• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • sextiotalist
    Anonym (Varmannica) skrev 2011-11-22 10:48:33 följande:
    Går bra att ta tempen i rumpan då man ligger i soffan me. Det brukar jag göra. Jag förstår om vissa tycker rumpan är obehagligt att ha nåt i. Men jag tycker det är lite festligt att det blir sånt ramaskri varje gång det diskuteras nåt med analen på ett forum.
    Ramskriet brukar komma då rumptempare hävdar stenhårt att det är det enda som gäller. Jag tycker det är mer ramaskri från de som tempar i rumpan än de som inte gillar det.
    Näpp, i min rumpa kommer det ingenting in så länge det finns alternativ.
    Jag slutade med suppar innan mitt barn var året, min syster ivrade för dessa, mitt barn blev hysteriskt, det var lättare att ge alvedon genom munnen än rumpan.
  • Jenny825200
    Tjohalia skrev 2011-11-22 08:41:27 följande:
    Redan för 10 år sen när jag gick gymnasiet och hade praktik på kirurgavdelningen på ett sjukhus var det vanligaste sättet att tempa örontermometern. Där användes bara rumptermometern på de patienter som det var väldigt viktigt att veta exakt temperatur på eftersom dom var allvarligt sjuka. Jag har hittils blivit tempad ett 20-tal gånger på sjukhus de senaste 7 åren (i samband med förlossningar och post-operativt) och dom har alltid använt örontermometern till det.
    Örontermometern är inte alls dålig, men rumptermometern är mer exakt. Behöver man alltid veta exakt temperatur? Vad tillför det egentligen, och är det verkligen värt att tempa sig i rumpan för att få veta det?
    Örontermometern är inte tillförlitlig nånstans. När jag blev sjuk pga influensavaccin för 2 år sedan, och var på jobbet när jag insjuknade, kände helt plötsligt hur jag frös, blev yr, svag och allmänt sjuk. Mådde inte alls bra. Det gick fort, tempen steg, jag var kokvarm och till slut kunde jag knappt prata med någon för jag blev så yr och klarade inte av att stå upp. Jag jobbar på fsk så jag gick till min chef och sa att jag mår inte alls bra och vet inte om jag klarar dagen ut. Då tog chefen fram våran örontemp som vi har och sa "Då får du se om du har någon feber" och jag tempade och den hamnade på 37.5. Hon sa att det inte ens är i närheten av feber och tycker inte det är ett giltigt skäl att gå hem. Innan jag till slut slutade, då skakade jag som bara den och frös så tempade jag med den igen, 37,5 visade den igen. Det kan inte stämma, tänkte jag, så direkt när jag kom hem så tog jag en vanlig termometer och kollade, då hade jag 40,2 ! Så sedan dess ger jag inget för en örontemp! Det var en hemsk arbetsdag för övrigt... jag såg nästan i syne pga feber!
  • Anonym (Mille)

Min kille brukar ta tempen på mig i rumpan när jag känner mig febrig, vi ser det som en lite gullig och oskyldig grej bara, ett sätt att förenas i.

• sextiotalist
    Karolina86 skrev 2011-11-22 11:10:21 följande:
    Örontermometern är inte tillförlitlig nånstans. När jag blev sjuk pga influensavaccin för 2 år sedan, och var på jobbet när jag insjuknade, kände helt plötsligt hur jag frös, blev yr, svag och allmänt sjuk. Mådde inte alls bra. Det gick fort, tempen steg, jag var kokvarm och till slut kunde jag knappt prata med någon för jag blev så yr och klarade inte av att stå upp. Jag jobbar på fsk så jag gick till min chef och sa att jag mår inte alls bra och vet inte om jag klarar dagen ut. Då tog chefen fram våran örontemp som vi har och sa "Då får du se om du har någon feber" och jag tempade och den hamnade på 37.5. Hon sa att det inte ens är i närheten av feber och tycker inte det är ett giltigt skäl att gå hem. Innan jag till slut slutade, då skakade jag som bara den och frös så tempade jag med den igen, 37,5 visade den igen. Det kan inte stämma, tänkte jag, så direkt när jag kom hem så tog jag en vanlig termometer och kollade, då hade jag 40,2 ! Så sedan dess ger jag inget för en örontemp! Det var en hemsk arbetsdag för övrigt... jag såg nästan i syne pga feber!
    Men det finns ju muntermometer, vi har aldrig använt örontermometer hemma. Vi har haft muntermometer (som mitt barn fixade galant sedan h*n var två)
  • AppelochParon
    sextiotalist skrev 2011-11-22 10:51:58 följande:
    Näpp, i min rumpa kommer det ingenting in så länge det finns alternativ.
    Jag slutade med suppar innan mitt barn var året, min syster ivrade för dessa, mitt barn blev hysteriskt, det var lättare att ge alvedon genom munnen än rumpan.

Vår son vägrade att ta några suppar. Antingen gjorde vi fel, eller så gäller "endast utgång" för hans del.

Har inget behov att mäta annat än armhålans temperatur, och skall det vara noggrannare än det så ligger man redan intagen på ett sjukhus.
    ...växer på träden, och när de är mogna så faller de ner!
  • SjälvaJag

behöver ingen temp för att se om jag har feber. Jag känner det.

• rednose

Muntermometer diffar ofta så du får
    Lägga på 0.1-0.3 och det är svårare att mäta korrekt, speciellt om man är tät i luftvägarna och släpper in luft i munnen.

Läs i instruktionerna, det står där.

• rednose

Nä nu! Vad är det för kattafan som har 96 klor? I say, you lie, you lier!

• sextiotalist
    rednose skrev 2011-11-22 13:07:33 följande:
    Nä nu! Vad är det för kattafan som har 96 klor? I say, you lie, you lier!
    Det kändes som det i varje fallFlört

Men det kanske du inte visste, en protesterande katt tredubblar sin tanduppsättning och fyrdubblar kloruppsättningen, det kan nog vilken kattägare som helst intygaCool
  • Anonym

Jag använder rumptermometer både på mig och mina barn, tycker det är mer tillförlitligt.

Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?