Inlägg från: Sommaren12 |Visa alla inlägg
  • Sommaren12

Augustibebis 2012

Ellenbmt skrev 2012-08-07 12:36:51 följande:
    Åh vad skönt sommaren! Min bm gissade på att min bebbe ligger på runt 4 kg som
    Känns gigantiskt eftersom coco bara vägde 2,5 och jag är en 34 och 156cm kort :) haha min lilla kropp kan väl inte få ut nåt på 4kg!! Herrejösses
    Men jag undrar hur kvalificerade barnmorskornas gissningar är eg när de bara känner med händerna på magen? Det verkar ju uppenbarligen ganska svårt att bedöma på slutet med ultraljud som är en betydligt mer säker mätmetod så känn-och-kläm-uppskattningar ger jag inte mycket för.
    Hoppas din bebbe är lite mindre! 4 kg känner jag är smärtgränsen... Allt över verkar jobbigt. 
  • Sommaren12

Ja hon sa att den var förkortad! Och att den var påverkad. Hon fick in två fingrar... Är det 2 cm då eller? haha borde ju ha frågat henne såklart. :D

• Sommaren12
    isaochbel skrev 2012-08-07 13:42:22 följande:
    Både min ordinarie BM och sommarvikarien gissade på att lillebror skulle väga ca 4 kg genom att klämma och känna på magen och enligt TUL så stämmer det in på pricken ;)
    Ja där ser man! :)
  • Sommaren12
    mammsen skrev 2012-08-07 15:05:26 följande:
    Sommaren12 - Det beror på hur stora fingrar hon har, hadde hon väldigt smala fingrar så kan det ha varit ca 2 cm men jag changsar på ca 3cm. Att tappen lutar bak än är inga prob. ofta är det för att barnet inte ligger så långt ner och har pressat på en längre tid. Min dotter var inte fixerad när jag kom till förlossningen och då hade jag en tapp som lutade bakåt. Men var mogen och hade öppnat mig lite endå. 4 timmar senare föddes hon :) Så det måste inte vara långt kvar för att tappen är bakåtlutad.
    Nja, så kan det nog också vara men inte i mitt fall enligt henne. Bebisen har varit fixerad sen de kollade första gången i v 32 men jag tror det är längre än så. Nu sa läkaren att huvudet låg så långt ner att det var svårt att mäta huvudet. Det blev mest suddigt på skärmen, trodde nästan hon skulle köra ner den där ultraljudsgrejen i grottan på mig så som hon höll på för att få fatt i en bra bild. Hon frågade om jag hade mycket ont mellan benen för att hon ligger väldigt lågt. Antar att tappen kan va tillbakalutad ändå då. Äsch ja, spelar väl ingen roll egentligen. 
  • Sommaren12

Godisbit: Du har ju ändå en bit kvar, bebis är väl inte redo förrän v 37+0 har jag för mig? Så än behöver du ju inte känna av nåt. Och klart du ska hänga kvar i tråden! Förstår om det är trist att va sist men sen när alla har fått sina bebbar är vi nollställda tillsammans igen haha. ;)

• Sommaren12
    Ellenbmt skrev 2012-08-07 17:17:13 följande:
    Usch! Gjorde ett ryck å storstädade huset.... Känner mig lite gladare. Men tårarna är betydligt närmre nu än vad de varit under hela graviditeten! Sjukt jobbigt.

Kram på er!!!
    Finns det ingen du kan prata med? Låter som du håller på att bli riktigt deppig, kan ju inte va bra! Kram!
    Blomsterfröna skrev 2012-08-07 16:56:42 följande:
    Sommaren- jag har ju ont mellan benen, e de för att hon ligger så långt ner då??
    Kanske. Fast hon menade  MYCKET ONT som i ONT OFTA, blev lite syftnadsfel där. Hon undrade om det ilade mycket och om jag hade mycket "obehag" mellan benen. ilar ju en del men inget jag besväras direkt av.

• Sommaren12

Tjockisbullen: Usch era stackare! :( Alla styrkekramar till er och hoppas det går bra på sjukan. Tråkigt att det ska börja sådär.

Godisbit: Du behöver inte förklara nåt, jag förstår precis vad du menar! Man blir ohjälpligt lite stressad över andras framsteg.

Mammsen: Ja vi gör väl det. Inga direkt känningar än. Har haft ordentligt jobbiga sammandragningar hela eftermiddagen, men inte som gör ont, de är bara jobbiga. Det hade jag igår också så vet inte heller om det är pga hinnsvepningen. Jag tror inte det kommer hjälpa, eller jag vågar liksom inte hoppas. Men lite spännande är det såklart. :)

Nu ni, har jag sytt sex stycken underlakan till vagnen/moseskorgen! Skönt, blev vi av med den kvällen och det är snart ny dag full av förhoppningar HAHA! 

• Sommaren12
    Makkinje skrev 2012-08-07 21:18:14 följande:
    Hmm, ingen bebis idag heller. Ska till bm i morgon, är då bf+5 tänkte man kanske kan kolla med henne om man kan få en hinnsvepning? Men frågan är om hon vill det, känns som jag kommer vara gravid för alltid!
    Fråga snällt kan man alltid göra. Det verkar vara en fråga om generositet har jag förstått. En del är givmilda, andra inte. 
  • Sommaren12
    LiJon skrev 2012-08-07 23:22:13 följande:
    Tjockisbullen; Usch vad jobbigt, hoppas lillkillen kryar på sig snabbt!

Hörrni andra som har svällda ben och fötter, idag har mina varit extremt svällda. Har varit hos svärföräldrarna nu under kvällen och när vi skulle åka hem fick jag verkligen inte på mig skorna, så jag gick barfota ut till bilen. Nu sen vi kom hem har jag haft benen i högläge i mannens knä men det ena somnar liksom, det pirrar i foten och även i armen på samma sida. Är det nån som känt av liknande? Tänker mest om man bör oroa sig, om man ska ringa in eller om det är normalt, just såhär svälld har jag inte varit förut.   
    Jag har bara ett par gamla sandaler jag kan ha. Får inte i fötterna i några andra skor. Här om dagen fick jag knappt på mig sandalerna heller. Fötterna vällde ut i mellan remmarna. Men det är enda gången. Har inte känt nåt annat lustigt förutom att det sticker/kliar under fötterna ibland på kvällen.
Svar på tråden Augustibebis 2012