astro skrev 2011-12-21 09:43:46 följande:
Jag är en riktig ragata och släpper helt enkelt inte in objudna gäster. Något mer ohyfsat än att "bara dyka upp" finns inte, tycker jag, och eftersom alla som alls känner mig vet att jag tycker så, så är det totalt respektlöst att bara dyka upp till mitt hem.
Även släktingar blir vänligt men bestämt avvisade.
Däremot är barnens kompisar såklart alltid välkomna. Det är upp till barnen själva hur de sköter sina sociala liv. Men då är inte "gästen" mitt ansvar heller.
Ska se om jag kan hitta koffeinundersökningen.
www.kaffeinformation.se/templates/Page.aspx?i...
har en hel del info i alla fall.
Hahaha, jag förstår dej verkligen!!
Själv har jag en sambo som släpper in folk iaf, och säger i telefonen att "visst går det så jättebra att ni kommer!"
Ibland så bara ringer de på dörren och står där ett stort gäng utanför. En gång travade det in 8 st personer (!), där jag knappt visste vilka hälften va - som typ pojkvänner och bonusbarn etc inom min sons fasters familj... Och där satt jag och ammade i bara bh:n vid köksbordet på fömiddagen, håret i en slarvig städkärringtofs etc... Och såklart alla samlades runt mej... Hmm...
Eller som den gången bara några dagar efter födseln då jag går upp morgonmosig i bara underkläder lite senare på morgonen, med ömmande kejsarsnittsärr, stödstrumpor etc, så plötsligt står min faster i köket! Min sambo har visst släppt in henne, och hon är verkligen aldrig hos oss och hälsar på annars, och hade inte ens ringt innan, bor 10 mil bort.
Och en annan gång skulle jag äntliiigen ta en sååååå efterlängtad dusch, kände mej som en unken soptipp och hade inte duschat på 3 dgr, det va sen em och jag hade klätt av mej näck och skulle precis gå in i badrummet; då ringer svärföräldrarna på med paket och blommor - fast de även grattat på BB nyss med.
Eller som då jag inte tränat på flera mån (ääälskar träning!!) och precis ska sticka iväg och träna mitt allra första pass på evigheter (kändes det som) - längtade så otroligt mkt efter värdefull egentid och att känna träningsendorfinerna efter allt liggande i BB-sängen och allt stillasittande ammande - och vem kommer inte just då jag ska iväg om inte min morbror + fru med present till sonen??! Och han är verkligen aldrig hos oss annars heller!
Denna känslan av att va typ livegen och bara förväntas va mamma till 200% är otrooooooligt frustrerande för mej, som har ett stort behov av integritet, hatar oväntat besök och vill känna mej någorlunda iorninggjord och förberedd när det kommer folk iaf.
Sen ska vi inte tala om amningen - herregud - vadå integritet???! Svärmor t.ex. skulle granska jättenära då min son tog bröstvårtan och såklart kommentera allting - när granskade jag hennes tuttar så liksom?! Hur skulle hon uppleva det????!
Hatar känslan av att man är typ "allmän egendom" bara för att man blivit MAMMA.