Inlägg från: Randiga Rut |Visa alla inlägg
  • Randiga Rut

Augustibebis 2012

På tal om sushi så funkar veg.alt. utmärkt!! Mums :)

• Randiga Rut

Nu börjar kräkningarna bli omöjliga att stå ut med... Igår mådde jag toppen å kunde äta lite, lugnet före stormen! Idag hjälper ingenting, har inte kunnat behålla ngt alls å postafen hjälper inte. Det ska visst finnas ngt annat man kan ta, nån som vet vad? Ska till mvc imorgon å hoppas på att få ngt som hjälper. Enligt apoteket så finns bara postafen, de menade kanske bland de receptfria? Hoppas på det...

• Randiga Rut

På tal om ananas... jag åt mängder med färsk ananas när jag väntade min dotter, suget kom de sista två mån. Jag gick över 11 dagar!!

• Randiga Rut

Jag har haft hyperemesis vid båda mina tidigare graviditeter (den första ledde till abort). Den här gången sviktar det mer, jag har fler bra stunder än tidigare men vissa dagar är det full styrka. Jag tycker verkligen att det här är så j-a jobbigt å hoppas verkligen att det ska försvinna tidigare än sist. Jag börjar bli svag nu å emellanåt blir jag väldigt skakig. Idag skulle vi ta en kort promenad för att få lite friskluft men jag kom inte långt innan jag kräktes galla i buskarna bredvid lekplatsen... Har någon här också haft hyperemesis och hur har ni isf. fått hjälp?

• Randiga Rut

Hanna: Har du fått ngn hjälp för det? Det ska tydligen finnas tabletter som hjälper men enda sättet att få dem är om man har tur att träffa ngn som kan... Sist fick jag ingen hjälp alls pga okunskap hos vår vc, så j-a surt när man vet att den finns där! Det mvc kan erbjuda är akupunktur så det ska jag testa på månd. Sist försvann det i v. 20 å det e låångt dit! :(

• Randiga Rut

Det har synts lite blod idag... :o Vi åkte faktiskt in till kk men fick en tid på torsd., känns som en evighet ju! Jag vet att det kan vara helt normalt osv. men oron bara växer! Jag har dessutom inte kräkts på två hela dagar. Jag är i 8+5 så sjuksyrran upplyste oss snällt om att en av fem grav. slutar i mf innan v. 12, då kändes det ju bättre! Not. :(

• Randiga Rut

Jag upplever att vården sällan tar en graviditet under 12 v. på allvar. Förra gången fick vi höra att det inte var lönt att åka in, om det var mf så kunde de ändå inget göra!! Idag sa sjuksyrran att om de skulle ta in alla blödande gravida så skulle de inte göra annat än att undersöka oss! Riktigt dålig inställning, så mekaniserad. Istället borde de se till att ha en mer proffsig personal på telefon, anledningen till att vi åkte in ist. för att ringa var för att slippa de känslokalla typerna i telefon. Helst av skulle jag slippa sitta där å vänta i en evighet bara för att få en undersökning! Men, som sagt, hade jag ringt så hade de bara tyckt att jag skulle avvakta.

• Randiga Rut

Men Saajmon! Vad menar du med att de behandlar ungdomar annorlunda? Jag bor i Malmö å här är det skitsvårt att komma till, oavsett ålder. Första gången jag var gravid så befann jag mig i Kristianstad å upplevde att de verkligen hade tid att ta hand om sina vårdsökande där! Jaja, jag e glad att ha fått en tid så jag verkligen får svart på vitt! Det syns inte mer blod nu så antagligen är allt ok.

Ari Gold: Tack för upplyftande statistik! :)

Å tack för alla tummar som hålls, det värmer!

• Randiga Rut

Maajsi: Hoppas att utredningen snabbt ger resultat. Lycka till!!

Saajmon å mammsen: Hehe, jag har ännu inte börjat räkna mig till den äldre generationen! Komiskt faktiskt. Tror absolut inte på att det e en generationsfråga när det gäller att ta för sig eller att kräva sin rätt. Det beror nog snarare på personlighet och erfarenheter (som vi alla har). Jag tror faktiskt inte heller att vården behandlar patienter olika p.g.a. ålder men däremot prioriterar beroende på tillstånd. De berättelser jag hör i min närhet tyder snarare på att många unga upplever att de har svårt att bli tagna på allvar just för att de är unga, vilket också är för j-igt. Antagligen kan vi finna dessa upplevelser bland alla grupper, oavsett t.ex. ålder!

Svar på tråden Augustibebis 2012