Anonym (trams) skrev 2011-11-22 10:12:42 följande:
Nä jag fattar inte heller varför folk blir hysteriska över det? Det gör inte ont, det är inte farligt och det är knappast ohygieniskt? Man använder ju tempskydd som man sedan kastar, man tvättar av termometern och man tvättar händerna.
Ni som tycker det är så förfärligt, hur gör ni om ni måste föra upp medicin i ändtarmen, på er själva eller på era barn? Jag har en magsjukdom och tar medicin mot detta, suppar som man för upp i ändtarmen med hjälp av pekfingret (självklart med skydd).
Skulle ni alltså med andra ord vägra ta medicinen ? Skulle ni vägra ge erat BARN den nödvändiga medicinen?
Då är det ju till och med mer hygieniskt med en termometer dessutom.
Jäkla larv.. vuxna människor!
Jag hatade tempningen när jag var barn, mitt barn hatade tempningen redan som liten bebis
Vet du, det kan vara att för många är analen väldigt privat (och det kommer inte in något annat där heller för den delen för min del).
Min förra katt hatade det också (96 klor på en katt är inte roligt kan jag meddela) och då var det en katt som var van vid hantering.
Sedan finns det situationer där saker och ting måste göras. Men eftersom ingen av oss hemma lider av någon sjukdom där exakt temp är nödvändigt, så använder vi muntermomter och då får vi tillräckligt bra fingervisning om febern är på väg upp eller ner.
De gångerna jag legat på sjukhus vid operationer och så har de använt muntermometer. Min mamma har samma erfarenhet.
På vårt barn har de använt örontermomter och mätt i armhålan.