• Novalina

Augustibebis 2012

oxle bo skrev 2011-12-20 14:11:05 följande:
    Japp passa på på lydnad nu med. Hör det lila hjärtat, helt underbart. Går in i v10 i morgon..
    Vadå hör? Med vadå? Drömmer

Fattar inte riktigt vad du menar.
  • Novalina
    FruFoxy skrev 2011-12-20 14:03:26 följande:
    Bullen:
    Skicka en bajsblöja till henne! Om du inte har nån där kan jag bistå med en, från dottern alltså. 
  • Novalina
    Hejåhå skrev 2011-12-20 16:17:01 följande:
    Arba: jag är väldigt förvånad att det gick att bli gravid jag med, t.o.m på första försöket. Kände att jag hade oddsen emot mig med amning och att det tog 6 mån förra gången.

Jag helammade till 6 månader och kanske 2-3 ggr per dag + nätter ända fram till två veckor sedan och nu kör vi bara nätter.

Mitt tips att amma länge är i så fall att kämpa på med bröstet istället för att ge flaskan, speciellt när de bara är några månader.

Nu har vi nästan omvända problemet med en 9 månaders som vägrar flaska och napp, så jag är hennes napp :) hon gillar inte välling, men det funkar med gröt och lite tuttning på nätterna.
    OK.

Min son blev helt enkelt inte mätt av bara amningen, särskilt inte på kvällen/natten, så det va därför vi introducerade ersätningen så tidigt, för att han skulle bli mätt och belåten.
  • Novalina
    Stövelkatten skrev 2011-12-20 14:24:00 följande:
    Åh, jag beundrar att du orkar! Här orkar vi inte ens ta tag i att åka och köpa gran... Köttbullar får göras sen, på torsdag tror jag. Nu mår jag för illa...
    Själv har jag en karl som är såpass väldresserad att han t.o.m. med glädje rullar alla köttbullar till släkten, och dessutom gör egen senap till dem.
  • Novalina
    oxle bo skrev 2011-12-20 18:24:18 följande:
    men en angel sound  :) typ sån som bm men med hörlurar, tog fram den på skoj igår, men jag hör hjärtat :) nu ska jag njuta o sluta noja för MF..
    Jaha, OK - en sån har jag med. På Kvinnokliniken och även min bm har dock avrått från att använda den innan v.12, och helst inte innan v. 18-20. Det kan tydligen skada fostret med den strålningen då det är så tidigt i graviditeten, och även anv. den sällan senare med, bara om man är väldigt orolig nån gång.

Men jag förstår verkligen att det va mysigt att höra det lilla hjätat! ;-?

Vart lyssnade du på din kropp så att säga? Precis vid blygdbenet el.?...
  • Novalina
    jordgubbsylt skrev 2011-12-20 18:25:39 följande:
    Hur vet du att han inte blev mätt?
    Han gnällde och grät av hunger, det kom inte nog mkt bröstmjölk helt enkelt för att mätta han. Baby
  • Novalina
    Naimisen skrev 2011-12-20 18:53:25 följande:
    Jag helammade bara tills han var 5 månader, då började jag att byta ut ett mål i taget. Vid 7 månader var alla utbytta utom nattamningen.
    Kämpade som tusan för att få honom att dricka välling, flaskan tog han.
    Men han blrv inte mätt på mjölken vilket resulterade i att jag var uppe 4-5 ggr per natt för han var hungrig.
    Vid nästan 9 månader tog han äntligen välling och vi har fått sova hela nätterna sen dess.

Av den anledningen blev amning bara ett ont måste för mig tyvärr
    Jobbigt när det blir så, det förstår jag verkligen... Foten i munnen

Provade du att ge honom modersmölksersättning? Det drack min son tills han va ca 9 mån., sen blev det välling, och nu dricker han fullkornsvälling - en stoor flaska - varje kväll innan läggdags. Han har nästan aldrig vaknat och varit hungrig på natten som tur är, bara då han va nyfödd ett litet tag, men bara max 1 gång jättekort/natt.
  • Novalina
    astro skrev 2011-12-20 21:06:49 följande:
    Problemet med maten är att alla råd man får är löjligt kategoriska.

Ta listeria t ex. Visst är det farligt, mycket farligt till och med. Och det fungerar inte att äta något lite, eller sällan. Är det listariasmitta i maten blir en gravid allvarligt sjuk även av liten mängd. MEN - och det är ett stort men - listeria är väldigt ovanligt i Sverige.

Så om man håller normal mathygien, undviker mat med stora kontaktytor (som t ex färdigskivad lax) som legat framme eller är vacuumförpackad, och låter bli skumma opastöriserade ostar (framför allt kittostar) så är man så säker som man kan bli.

Risken för att få listeria från en bit vanlig svensk brieost, inköpt i din vanliga matvarubutik och förvarad i kyl hemma, den måste vara mikroskopisk. Det är KLART mindre risk än det är att ta bilen till jobbet t ex ...

(Dessutom är risken nästan lika stor att få listeria från illa sköljda grönsaker men det är sällan någon varnar för t ex färdiga sallader på lunchhak.)

Toxoplasmos är också lätt att undvika. Frys lax i tre dagar och få inte kattskit i munnen. med andra ord, även om du skulle få eländet på händerna så bör normal handhygien räcka för att eliminera risken.

Ha handsprit hemma och använd den.

