumpan. 
     Det var 1971 och jag skulle läggas in på lasarett för medicinering.
    Innan jag blev inskriven ville hon kolla så att jag inte hade nån infektion i kroppen, så hon beordrade
    byxor av och kalsonger ner. Hon knyckte på handen för att slå ner kvicksilvret innan hon doppade kulan
    i nån salva. Sen förde hon in den kalla, hala pinnen i min rumpa och satte sig bredvid sängen jämte
    min mamma, som också var med. Hela atmosfären var laddad för det var en riktigt vacker kvinna och
    när hon tog i mig för att  räkna pulsslag kände jag hennes närvaro och värme. Hon hade en sval parfym
    av något slag och var klädd i lårkort rock eller klänning med vita pumps och tunna, genomskinliga
    strumpbyxor. Hon satt så nära att man kunde t o m se de spindelvävstunna trådarna när solen sken
    in på hennes ben.  Jag måste ha gillat behandlngen och situationen för snoppen ställde sig rakt ut.
    Jag minns att jag frågade varför den blev sådär. Jag var 10 år och hade ju ingen aning om sånt där.

Sköterskan reste sig och tog en filt som hon täckte över mig med där jag låg på sidan. Min mamma
    rodnade och skämdes, minns jag. Den enda dskussion som utspann sig var hur länge den skulle
    sitta inne. - Vi brukar ha två minuter , blev svaret.
    Ett bitterljuvt minne. Man kan nog säga att jag blev traumatiserad där och då.
    Har dock inga problem eller reaktioner med att ta tempen i baken nuförtiden. 

• Anonym (Love)
    Pistou skrev 2012-07-24 18:32:10 följande:

Hade tråden i mina favoriter, så jag har kanske redan skrivit här, men din kommentar var precis det jag tänkte. Varför ta tempen på sig själv? Som vuxen borde man väl kunna avgöra om man har feber utan termometer. Känner man sig sjuk och febrig tar man smärtstillande/febernedsättande, även om man inte känner till sin exakta kroppstemperatur.
    För att kolla ÄL?

• Pistou
    Anonym (Love) skrev 2013-01-30 02:12:53 följande:
    För att kolla ÄL?

Ja, det skulle ju vara den enda anledningen i så fall. Men om det bara är för att man vill veta om det är läge att ta febernedsättande är det ju lite fånigt kan jag tycka...
    People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?