• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • Tjohalia
    rednose skrev 2011-11-22 00:18:41 följande:
    Vad skulle det vara för konstigt att tema i rumpan när det är det vanligaste
    Sättet på sjukhus AV EN ANLEDNING?!?

Redan för 10 år sen när jag gick gymnasiet och hade praktik på kirurgavdelningen på ett sjukhus var det vanligaste sättet att tempa örontermometern. Där användes bara rumptermometern på de patienter som det var väldigt viktigt att veta exakt temperatur på eftersom dom var allvarligt sjuka. Jag har hittils blivit tempad ett 20-tal gånger på sjukhus de senaste 7 åren (i samband med förlossningar och post-operativt) och dom har alltid använt örontermometern till det.
    Örontermometern är inte alls dålig, men rumptermometern är mer exakt. Behöver man alltid veta exakt temperatur? Vad tillför det egentligen, och är det verkligen värt att tempa sig i rumpan för att få veta det?
    Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Åskan
    Maria 79 skrev 2011-11-21 23:44:41 följande:
    Dem tempade min dotter i rumpan på förskolan för nån månad sen, vilket jag inte tyckte va ok.

Nej de har de gjort på min son med. På förra dagiset. SATAN I GATAN vad arg jag blev. Då hade jag dessutom sagt till redan under inskolningen att på min son fick de inte ta nån rumptemp. Snacka om att köra över föräldrarna. Tur han inte går där längre...
  • Janice01
    Maria 79 skrev 2011-11-21 23:44:41 följande:
    Dem tempade min dotter i rumpan på förskolan för nån månad sen, vilket jag inte tyckte va ok.
    Varför då?
  • Anonym

Mätning av kroppstemperaturen är en vanlig rutin i

vården av nyfödda.

En studie av 81 nyfödda barn talar för att örontemperaturen

ger mer värdefull information än axillartemperaturen.

Örontermometern är därför ett alternativ vid rutinkontroll

av kroppstemperatur hos nyfödda.

För säker diagnostik av över- eller undertemperatur

hos nyfödda bör rektaltermometer fortfarande användas.

• rednose

Intr säker på vad du menar med ditt inlägg Tjohalia? Som du säkert förstår av mitt inlägg har jag ganska mycket erfarenhet av sjukhus och rumptempar.
    Min dotter får feberkramper och ger en bättre indikation på om vi behöver förebygga. Örontempen finns alltid med men är det feber vill vi veta hur mycket.

Ni andra, VAD är det som är så fruktansvärt med rumptempen? Har ni rumpfobi eller vad? Är gynundersökning oxå för jävligt eller vad? det är våra kroppar som undersöks för vår hälsas skull, inget annat. Ni verkar ha skum fantasi. Weirdos!

• Anonym (Varmannica)

Oj vilket liv det blev kring detta. Det var lite oväntat. Men tydligen är rumpan mera känslig för det svenska folket än jag kunde ana. Jag tempar i rumpan för att jag fått lära mig att det ska vara ett av dom bättre mätställena plus att jag helt enkelt inte tycker det är obehagligt. What's the problem? Finns dom som stoppar in större saker än så i baken. :)

• Anonym (trams)
    Anonym (Varmannica) skrev 2011-11-22 09:58:57 följande:
    Oj vilket liv det blev kring detta. Det var lite oväntat. Men tydligen är rumpan mera känslig för det svenska folket än jag kunde ana. Jag tempar i rumpan för att jag fått lära mig att det ska vara ett av dom bättre mätställena plus att jag helt enkelt inte tycker det är obehagligt. What's the problem? Finns dom som stoppar in större saker än så i baken. :)
    Nä jag fattar inte heller varför folk blir hysteriska över det? Det gör inte ont, det är inte farligt och det är knappast ohygieniskt? Man använder ju tempskydd som man sedan kastar, man tvättar av termometern och man tvättar händerna.

Ni som tycker det är så förfärligt, hur gör ni om ni måste föra upp medicin i ändtarmen, på er själva eller på era barn? Jag har en magsjukdom och tar medicin mot detta, suppar som man för upp i ändtarmen med hjälp av pekfingret (självklart med skydd).

Skulle ni alltså med andra ord vägra ta medicinen ? Skulle ni vägra ge erat BARN den nödvändiga medicinen?
    Då är det ju till och med mer hygieniskt med en termometer dessutom.

Jäkla larv.. vuxna människor!
  • sextiotalist
    Anonym (trams) skrev 2011-11-22 10:12:42 följande:
    Nä jag fattar inte heller varför folk blir hysteriska över det? Det gör inte ont, det är inte farligt och det är knappast ohygieniskt? Man använder ju tempskydd som man sedan kastar, man tvättar av termometern och man tvättar händerna.

Ni som tycker det är så förfärligt, hur gör ni om ni måste föra upp medicin i ändtarmen, på er själva eller på era barn? Jag har en magsjukdom och tar medicin mot detta, suppar som man för upp i ändtarmen med hjälp av pekfingret (självklart med skydd).

Skulle ni alltså med andra ord vägra ta medicinen ? Skulle ni vägra ge erat BARN den nödvändiga medicinen?

Jag hatade tempningen när jag var barn, mitt barn hatade tempningen redan som liten bebis
    Vet du, det kan vara att för många är analen väldigt privat (och det kommer inte in något annat där heller för den delen för min del).
    Min förra katt hatade det också (96 klor på en katt är inte roligt kan jag meddela) och då var det en katt som var van vid hantering.
    Sedan finns det situationer där saker och ting måste göras. Men eftersom ingen av oss hemma lider av någon sjukdom där exakt temp är nödvändigt, så använder vi muntermomter och då får vi tillräckligt bra fingervisning om febern är på väg upp eller ner.

De gångerna jag legat på sjukhus vid operationer och så har de använt muntermometer. Min mamma har samma erfarenhet.
    På vårt barn har de använt örontermomter och mätt i armhålan.
  • sextiotalist
    Anonym (trams) skrev 2011-11-22 10:12:42 följande:

Dessutom är det så förbaskat enkelt med muntermometer, man ligger där i soffan och behöver bara stoppa in termometern i munnen, enkelt och så ser man på TV samtidigt. Hur enkelt som helst
  • Anonym (Varmannica)
    sextiotalist skrev 2011-11-22 10:40:16 följande:
    Dessutom är det så förbaskat enkelt med muntermometer, man ligger där i soffan och behöver bara stoppa in termometern i munnen, enkelt och så ser man på TV samtidigt. Hur enkelt som helst

Går bra att ta tempen i rumpan då man ligger i soffan me. Det brukar jag göra. Jag förstår om vissa tycker rumpan är obehagligt att ha nåt i. Men jag tycker det är lite festligt att det blir sånt ramaskri varje gång det diskuteras nåt med analen på ett forum.
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?