Samma sak med alkoholen. Vi vet inte var gränsvärdet är så alltså nolltolerans, säger vården. Jag säger att detta är nonsens. Sannolikheten att ETT litet glas vin ger fosterskador är rimligen nästan obefintlig. Jag fick t o m en läkare att medge att det handlar om att "folk inte kan sätta gränsen, ett glas blir gärna fem och därför säger vi noll glas".

Med effekten att det sitter tjejer därute och är livrädda, rentav överväger abort, för att de druckit en vanlig folköl innan de visste att de var gravida. Snälla nån.

Mitt MVC har heller aldrig sagt något om kaffe trots att koffein starkt ökar missfallsrisken (under tre koppar kaffe om dagen är ofarligt men kom ihåg att det finns koffein i andra saker också som kanske inte alla förstår att undvika, som energidrycker och värktabletter). Risken att få listeria är egentligen mycket mindre, oavsett hur man äter (förutsatt att man är i Sverige) än att man riskerar missfall av för mycket koffein.

Riktigt irriterande blir det om man lägger till nonchalansen inför allt som är farligt som det vore jobbigt för andra än den blivande mamman att man larmade om. Till exempel UVI. Det betraktas trots statistiken som mer eller mindre ofarligt. Och OM det tas upp något om UVI så dras följande saker fram: Kvinnans toahygien, hur ofta hon kissar, och (jodå) om hennes sexleksaker är hygieniska. Men inte hennes partners hygien trots att myspys med en måttligt ren kille är ett vanligt sätt att få just UVI. Men nej, säga åt hennes partner att tvätta händer och privatdelar, det går inte. Mamman kan man däremot instruera hur mycket man vill, tydligen.

Ursäkta svadan men detta har irriterat mig igenom graviditet efter graviditet. Alltid samma självklara besked och alltid samma kategoriska inställning (dock har informationen ändrats något, t ex blev jag strängt tillsagd att barn absolut inte fick ligga på rygg, när jag fick barn -90). Ovetenskapligt är vad det är. 
    Det va många kontroversiella åsikter på en gång där du!

Men jag har full förståelse för ditt resonemang.

Jag måste bara fråga - varifrån har du fått infon om att er än 3 koppar kaffe/dag ökar mf-risken mkt?...

Vill tillägga att då jag ammade drack jag både starkvinsglögg, vin etc (ja, kanske inte samtidigt då, men ), och det va otroligt vad folk ifrågasatte detta hela tiden, fast det visat sej att det i måttliga mängder inte förs över i modersmjölken till barnet. Det är ju skillnad då man är gravid, för då delar man ju blod med bebisen, och då tycker jag inte alls man ska dricka nåt.

En annan sak jag störde mej ofantligt på va att folk kom och typ våldgästade oss vid de mest opassande tidpunkterna för att gratulera till sonen. Jag kände mej ofta fruktansvärt obekväm i de situationerna - hade kanske inte duschat på flera dgr, hade eckligt stripigt hår, osminkad och glåmig och satt dessutom med tuttarna i vädret och ammade mest hela tiden. Vadå respektera ens integritet??! Det va det inte alls tal om.*Grrr*

Varför kan innte folk bara ringa först och höra när det är OK att komma??! Förvånad
  • Novalina
    05091112 skrev 2011-12-20 21:23:24 följande:
    Godkväll tjejer.
    Hade nog bara lite depp igår, mår mycket bättre idag.
    Ska inte lämna, har ju bara er innan vi outar graviditeten

På fredag blir det VUL för min del, de lär väl inte se så mycket men får förhoppningsvis en ny tid så de kan leta efter hjärtaktivitet, blir väl efter nyår.

Härligt att du är kvar! Drömmer Känner som du.

Hur får du VUL? Privat klinik el.? Jag ska också göra mitt allra bästa för att få till ett VUL just på fre., för då är sambon ledig och kan ta hand om sonen då, vill ju inte ta med honom själv dit.

Jag kan inte få det privat där jag bor, så det får bli att åka in till Kvinnokliniken bara, för de svarar aldrig i telefon där...

Jag börjar bli riiiktigt pirrig nu, på tor är det v.8+1 nämligen, samma dag som jag fick mf i början av okt... Skäms

Dock känner jag mej mer gravid nu än jag gjorde då, så att säga, hoppas det är ett bra tecken. Då hade ju fostret dött i magen redan i ca v.3-4...

Och idag ons ska jag och sambon på kub-info hos min bm, ska bli intressant... Jag vet verkligen inte alls hur jag ska göra i dagsläget nämligen... Tyst

ett tips till er som gör VUL förresten - ta med en kamera och fota skärmen! Gjorde jag då jag gjorde VUL med sonen i v.12, ett fint minne. Blev så otroooligt rörd av att se ett liv därinne, för jag kände mej då inte det minsta gravid, mådde inte nåt illa och magen va nästan platt. Dessutom hade jag ingen som helst koll på när jag blev gravid, gick redan på grav först. i v.6 då.
  • Novalina
    finski skrev 2011-12-20 21:59:31 följande:
    Hej tjejer! Hoppar gärna in här i er tråd.

Har precis genomgått min första IVF och lyckades plussa. Enl. FL är jag i v. 3+5.
    Beräknad till 29 Augusti.
    Detta är min första graviditet så klart är jag oxå nojig över missfall och minsta hugg eller konstiga känsla i magen gör mig livrädd.
    Stooort grattis & varmt välkommen hit!!!! {#emotions_dlg.flower} Håller tummar och tår för dej att allt ska gå bra!! Drömmer
Svar på tråden Augustibebis 2012