• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • Kärleksätarn

Jag har vuxna vänner som tar tempen i rumpan, för mig är det dock VÄLDIGT märkligt...
    Jag tar tempen under tungan!

• Hugful80
    Anonym skrev 2011-11-20 15:50:02 följande:
    skulle aldrig falla mig in att tempa mig själv i baken... NEJ TACK.
    Om nån annan gör det åt dig, är det okej då, menar du?
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • lastchristmas

Nej, här är det örat som gäller på alla familjemedlemmar och så kommer det att förbli. Tyckte själv att det var mkt obehagligt med rektaltemp som barn och tänker inte ge samma upplevelse till mina barn. Vi har varit in till sjukhuset några ggr med barnen för olika åkommor och samtliga sjuksköterskor har då tagit tempen med örontermometer.

• Kärleksätarn
    Hugful80 skrev 2011-11-21 20:03:27 följande:
    Om nån annan gör det åt dig, är det okej då, menar du?
  • Anonym (rumpmaja =))

ja de gör jag, man får bäst resultat då tycker jag

• lilja87

Jag fick det i rumpan som liten kommer jag ihåg, och gallskrek alltid. Min son skulle aldrig gå med på att vi tempade honom i rumpan heller. Vi tar febernedsättande om det känns "uppenbart" att vi har feber.

• Starkast
    Petrellie skrev 2011-11-21 09:21:16 följande:
    Men på vårdcentralen och sjukhusen använder de ju alltid öronvarianten. Varför skulle man inte kunna göra det "privat" också då?
    Jag var inlagd nyligen på en avdelning där temp. är en viktig del.
    De gjorde just då en jämförelse och tempade alla både i rumpan och i örat.
    Skillnaden var ganska stor och resultatet blev att olika människor fungerar olika. På vissa skillde det bara typ 0,2 men på andra en hel grad eller mer. Det fanns dom det skillde upp till 2grader på.

Ska tilläggas att det var olika personal som mätte olika dagar och det vart samma resultat på samma patienter. Min rumskompis skillde det 1,5 grad på varenda dag de 2 veckor vi delade sal.

Och nej.
    Alla ställen använder inte örontemp. Långt ifrån.
    Men det beror ju säkert på hur viktigt det är för just deras patienter att ha en korrekt temp.
  • Starkast
    IsDimma skrev 2011-11-21 09:40:19 följande:
    Jag är uppriktigt förvånad över att folk faktiskt använder såna termometrar som vuxna.
    Varför då??
  • Anonym

är det så viktigt då som vuxen att veta hur mycket man har i feber? räcker det inte med att man känner att man har feber? haha kul tråd:-P

• Starkast
    maddlyn skrev 2011-11-21 10:18:43 följande:
    Aff: jag får rysningar bara av att tänka på det, har en dotter på 2 1/2 och jag har aldrig tagit tempen i rumpan på henne. Det är 2011 och det finns alternativ liksom :p.
    Visst finns det alternativ!
    Men icke tillförlitliga alternativ dessvärre...
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?