Inlägg från: Randiga Rut |Visa alla inlägg
  • Randiga Rut

Augustibebis 2012

Lacey: Åh nej!! Hoppas att det är över snabbt.
    Jag fick ett mf i v. 8 innan jag blev gravid med min första å tyckte det var jättejobbigt. När jag sen väntade min dotter så började jag kräkas i 5+3 å gjorde det i ca. 20 v. till. När mina grav.symptom avtog för några dagar sen så bröt jag ihop. Rädslan för att få ett mf igen är stor. Skulle så gärna vilja göra ett vul bara för att få veta att allt hittills är bra. Det är så konstigt, trodde aldrig att jag skulle känna så här, men åååå vad jag hoppas på lite kräks å illamående snart..

• Randiga Rut
    SälenCia skrev 2011-12-15 19:57:04 följande:
    Allvarligt. Behöver man gravidförsäkring? Känns som att det mesta borde täckas av hemförsäkringen. Någon som vet?
    Jag är ganska insatt när det gäller försäkringar!
    Hemförsäkringen täcker för möbler och tillhörigheter, ansvarsskydd, rättsskydd, reseskydd, ev. bostadsrättsskydd och liknande. Oftast finns det en möjlighet att lägga till ett ganska kasst tillägg för olycksfall, alltså om du skulle skada dig genom en olycka (som motsats till sjukdom). Det finns alltså inget skydd för barnet eller för de skador du kan få vid en ev. komplikation.
    Sist jag var gravid hade jag typ 5 gratisförsäkringar för gravida genom olika bolag. Just gratisvarianterna täcker inte så mkt., det är mest ett sätt för försäkringsbolagen att kunna kontakta dig för att sälja en barnförsäkring när barnet är fött. Gratisskydden brukar innehålla typ olycksfallserssättning för mamman om man t.ex. skulle halka å slå sig, bryta en arm el. dyl. Inte så mkt. relaterat til just graviditeten för mamman alltså. För barnet (och ibland för föräldrarna) så kan där även finnas en livförsäkring med ett lägre belopp, brukar dock starta relativt sent i graviditeten. Väljer man däremot en av de varianter som kostar så kan det finnas ers. för vissa sjukdomar som uppstår i magen eller vid en förlossning för barnet och en mindre ers. för mamman vid vissa komplikationer, ärrbildning osv. De brukar även ge ett skydd för barnet så fort de kommer ut från magen och ett antal mån. framåt för både olycksfall och sjukdomar, på så sätt är barnet inte oförsäkrat innan man hunnit ansöka om en "riktig" barnförsäkring, om man nu vill ha det. Det finns mer info på konsumenternas försäkringsbyrå. Tänk också på att försäkringen måste vara tecknad innan något skulle inträffa. Personligen tänker jag inte teckna någon gravidförsäkringen, inte än iaf.!
  • Randiga Rut

Jag är också väldigt flåsig! Tar en lång promenad varje dag å det går i väldigt långsam fart. På kvällen svullnar min mage å jag undrar hur jag ska kunna fälja det här i jul! ;) Jag är i 5+2 å är ganska chockad över hur snabbt kroppen reagerar med nr. 2! Sist så såg man inte att jag var gravid förrän väldigt sent. Visade rul-bilderna för min bror, som då nyligen fått sin första, å han undrade vems barn det var! Det var en liten, liten bula långt ner på magen. När magen svullnar nu är det att jämföra med v. 26 i förra graviditeten!! Så galet!

• Randiga Rut

Mumbi: Låter som blodtrycksfall! Ringde mvc häromdan å fick då veta att kroppen tar up järn, b12 m.m. betydligt sämre i flytande form, hon rek. att man alltid tar tabletter om man kan. Dessutom är det inte så mkt järn i blutsaft om man jämför med t.ex. niferex (tror den heter så iaf.). Själv tar jag hemofer+ och extra b12.

Jag har fått så grymt ömma bröst igen å i morse kom det ut en droppe! Jag har väldigt mkt växtvärk också just nu. Vid samma tid som nu började jag kräkas med min första... jag väntar med spänning!

• Randiga Rut

Astro: Tack för det! :) Håller med dig i allt du säger. Var i en ostbutik idag å berättade att jag behövde komplettera julens ostbricka med ost för gravida. Först tog han fram en lista, funderade lite å hämtade en av de mer rutinerade. Hon berättade att rek. nyligen ändrats, nu är det bara pastöriserade hårdostar som fått ok! Jag valde dock efter den där listan. Om jag förstår det rätt så finns bara ett fall med en svensk gravid som misstänkts smittats av listeria från ost, detta var typ på 70-talet och bekräftades aldrig! Visst undviker jag opastöriserat samt kitt- och mögelostar, men att för den delen bara käka hårdostar?!

• Randiga Rut

Jag har lyckats få en tid för vul imorgon! Känns både läskigt och spännande...

Härligt att se att era vul gått bra, fin-fina bilder! :)

Nu hoppas jag på ett litet tickande hjärta imorgon!!

• Randiga Rut

Jag gjorde ett vul igår! :) :) Tyvärr fick jag en hjärtlös läkare som inte var särskilt intresserad. Fick åtminstone veta att det var en "levande graviditet". Igår hade jag värsta dagen ever, bara kräktes å kräktes. Dessutom kunde jag knappt gå rakt under förmiddagen, var så fruktansvärt åksjuk! Fick i mig en postafen en h. innan jag steg upp imorse så nu känns det betydligt bättre!

God Jul till er alla! ;)

• Randiga Rut

Gah!! Behöver pepp. Mår så fruktansvärt illa å kräks massor. Skulle upp på rean hätomdan å kräktes på trottoaren... just nu ligger jag ner typ hela tiden för jag känner mig åksjuk plus att jag blir så himla trött av postafen. Har en dotter hemma på jullov som jag knappt orkar umgås med, är sååå trött på det här just nu! :(

• Randiga Rut

Jag sover middag hela tiden... Håller med om att dofter kan få en att gå under!! Jag undviker köket men kväljs av min egen andedräkt/smak i munnen, tycker att jag luktar armsvett heeela tiden m.m. Jag är sååå glad över att vi bestämde oss för att fira nyår själva i år, det här går inte att dölja! Hur har det gått för er andra i jul? Har ni som ville dölja graviditeten lyckats?

Svar på tråden Augustibebis 2012