• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • Anghammarad

Jag har, innan jag såg denna tråd, aldrig tidigare hört eller sett någon använda uttrycket "tempa mig"

• principisessan

hahaha, ja med tanke på att alla andra i familjen använder febertermometern i örat så skulle det kännas ytterst märkligt att föra upp den mot analmynningen istället på mig själv, ja  

• Ljushuvudet

Absolut inte! Där ska saker komma ut inte stoppas in!!

• trädis

tempar sällan, men de gånger jag gör det blir det vår örontemp.

jag vet också att det är mest exakt att tempa i rumpan, men so what? Man känner väl om man har feber eller inte, så om det diffar på några decimaler känns ganska ointressant.

världens lyckligaste mamma
  • Loriyana
    trädis skrev 2011-11-21 17:37:42 följande:
    tempar sällan, men de gånger jag gör det blir det vår örontemp.

jag vet också att det är mest exakt att tempa i rumpan, men so what? Man känner väl om man har feber eller inte, så om det diffar på några decimaler känns ganska ointressant.

Precis vad jag tycker! Visst det kanske är mer tillförlitligt, men so what liksom? Man vet om man har feber eller inte, måste man verkligen få reda på den EXAKTA temperaturen?
  • virre85

Nej inte på mig själv då blir det öronen.
    har använt rump temp på barnen när de var små och gör det nu med när örontempen stiger till över 40 grader, då vill jag veta precis hur det står till

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Varmannica) skrev 2011-11-20 15:44:14 följande:
    Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.
    Jag brukar ta munnen men jag har för mig att mätning där bak kan vara lite tillförlitligare än tex i armhålan osv. Jag vet inte om det är någon avgörande skillnad mellan tillförlitligheten i mun och där bak , men jag är inte principiellt emot att mäta där bak..
  • trädis
    Loriyana skrev 2011-11-21 17:48:30 följande:
    Precis vad jag tycker! Visst det kanske är mer tillförlitligt, men so what liksom? Man vet om man har feber eller inte, måste man verkligen få reda på den EXAKTA temperaturen?
    ja precis, har man 38,2 eller 38.5 känns som det kvittar. alvedon eller annat febernedsättande tar jag ändå vid behov oavsett vad tempen visar.
    världens lyckligaste mamma
  • Loccon

Hej!

Om ni som spekulerar i denna tråd vill ha lite vetenskapliga fakta om vad som gäller så är det fritt fram att läsa bifogad länk. Behövs mer övertygelse finns det massa bra referenser i slutet av artikeln.

För er som bara vill ha ett snabbt svar om vad som gäller så är rektaltemp helt överlägset örontemp. Kom jag in på akuten med mitt barn skulle jag haft med egen rektaltemp för korrekt mätning. Detsamma gäller mig själv om jag skulle vilja veta min exakta temperatur och inte nöja mig med Temp+- 1.0 grad.

www.lakartidningen.se/store/articlepdf/6/6681/LKT0719s1479_1482.pdf

Sjuksköterska med 10 års tempande i bagaget (både med öron och rektaltemp)

Så här är det...
  • Anonym (rövtempar'n)

haha här har du en till rövtempare!! =D har haft större saker därbak, en liten tempmätare e väl inget... hihi

Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?