Tjohalia skrev 2011-11-22 08:41:27 följande:
Redan för 10 år sen när jag gick gymnasiet och hade praktik på kirurgavdelningen på ett sjukhus var det vanligaste sättet att tempa örontermometern. Där användes bara rumptermometern på de patienter som det var väldigt viktigt att veta exakt temperatur på eftersom dom var allvarligt sjuka. Jag har hittils blivit tempad ett 20-tal gånger på sjukhus de senaste 7 åren (i samband med förlossningar och post-operativt) och dom har alltid använt örontermometern till det.
Örontermometern är inte alls dålig, men rumptermometern är mer exakt. Behöver man alltid veta exakt temperatur? Vad tillför det egentligen, och är det verkligen värt att tempa sig i rumpan för att få veta det?
Örontermometern är inte tillförlitlig nånstans. När jag blev sjuk pga influensavaccin för 2 år sedan, och var på jobbet när jag insjuknade, kände helt plötsligt hur jag frös, blev yr, svag och allmänt sjuk. Mådde inte alls bra. Det gick fort, tempen steg, jag var kokvarm och till slut kunde jag knappt prata med någon för jag blev så yr och klarade inte av att stå upp. Jag jobbar på fsk så jag gick till min chef och sa att jag mår inte alls bra och vet inte om jag klarar dagen ut. Då tog chefen fram våran örontemp som vi har och sa "Då får du se om du har någon feber" och jag tempade och den hamnade på 37.5. Hon sa att det inte ens är i närheten av feber och tycker inte det är ett giltigt skäl att gå hem. Innan jag till slut slutade, då skakade jag som bara den och frös så tempade jag med den igen, 37,5 visade den igen. Det kan inte stämma, tänkte jag, så direkt när jag kom hem så tog jag en vanlig termometer och kollade, då hade jag 40,2 ! Så sedan dess ger jag inget för en örontemp! Det var en hemsk arbetsdag för övrigt... jag såg nästan i syne pga feber!