• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • Krussidullan

Hmm... kan inte minnas när jag tog tempen sist.
    Undra om vi ens HAR en termometer?

Jo, det har vi nog. Vet inte vart den är bara, köpte den när förste bebisen kom men har nog inte använt den en enda gång.
    Man märker väl om man /något av barnen är febriga?
    Allmäntillståndet är bästa verktyg för bedömning anser jag.

Så svaret på din fråga är nej.
    Vi använder inte termometer i rumpan.
    Eller i munnen.
    Eller i örat.
    Eller på pannan.
    Eller vad man nu vill  

• KatjaKaj

Aff: jag får rysningar bara av att tänka på det, har en dotter på 2 1/2 och jag har aldrig tagit tempen i rumpan på henne. Det är 2011 och det finns alternativ liksom :p.

• IsDimma
    maddlyn skrev 2011-11-21 10:18:43 följande:
    Aff: jag får rysningar bara av att tänka på det, har en dotter på 2 1/2 och jag har aldrig tagit tempen i rumpan på henne. Det är 2011 och det finns alternativ liksom :p.
    Eller hur  
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Anonym
    maddlyn skrev 2011-11-21 10:18:43 följande:
    vad är alternativet som ger en korrekt temp på en bebis?
  • Anonym (.......)
    Anonym skrev 2011-11-21 10:48:30 följande:
    vad är alternativet som ger en korrekt temp på en bebis?
    Behöver man en exakt temp då?
  • Petrellie
    Jennie med ie skrev 2011-11-21 09:30:46 följande:
    En liten gissning är att den typ av örontermometrar sjukvården använder är bättre och mer tillförlitliga än de vi vanliga folk normalt har hemma... Vilket ju inte utesluter att rektalt är tillförlitligast ändå, även jämfört med deras örontempar, men av integritetsskäl och praktiska sådana är ju öronvarianten betydligt smidigare där.
    På vår vårdcentral har de samma som man köper på Apoteket, dvs en Braun för 650 spänn. Likaså på akuten. Jag har faktiskt frågat på båda ställena just för att jag var nyfiken på hur "fel" vår egen kan visa. Men jag fick svaret båda gånger att den visar tillräckligt rätt.
  • Anonym (*Skratt*)

Haha, måste skratta lite. Jag tempar inte mig själv. Aldrig gjort som vuxen. Avgörande för mig är helt enkelt hur jag mår. Om jag nu skulle behöva tempa mig själv så blir det INTE i rumpan =)

• Jennie med ie
    Petrellie skrev 2011-11-21 10:53:11 följande:
    På vår vårdcentral har de samma som man köper på Apoteket, dvs en Braun för 650 spänn. Likaså på akuten. Jag har faktiskt frågat på båda ställena just för att jag var nyfiken på hur "fel" vår egen kan visa. Men jag fick svaret båda gånger att den visar tillräckligt rätt.
    De gånger som tempen varit en viktig faktor vid sjukvårdsbesök (vilket det normalt inte är vid enklare besök på VC) har de tagit tempen med en sån manick som sitter på väggen. Inte en svenssontermometer. (650 spänn plus de där engångsskydden är f.ö nog mer än de flesta betalar för sina rektala eller orala termometrar, pengar är av betydelse för ganska många också)
  • Anonym (arslet)

japp tar i arslet på mig själv och sonen!
    Och vi har säna där plast skydd!!!

Och vi har även örontemp men den visar upp till en grad helt åt helvete fel!
    Så den litar vi inte på hemma.

Tempar dock bara när sonen har riktigt hög feber och allmäntillståndet e förändrat.
    Så de händer *pepparpeppar* inte så ofta.

Och mig själv kanske 1 gång var tredje år!          

• LoPax

När behöver man som vuxen egentligen ta tempen? Sista gången jag såg en termometer var i högstadiet hos en skolsyster. Innan dess hade ingen tagit tempen på mig efter 4-5 års ålder.

Man känner väll om man har feber?

Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?